Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Söker förstabräda

  • Söker förstabräda

    Publicerad av robin-andreasson på 23 juli, 2018 vid 08:56

    Tjenare surfers! Jag behöver hjälp med att välja bräda/rigg.

    Jag är relativt ny i området, har seglat en del på en gammal 70-80-tals pråm, ca 180-200 liter misstänker jag då två 80 kg personer kan stå på den utan problem. Stor och inte särskilt inspirerande men ok för nybörjaren.

    Jag har dock ingen egen bräda så söker nu något kul, Freeride eller Formula tänker jag, från ca 130 liter och uppåt då jag tror det är en bra början (väger ca 68-70 kg, 170 lång, hyfsat välbyggd)

    Men vad är det jag vill ha? Freeride eller Formula?

    Jag bor på Hammarö, ett stenkast från norra Värnerns strand. Vindarna varierar mellan ca 4-13 sekundmeter, men i regel alltid pålandsvind. I och med hur bottnen ser ut så trycks sjön upp tidigt, vid 7-8 sekundmeter har vi ganska krabb otrevlig sjö från land och ca en km ut. Vågorna kan bli höga men sällan lika fina som på kusten, det är inte lika långt mellan dalarna och de är inte lika jämna.

    Men för att ha kul i lite olika förhållanden, vad är det jag vill ha, funkar Formulan även efter 8 sekundmeter när det går lite vågor eller är denna uteslutande för lugnare förhållanden? Freeriden, är det ett alternativ för planing men då med mer flexibilitet vad gäller sjögång? (tips om riggstorlekar mottages varmt lika så)

    Jag är som sagt ganska grön men viljan finns! Jag tror att det jag söker är många möjliga segeltimmar och på det lite fart. Men lika så vore det trevligt att kunna göra något kul med vågorna på sikt.

    Letar med ljus och lyckta efter något begagnat upp till max 8000-10000 kr?

    Vad har ni för tips :)?
    //Robin

    robin-andreasson svarade 5 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • bicless

    Medlem
    23 juli, 2018 vid 10:14

    Hej

    Det borde bli optimalt med störrre modern Freeride eller Raceboard typ Starboard Phantom (finns beg på Surfspot.se, där jag jobbar). Även Kona funkat fint för dessa förhållanden. Formula är tekniskt, och väldigt mycket trim och låter inte som nått för dig om man utgår från den bakgrund du skriver.

  • robin-andreasson

    Medlem
    23 juli, 2018 vid 10:34

    Jag misstänker det samma. Fick det till mig att formula ev kunde vara något då det går att dra rigg och inte kräver hög fart för att inte sjunka. Men en större freeride är snabb men ändå rätt flexibel har jag hört, seglen ska väl dessutom kunna gå bra till en vågbräda i framtiden så slipper man ha enorma formulasegel som inte används till något annat.

    Vilket som helst, jag ser att ni har ett par sådana inne. Om jag köper av er, skulle ni kunna hjälpa mig att pussla ihop detta med de riggar och pinaler som jag kan tänkas behöva då? Hade varit kul med en brädda plus ett eller två segel som är något sånär anpassat efter mina mått och vikt så att säga. Jag ser mig själv i år vara ute i vindar från ca 3-13 sekundmeter. Kanske vågar mig på mer allt efter som men med pråmen har jag bara vågat mig på ca 8 än så länge.

  • supafly

    Medlem
    23 juli, 2018 vid 11:01

    Hej,

    Jag har inte så mycket att säga om formula vs freeride, men då jag i höstas var i samma situation, seglat gammal pråm för längesedan och ville komma igång med nya prylar, delar jag med mig av min erfarenhet hittills. Jag väger ungefär två kilo mer än dig, lika lång. Mitt beslut hamnade på en begagnad 130 liters Starboard Atomiq. Guider för nybörjare rekommenderar ju i regel någonstans kring 200 liter och helst med centerbord. Men det låter som om du är lika envis som jag så du skulle nog kunna ha skoj med något liknande. Jag tror själv jag kommer behålla den här brädan ganska länge utan att tröttna.
    Visst har jag kämpat flera gånger i höstas och våras utan att ens lyckas stå upp på brädan, delvis för att jag tvingade mig att försöka beachstarta genom att inte sätta på nån upphalslina. Men jag tycker att jag kommit rätt långt framåt på förhållandevis få seglingstillfällen under året. Jag har dock skaffat upphalslina så det blir lite segling mellan vattenstartförsöken. Jag seglar mest plattvatten i skärgård men har även kört i choppiga vikar här och var på ostkusten i ungefär samma vindar som du beskriver. Minsta seglet jag har är 6,0 och största 7,7 jag har dock inte hunnit få så bra koll på vilket vindregister det funkar i. Jag är ännu så ny och naiv att jag är glad varje gång jag kommer ut och det drar så pass mycket i seglet att jag inte halkar i sidled ner i vind. Med andra ord är jag väldigt nöjd med brädvalet som verkar funka för mig i de flesta förhållanden jag stött på hittills, men har som sagt aldrig provat fomulabräda så jag vet inte vad jag missat.

