Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkiteing Råd och Hjälp

  • Snowkiteing Råd och Hjälp

    Publicerad av martinegon på 23 oktober, 2011 vid 09:13

    Hej Alla!

    Hade tänkt prova på snowkiteing men då jag är helt grön på diciplinen o aldrig kiteat någon gång hoppas jag kan få lite goda råd här.

    Är det behövligt att gå kurs o var finns det riktigt bra sådana? Bor i Borås men kan resa över hela Sverige om man får valuta för pengarna.

    Är det stor belastning på armar o framförallt axlar? har lite problem med inflamation i muskelfästena som aldrig tycks bli riktigt bra.

    Kan man kitea på sjöar i sydsverige o hur stora måste de i så fall vara? Går det att köra med skridskor.

    Hur mycket bör det blåsa (m/s) för att få behållning av det? Behöver det vara jämna vindar?

    Tack på förhand!

    farbrorfraz svarade 12 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • rickard_nr1

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 10:24

    tja! är själv helt grön på detta, köpte en snorbillig kite förra hösten och körde med min sele till vindsurfingen, för min del körde ja på större åkrar och tänker åka upp mot skara å köra på slätten till vintern, brukar bli driver mellan åkrarna som man kan hoppa över;)

  • karl-petter

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 22:28

    Härligt! Välkommen till något riktigt skönt och skoj!

    Kurs är helt klart att rekommendera. Om man inte har koll på sakerna är det lätt att skada sig ordentligt. Dock är det ont om kurs möjligheter för snökite i södra sverige. Surfbussen håller dock kurser i Sthlm om det blir bra vinter. Annars finns det kurser i Åre, Östersund och Hemavan som jag känner till. Det har funnits i Sälen innan och tror de kör fortfarande.

    Vad gäller belastning på armar och axlar så är den rätt minimal. Kiten sitter fast i selen som du har runt höften eller midjan. Bommen styr du bara med förrutom de gånger du hoppar och vill göra handlepasses etc(skicka bommen bakom ryggen).

    Det funkar att köra på sjöar. Både med skridskor, skidor eller snowboard. En tum regel är att vinden är turbolent 10 ggr längre från höjden av det den passerar. Säg står det 20m höga granar vid stranden börjar det bli ok vind 200 m ut från stranden. Tyvärr innebär det att det inte finns så många bra sjöar. Jag har provat någon gång på Öresjön vid Skene/Örby och vindriktningen låg lite snett in o det vart rätt byigt. Men havet, speciellt vid västlig vind går det finfint. Och sedan är det inte så ofta det blir bra isar på sjöarna. Du vill inte riskera åka igenom iaf med skidor eller snowboard på fötterna och möjligen en argsint kite om midjan.

    Om man skall kita med skridskor klarar man sig med en mindre kire än vad som behövs för skidor pga mindre friktion. Dock är det väldigt lätt att klippa linorna på is med skridskor så det gäller ha superkoll!

    Man vill ha så jämn vind som möjligt. Lite beroende på vad man väger och vad man åker på samt hur stor kite man har så kan man börja åka kring 4-5 m/s och uppåt tills man inte vågar som är väldigt beroende på storlek på kite. Med min Manta som är 10 kvm kör jag från ca 5 upp till 10. Speciellt när man är nybörjare vill man ha jämn vind och kraftiga byar är alltid jobbigt. Speciellt om det pendlar mellan några få sekundmeter så kiten inte flyger själv till upp över tio, då flyger man själv för kiten trillar lätt ned en bit och sedan POFF blir det max kraft i den.

    Hoppas det gav dig lite mer inblick.

    /Kalle

  • martinegon

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 14:17

    Tusen tack Kalle!

  • karl-petter

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 14:34

    Kolla också i forumet Kitesurfing 4 Dummies – [ame=”http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=30″]Kitesurfing 4 dummies – http://www.Surfzone.se[/ame%5D Där finns en massa matnyttig info, tex en lång diskussion om varför man skall gå kurs [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=83320″]Råd för blivande kitare – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Det skiljer inte jätte mycket på Kitesurfing och Snökiting, den senare är lite lättare att komma igång med, men man kan samtidigt slå sig mycket hårdare då vatten är mjukare i flytande än frusen form:)

  • farbrorfraz

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 17:25

    Hej Martinegon!

    Karl-petter har täckt in det mesta, kan inte tillägga mycket förutom att det är en fantastiskt sport med massor av möjligheter.

    Vi kör kurserna uppe i Tärnaby/hemavan, du är varmt välkommen upp till lappland för magiska snökite-förhållanden. Kliar det i fingrarna kan jag dock meddela lite i smyg att vi med stor sannoliket kommer att passera bla göteborg under november med en massa kite och snökiteprylar från ozone. Så förhoppningsvis kommer du att få tillfälle att klämma lite på prylarna och snacka snökite redan innan snön kommer! Håll utkik efter uppdateringar när vi passerar Göteborgstrakten.

    Mvh
    Anders Modin

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkiteing Råd och Hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.