Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Snart drar bygget igång….

  • ozkar

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 15:58

    @getwet 530651 wrote:

    Tänk på att när du monterar in gasolköket så gör det med lite eftertanke. Annars blir det ett djävla hugg på bilprovningen såvida du inte hart för avsikt att regga den med gasolutrustning i.

    Följ alla dom restriktioner som gäller för gasol i bil.
    Ett litet tips här nu i all välmening:
    Montera in köket och gasolen så att det går lätt och spårlöst förbi att det sitter en sådan i bussen. En gång om året åker den ut och sedan in igen, du hajjar va?

    Ska ut och fota min värmarinstallation som jag lovade, hörs snart….

    MM jag har tänkt på de eller hörde att de kunde krångla på besiktningen men jag hade tänkt montera allt på ett par skenor jag kan öppna upp sida dörren och dra ut de så om jag ska laga mat kommer de utanför bilen vill inte ha brand i bilen och vill inte ha matoos över alla mina segel 😛

    //ozkar

  • getwet

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 20:41

    Det är inte bara krångel, det går inte alls om dom hittar de minsta gasoltillbehör inne i bilen. Så montera in allting i moduler så att det går lätt att plocka ur igen när det är dags för den årliga.
    Alternativet är att regga den med gasol, vilket är både kostsamt och krävande. Men egentligen det enda riktiga alternativet………

    Ok, här kommer då äntligen bilder på min värmare:

    Här sitter den monterad på mellanväggen, det röda du ser i bilden är baksidan av ryggstödet passagerarstol, fast nedfällt. Det grova röret är värmen som leds bak till bodelen, alternativt kan justeras via den “triangeln” som du ser med ett spjäll. Via den kan jag justera mer eller mindre varmluft bak/fram. Aluröret som du ser är insugsröret för förbränningsluften. Inuti den finns ytterligare en aluslang som är avgasröret. Bägge dessa mynnar sedan ut i en skorsten på taket.

    Just nu drar jag om el i stora delar av bussen, därför lite kablar o grejer som hänger o dinglar.

  • getwet

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 20:49

    Här är centralen, längst upp är justeringen för värmen, eller om jag bara vill ha fläkt. Den meddelar också när värmaren har tänt eller om det är något fel. Den lilla ratten är den som jag vrider på för att få varmare eller svalare.

    Den grejen i mitten är batterivakten, där ser jag hur mycket kräm det finns i förbrukningsbatteriet samt om solcellen laddar ordentligt.

    Längst ned är utblåset för värmen, den går att vinkla och snurra på så man får värmen på rätt ställe. Det här är monterat på mellanväggen, baksidan av den tidigare bilden på värmaren.

  • getwet

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 20:51

    Bild framifrån och bakåt mot sängen.

  • getwet

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 20:53

    Köksdelen, kylskåp samt kokplattor samt diskho och rinnande vatten.

  • bananen

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 09:00

    Darn, bättre kvallifjånk än mitt stationära kök! Ser ap-schyst ut.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 09:21

    Ehh, hur stor är den där bussen? Jag skulle aldrig kunna sova på tvären i min buss, och jag är bara 1,70 m lång.

  • getwet

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 17:49

    En sån här är det

  • styret

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 13:30

    go big or go home!
    man blir ju lika jävla avis varje gång man ser bussajäveln.

  • ozkar

    Medlem
    25 april, 2009 vid 20:30

    Äntligen har jag fått lite tid över så idag satte jag kapen och svetsen i min buss kommer lägga upp bilder under byggets gång har ryckt bort gamla golvet för att se ett de såg ok ut en del rost att gå på hoppas att jag kan bli klar med de imon så jag kan lägga in mitt nya golv som ska ha något fall in till mitten.

    //Ozkar

  • sourra

    Medlem
    25 april, 2009 vid 21:13

    Om du känner att du behöver inspiration – kolla in det här hyffsat ambitiösa bygget: http://projectt4.wordpress.com/ och missa inte alla fotoguider. Jag fastnade för lösningen med dubbla batterier.

  • ozkar

    Medlem
    26 april, 2009 vid 02:25
    sourra;542786 wrote:
    Om du känner att du behöver inspiration – kolla in det här hyffsat ambitiösa bygget: http://projectt4.wordpress.com/ och missa inte alla fotoguider. Jag fastnade för lösningen med dubbla batterier.

    Ja en del smarta lösningar men de som blir svårt är att ta hänsyn till en hel surf utrustningen ett par brädor å ett bar segel då ser de inte lika hem trevligt ut hehe, vad har du byggt i din buss då ??

  • sourra

    Medlem
    26 april, 2009 vid 07:19

    Har inte byggt en grej ännu men tanken är att bygga en sänglösning med förvaring undertill som gör det möjligt att fortfarande åka 5 pers i bilen. Ska nog ta tag i det i veckan.

  • ozkar

    Medlem
    26 april, 2009 vid 07:37
    sourra;542812 wrote:
    Har inte byggt en grej ännu men tanken är att bygga en sänglösning med förvaring undertill som gör det möjligt att fortfarande åka 5 pers i bilen. Ska nog ta tag i det i veckan.

    Ok men då har ju du en caravell eller något i den stilen, jag har en VW transporter den har ju skiljevägg å så.. men har har köpt en del saker som jag ska sätta in i bilen. De jag har kvar är om jag ska ha värmare i. Jag undrar om man ska ligga en 45mm isolering runt om där de går i bilen borde detta inte slå bort en del värme på sommaren å behålla om man har en värmare i på höst-vinten??

  • ozkar

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 19:44

    Någon som har någon tips på isolering i skåpet så man kan stöta bort solvärmen??

Sida 2 av 21

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Snart drar bygget igång….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.