  • the_novice

    Medlem
    23 juli, 2018 vid 12:18

    Eftersom du bor på Hammarö så kan du kolla med Onwater (på Örsholmen) också, de har haft reducerade priser på äldre modeller och kan nog plocka ihop något till dig.

    I Karlstad så är det ganska många som kör Formula, även som nybörjare. Det blir betydligt flera tillfällen att segla plus att man faktiskt kan ta sig någonstans inte bara fram och tillbaka. En formula och en 9.6-10.0 rigg är en bra allround kombination tycker jag.

    Formula upp till 8m/s är inga problem, det först över 10m/s som det kan bli jobbigt. Om du seglar väster om Hammarö (på S till SV) så är ganska okej dyning och inte så branta och korta vågor som det blir på östra sidan av Hammarö (vid ostliga vindar). Jag är lite lättare än dig (ca 65kg) och jag kör uteslutande Formula upp till ca 7-8m/s då jag går över till slalom grejor och sedan vågprylar de få gånger som det blir över 10m/s.

    En stor Freeride funkar också bra men kräver lite mera vind (än en Formula) men är lite roligare/lättare att gippa med. Det blir mest segling fram och tillbaka dock så det gäller att välja en lämplig spot att segla på.

    Jag lägger med en liten skärmdump ifrån Google earth utanför hammarö för att visa lite hur det går att segla med Formula. Vid detta tillfället så gick jag i vid V Skagene och seglade till Sydspetsen och tillbaka. 🙂

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 5 år, 9 månader sedan av  the_novice.
    • Detta svar ändrades 5 år, 9 månader sedan av  the_novice.
    • Detta svar ändrades 5 år, 9 månader sedan av  the_novice.
  • robin-andreasson

    Medlem
    23 juli, 2018 vid 13:41

    jag ska ha det i åtanke, men jag är osäker på hur ofta det blåser så att jag kan vattenstarta just i Vänern, nog kan det vara blåsigt men jag skulle ju gärna se att jag får några åktimmar nu initialt så kanske en mer avancerad bräda kommer som en naturlig del allt efter som. Men det går alltså att dra upp riggen även på en så liten bräda?

    Men kan du så kan säkert jag med, förutsatt att vinden finns.

    Men hur är en sådan att segla i 4-5 sekundmeter, vilket kanske är ett vanligare utfall häromkring.

  • robin-andreasson

    Medlem
    23 juli, 2018 vid 13:50

    Man kan ta sig någon stans?

    Du menar att man lattjar bara omkring i viken med en freeride och tar sig längre med en Formula?

    Åktimmar och fart är såklart något jag prioriterar, att kunna få se lite kuststräcka när man ändå är igång är ju bara kul. Men jag vill inbilla mig, utan att ha någon koll att även en stor Freeride är mer lättmanövrerad så när sjön blir lite choppig så funkar en sådan bättre än en Formula? Eller har jag fel då?

    Likväl så lär man väl aldrig/sällan använda stora formulasegel till någon annan brädsort? Skulle jag ha en relativt stor Freeride, med 2-3 riggar skulle dessa även kunna kombineras med slalom/vågbrädor på sikt?

    Men jag har en förkärlek till de norska fjordarna, i dessa blåser det sällan friskt så en Formula på bilsemestern är inte helt fel.

    Om du skulle jämföra en stor Freeride med en Formula, vad är plus och minus för respektive?

    Jag bor i Edsviken så jag utgår nog oftast från vår brygga bredvid bruket för att ge dig en spatial preferens.

  • supafly

    Medlem
    23 juli, 2018 vid 15:28

    jag ska ha det i åtanke, men jag är osäker på hur ofta det blåser så att jag kan vattenstarta just i Vänern, nog kan det vara blåsigt men jag skulle ju gärna se att jag får några åktimmar nu initialt så kanske en mer avancerad bräda kommer som en naturlig del allt efter som. Men det går alltså att dra upp riggen även på en så liten bräda?

    Men kan du så kan säkert jag med, förutsatt att vinden finns.

    Men hur är en sådan att segla i 4-5 sekundmeter, vilket kanske är ett vanligare utfall häromkring.

    Ja det går fint att dra rigg på tycker jag. Mitt lilla 6.0 segel utan cambers går väldigt lätt. 7.7:an med cambers är lite kämpigt men inte p.g.a brädan utan att det blir fullt med vatten i mastfickan. Har provat i hyfsat choppigt vatten blandat med svallvågor från båttrafik och det har gått bra.

