Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snowboardfråga

  • sailortrash

    Medlem
    4 februari, 2015 vid 07:55

    om du säljer DEN brädan köper jag även om den är under 160=)

    en lagom bräda lång bräda (i pisten) för mig ligger runt 165 eftersom jag är 185/80 kg. jag körde länge på 163, men ju bättre jag blev desto sämre blev brädan. det hade kunnat bli bättre i samma längd med en styvare bräda, men om jag skulle köpa ngt idag kan jag lika gärna köpa båda längre och styvare, så vet man att det inte är utrustningen som sviker när man pressar lite…

    rakt ner kan du köra på en kort bräda…det är om du ska svänga som du behöver en lång hård riktningsstabil bräda. Men en bra sväng hänger ju mycket på bindningar och skor också.
    det är möjligt att brädorna är så mkt bättre nu att man inte behöver längden på samma sätt. Kollar man dessutom runt lite är det ju svårt att hitta en modell längre än 168..

  • mes

    Medlem
    4 februari, 2015 vid 12:48

    Jag är 188cm/90 kg. Gillar att svänga men absolut inte ren pistbräda…jag är rädd för att tappa kontrollen i hög fart. Kör rejält fegt innanför mina marginaler (det smärtar att erkänna men så är det).

    Jag köpte en tre år gammal finfin bräda till grabben igår för inga pengar. Får se om han gillar det.

  • larry

    Medlem
    4 februari, 2015 vid 20:19

    Håller helt med Henke_A.

  • sailortrash

    Medlem
    4 februari, 2015 vid 20:50

    @mes 730749 wrote:

    Jag är 188cm/90 kg. Gillar att svänga men absolut inte ren pistbräda…jag är rädd för att tappa kontrollen i hög fart. Kör rejält fegt innanför mina marginaler (det smärtar att erkänna men så är det).

    Jag köpte en tre år gammal finfin bräda till grabben igår för inga pengar. Får se om han gillar det.

    Om man mest sladd svänger nerför backen så ställer inte det så stora krav på brädan. Skulle du däremot börja carva riktigt hårt skulle allt mediokert bara släppa greppet och börja fladdra, med din vikt

  • mes

    Medlem
    4 februari, 2015 vid 21:21

    @sailortrash 730753 wrote:

    Om man mest sladd svänger nerför backen så ställer inte det så stora krav på brädan. Skulle du däremot börja carva riktigt hårt skulle allt mediokert bara släppa greppet och börja fladdra, med din vikt

    Det är carvsväng som gäller…inget sladd här inte 😉

  • sailortrash

    Medlem
    5 februari, 2015 vid 08:02

    då är det hårt och långt som gäller för dig! leta upp en gammal custom x eller en t-6. Finns även en del gamla stenhårda salomonplankor där ute, tidiga kolbrädor…

    skulle du få ryck att köpa nytt så verkar det faktiskt som att All Mountain segmentet fått ett rejält uppsving faktiskt, säkert pga av splitboard trende, så kvaliten på de brädorna verkar ha höjts rejält. tidigare var de ju ofta samma sak som hyr/nybörjarbrädor, och de bästa brädorna var typ nischade för big air och halfpipe..(för 10 år sen när jag var nere i det där…)

    eftersom du är 190 så är det minst, MINST, 165 cm som gäller om du ska våga lita på kantgreppet när du lägger ryggen mot backen i 50 blås…

  • larry

    Medlem
    5 februari, 2015 vid 10:59

    Håller med här också. För din vikt och storlek är nog 162-168 cm rätt lagom. Viktigt att ha koll på bredden kontra skostorlek också. För bred blir tungåkt och trög kant till kant. För smal ger tå och häldrag.
    Som sagts tidigare. Det skiljer mer mellan bra och dåliga brädor än mellan årets modeller och 15 år gamla. Sen är mjuk bräda, hård bräda, med eller utan rocker etc smaksak och beroende på hur hårt du laddar och vart du åker.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snowboardfråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.