Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snökite för nybörjare

  • Snökite för nybörjare

    Publicerad av suecocabron på 4 januari, 2011 vid 14:13

    Tjenare!

    Jag är helt nybörjare för snowkite. Vad ska man tänka på? Någon speciell utrustning man behöver?
    Kör alla foil kites eller även med vanliga uppblåsbara leading edge kites? Spontant känns det lite halvriskigt att köra den vanliga kiten i 10 minus och dunka den i is/snö..

    henkelu svarade 13 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • milkman

    Medlem
    4 januari, 2011 vid 22:55
    suecocabron;643570 wrote:
    Tjenare!

    Jag är helt nybörjare för snowkite. Vad ska man tänka på? Någon speciell utrustning man behöver?
    Kör alla foil kites eller även med vanliga uppblåsbara leading edge kites? Spontant känns det lite halvriskigt att köra den vanliga kiten i 10 minus och dunka den i is/snö..

    Du kan köra vilken kite som helst. Men om du ska köpa en till kite för Snowkite bara så rekommenderar vi denna: http://www.kitekraft.se/access-xc-komplett.html
    Grym kvalité, grym drake och bra pris.

  • farbrorfraz

    Medlem
    6 januari, 2011 vid 09:07

    Hej!

    Jag kör tub-kites privat och i skolan, funkar finemang! Klart, donkeyn är lite stel vid -15, men än har det funkat. Sen är det en smaksak om man vill ha foil eller tub, beror på vad du vill göra, och om du vill göra det bara i snön eller på vatten också. Men, det finns alternativ för alla varianter! Det bästa är att du har massa alternativ!

    Kör hårt!

  • bicless

    Medlem
    11 januari, 2011 vid 22:03

    Många kör vanlig uppblåsbar så det funkar. Har man dock testat foil tror jag de flesta föredrar det. Hållbarare, säkrare och lättare launcha ensam. Jag kör just nu GIN Yeti foil och det är som natt och dag mot den bow (uppblåsbar) jag körde delar av förra säsongen, framförallt skönt slippa blåsa upp när det är kallt och launchproblem om man kör ensam. Den funkar för både nybörjare och mer avancerad. Accessen som nämns ovan är också bra för detta.

  • booman

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 09:22

    Instämmer fullständigt med Bicless!
    Hade en tubkite men bytte den mot en Gin Yeti, då det är så mycket smidigare, min uppfattning, med foil på vintern.
    Tar också mindre plats i ryggsäck och är lättare, så den är smidig att ha med sig…

    Framför allt, fortfarande min uppfattning, så är foilkiten mycket lättare att launcha och hantera själv…

  • peter_nilsson

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 19:58

    Jag kör samma kites som jag kör på sommaren (tube), det tycker jag är bäst för då är det ingen skillnaden när det gäller timing.
    Har du aldrig kitat innan så se nu till att det är ordentligt mycket puder första gången du är ute och ta en lite mindre kite. Så du inte skadar dig. Knäskydd och hjälm är oxå bra.

  • henkelu

    Medlem
    29 januari, 2011 vid 08:34

    Kanske dum fråga men va fan! 🙂
    Pumpar man kiten lika mkt som på sommaren? Hört att på sommaren om man är på varmare breddgrader så ska man pumpa kiten lite mindre i å med att luften expanderar i värmen. Nått att tänkta på på vinter? I å med kylan….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snökite för nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.