    Jag törs inte uttala mig riktigt hur brädan skulle funka att segla i 4-5 m/s så nedanstående är spekulationer, gamlingar i gamet får rätta mig. Det är kanske i klenaste laget men funkar möjligtvis med 8.5 kvm el större(?). Från 6 m/s bör det gå att vattenstarta med rätt dimensionerat segel tänker jag. Jag har provat att segla i uppskatningsvis 4 m/s med 7.7, det gick inget vidare men då var det i strömt vatten och med en “shallow”-fena (bara 31 cm, samt en seglare som inte är duktig på att trimma, stå rätt eller slå). Någon med mer erfarenhet kan förhoppningsvis ge bättre tips om lättvindsrigg.

  • the_novice

    Medlem
    23 juli, 2018 vid 22:50

    Man kan ta sig någon stans?

    Du menar att man lattjar bara omkring i viken med en freeride och tar sig längre med en Formula?

    Ja, med en Formula så går man både högt och djupt mot vinden (i planing) medans med en Freeride så kör man mest kring halvvind (dvs fram och tillbaka på samma sträcka).

    Formula:
    + planar tidigt (4-5m/s räcker men gärna 6m/s beroende på segelstorlek)
    + går både högt och lågt mot vinden (man kan lätt kryssa ut ur en vik tex. eller segla runt öar mm.)
    + bibehåller planingen bra genom vindhål
    + lätt att dra stora riggar
    – lång fena (70cm) gör att det är lätt att gå på grund
    – kräver segel kring 10m^2 (dvs dyr rigg med mast och bom)
    – ömtålig bräda (Formula experience är mera hållbara dock)

    Freeride var det länge sedan jag hade någon själv, men här är några spontana intryck (om jag minns rätt):
    + lätt att svänga och gippa
    + kortare fena än Formula (kan segla i grundare vatten)
    – kräver en hel del vind för att plana, behövs ca 7-8m/s för att det skall bli roligt
    – beroende på modell så kan de kännas lite tröga upp i planing och de släpper aldrig riktigt på samma sätt som en snabbare slalom bräda (detta kan kanske upplevas som “säkrare” om man är nybörjare)

    Jag har inte varit inne i Edsviken men har kört en del kring Mörudden (bifogar en bild på en liten rundtur med Formulan där). Jag skulle tro att det tar en del tid att kryssa sig ut ur Edsviken med en Freeride, men om du istället går i vid Mörudden så kan man ganska så enkelt åka fram och tillbaka där.

    Angående överlappande riggar så kan man köra 8.5-9.0 på både en stor Freeride och en Formula. Om du väljer att skaffa en freeride så skulle jag rekommendera en stor (minst 125-130 liter, gärna 150 liter, och 7-8.5m^2 segel) just för att få flera dagar på vattnet. Det gör jättemycket för utvecklingen att kunna vara ute ett par dagar i veckan.

    Bomstad har också varit ett populärt ställe förr. Framförallt för nybörjare så är det lämpligt då man bottnar vid bägge vändningarna i viken. Bifogar en bild på hur det kan se ut med en slalombräda där (då har jag seglat utanför själva viken också), det blir väldigt mycket fram och tillbaka segling….

    Attachment Image
    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 5 år, 9 månader sedan av  the_novice.
    • Detta svar ändrades 5 år, 9 månader sedan av  the_novice.
  • olov_melin

    Medlem
    27 juli, 2018 vid 07:42

    Kom du fram till något val av utrustning?

    Jag har nyligen och flyttat till Hammarö och funderar på att skaffa något. Har precis testat för första gången och blev sugen på mer!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 juli, 2018 vid 22:16

    Atomiq 130 l har fördelen att fören går rätt högt i chop och aktern inte är särskilt bred, vilket gör att den får rätt brett vindregister. Den är ju rätt snäll i chop och går även att köra med mindre segel när det tutar på litegrann. Känns “lätt” när den väl planar. Tekniken är att falla av rätt rejält för att trycka upp den i planing. Av någon anledning känns brädan bättre med 6.5 än med 7.5 kvm. Helt annan åkställning och stance än med en ex. en slalombräda med bred akter.

    En annan bräda som går bra i olika register är Fanatic Gecko 135 l. Den planar lätt och går även den högt med fören i chop. Jättefin bräda.

    Ett annat alternativ som planar mycket tidigt är AHD FF 145 liter. Den är lättseglad, går högt med fören och höjdar förnämligt i icke planing. Mycket bra lättvindsalternativ för segel mellan 6 och 8 kvm.

    • Detta svar ändrades 5 år, 8 månader sedan av  herr-pelegrin.
    • Detta svar ändrades 5 år, 8 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • robin-andreasson

    Medlem
    14 december, 2018 vid 11:31

    Jag har haft svårt att logga in så därav sent svar.. Men i alla fall så blev det en begagnad Starboard Phantom 295 med en 7,5 Sailloft Traction. Riggen vart lite nedsatt som paket så körde på stort.

    Jag får säga att kittet är bra för en nybörjare, cambers är lite struligt men det har absolut sina fördelar. jag kommer hem i 2 ms men har kul i 7-10 ms.

    Med mer teknik kanske jag kan ha kul i 5-6 ms med men jag har mycket kvar att lära.

    Brädan är lite lång åch tung kan jag tycka ibland, den går fort rakt fram men har inte samma känsla som en bräda som är lite bredare/kortare. Jag tar höjd och tar mig fram i småvindar men när vågorna slår till är länden på brädan ingen fördel. Men nöjd i helhet!

    Skulle dock kanske satsat på ett “freerace utan cambers”, sett att det tydligen finns en del.

  • robin-andreasson

    Medlem
    14 december, 2018 vid 11:36

    Blev en begagnad Starboard Phantom 295 med en 7,5 Sailloft Traction.

    Tar bra höjd men lite stor när vågorna går till, brädan kör mig då snarare än tvårt om. För och nackdelar med allt men den går undan och tar höjd även i lätt vind. Ser dock att den kanske blir tråkig/klumpg när man kan sitt i framtiden. Å andra sidan är det en bra nybörjarmaskin!

  • mrquality

    Medlem
    14 december, 2018 vid 22:14

    Blev en begagnad Starboard Phantom 295 med en 7,5 Sailloft Traction.

    Tar bra höjd men lite stor när vågorna går till, brädan kör mig då snarare än tvårt om. För och nackdelar med allt men den går undan och tar höjd även i lätt vind. Ser dock att den kanske blir tråkig/klumpg när man kan sitt i framtiden. Å andra sidan är det en bra nybörjarmaskin!

    Starboard Phantom är en raceboard och jag hade aldrig köpt som första bräda, samma med segel, jag hade köpt en camber fri segel. Jag tror att är svårt tom att transportera med bil pga lång bräda. Jag hade valt en Freeride bräda 135lt för dig som väger 70 kg men den som är viktig är inte hur många liter men hur bred är bräda. 78-85 cm man kan står utan problem o. kan inte vattenstarta. Freeride brädor i dags laget är korta och kan ha en stor vind register och med erfarhen och teknik man kan köra en 130 lt med 13m/s utan problem genom att byta fena, flytta mast foten fram osv. En 130lt freeride och 7.5 freerace segel utan camber hade varit perfekt. Jag är glad att du är glad med den som du köpte och allt som jag skev är bara min åsikt (den som hade funkat för mig) och vill inte vara en kritik. Kör hårt!!!! Ses vi på vatten

  • sailortrash

    Medlem
    15 december, 2018 vid 09:04

    Hej

    Köpt är köpt, men du kommer inte växa ifrån brädan direkt. Den är klart optimal som nybörjarbräda, du kan nöta gipp och slag tills de sitter perfekt, och dessutom ge dig ut på långtur. Det är är en egen nisch av vindsurfing, finns de som bara kör longboard.

    Jag tror inte du kommer undan att på sikt fylla garaget med olika prylar. Det finns ingen uppsättning som funkar för allt.

    Formula skulle jag inte köpa idag. Bättre att köpa en foil ready bräda och när man lärt sig segla ordentligt senare skaffa en foil. Billigare och sannolikt bättre lättvindsprestanda än formula. Insteget är nog lika, man ska inte testa formula innan man lärt sig plana ordentligt.

  • robin-andreasson

    Medlem
    19 december, 2018 vid 11:08

    Seglet är såklaret lite bökigare än ett utan cambers. Men jag gillar det i och med grymt bottendrag. Men nästa segel tror jag för skojs skull blir ngt stort frerace utan cambers, gärna begagnat.

    Brädan är kvick och tar höjd. Men som du säger svår att få in i bilen, (går exakt) men den får bli med på taket i fortsättningen. Men likväl, segel plus stor bräda är svårt att hantera vid bärandet på land i ett stycke.

    Så jag får se vad jag känner för, antingen så säljs brädan framöver, eller så behålls den som en långfärdsbräda för mysiga sommardagar, då får man ju en relevant ursäkt att köpa fler brädor efter väder. En kortare bredare 120-130 liters vore opptimalt för att bara ha kul med på sikt. Vågor är jag ännu ej intresserad av.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Söker förstabräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.