Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sönderkörda händer. förslag på handskar

  • Sönderkörda händer. förslag på handskar

    Publicerad av mexi_ på 22 augusti, 2017 vid 11:03

    Efter 2 feta dagar på vattnet är mina händer helt uppslitna.
    Är det någon som har förslag på bra handskar för att skydda händerna så att man inte blir sittande med blödande händer?

    Ska på längre resa i vår och då behövs nog handskar för att kunna köra så mycket som jag vill 🙂

    snoofy svarade 6 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • malibu

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 11:49

    Jag har ett par sådana där handskar utan fingrar från Ion tror jag. Tunna. Kan vara skönt att ha när man kört några dagar på raken. En snabb googling ger inte några träffar på svenska sidor dock. Köpte mina i Tyskland.

  • dendrite

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 12:10

    Körde med ett par vantar som hade hål för fingertopparna förut, men de försämrade greppförmågan rejält. De var inte jättetunna dock, möjligt att det finns bättre.

  • mexi_

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 12:12

    Det finns ju en massa handskar, men jag vill åt de som är tunna och med bra grepp så att man inte tappar känslan och får kramp 🙂
    Googlar lite på Ion.

  • htn

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 12:23

    Finns säkert många olika fabrikat på “slithandskar”/jollehandskar som funkar skapligt. Jag hade för många år sedan ett par NP som funkade fint (“korta” – avklippta fingrar). Finns väl hos de flesta surfbutikerna.
    Vet att Surfers har, kolla även med Onedesigncenter (jollebutik Saltsjö-Boo).

  • jmn

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 12:31

    Jag har ett par Dakine, tunna med korta fingrar. Helnöjd med dessa.
    Köpte mina på Surfspot.

  • malibu

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 13:02
  • mag

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 15:18

    Brukar använda DaKine utan fingertoppar. De har grymt grepp och har räddat många Maui resor.

  • mexi_

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 15:29

    Stort tack för alla snabba och bra svar, grymt helt enkelt 🙂

  • spinl

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 16:09

    Har kört med https://surfers.se/vatdrakter/handskar/np-slithandske-lang senaste åren, är inne på tredje paret nu. Funkar riktigt bra, speciellt när man kört in dom lite (tycker dom är lite väl greppiga i början). Tunna med bra grepp (fast inte så bra att man inte kan skjuta händerna fram och tillbaks längs bommen i vågridningen). Köp inte för stora! ska ta emot lite när man sträcker ut fingrarna.

    Körde med kortfingerhandskar för några år sedan men jag slet snabbt sönder fingertopparna.

  • sundheden

    Medlem
    23 augusti, 2017 vid 08:37

    Jag har surfat 7 dagar (eller fler) i sträck med handskar från både NP och ION, långa fingrar och de jag tycker är bäst är de från ION. Som skrivits ovan redan, viktigt när man väljer storlek är att ta en storlek för liten. För mig verkade Medium vara bäst men man måste tänka på att man alltid kupar handen och får mer textil som samlar och veckar sig i handen så för mig var Small bäst.

    Jag har bara behövt använda handskar på hyrprylar med NP-bom för gummit var så torkat och grovt och var som sandpapper.

  • malteaserr

    Medlem
    23 augusti, 2017 vid 11:38

    …och smörja med aloe vera gel. Sjukt effektivt.

  • mexi_

    Medlem
    30 augusti, 2017 vid 15:12

    Tack igen för alla förslag, blev till slut ett par NP Amara med avklippta fingrar:
    https://www.skidsport.nu/sv/articles/2.1254.5/np-amara-half-finger

    Körde 4 timmar igår och de fungerade perfekt, inte ens i närheten av kramp och glömde bort att jag hade dem på mig! Tycker att det är skönt att ha topparna fria, känns som att jag har mer kontroll och kontakt med bommen för finliret…

    Har vanligtvis L eller XL men valde M som satt tight 🙂
    //Fredrik

  • glader

    Medlem
    31 augusti, 2017 vid 09:13

    Ett alternativ är att härda / vårda sina händer. Väldigt skönt att slippa handskar. Jag surfar mycket och klarar mig utan handskar,

    Huvudknep:
    1) Härda. När det inte är surf på ingång, se till att hålla händerna starka. Jag har en tjock rundstav med grovt (60) sandpapper i ändarna (tänk rakt cykelstyre med sandpapper som handtag). Man kan kombinera underarmsträning och handhärdning på många sätt med den, t.ex. genom att linda upp en PET-flaska med sand, linda upp ett träningsgummiband man står på, eller bara köra utan genom att vrida med ena handen och hålla emot och slira med den andra.

    2) Vårda. Smörja alltid in händerna med fet kräm efter surf. Låt aldrig valkar torka och hud spricka i lager. Smörj och slipa (med 1 ovan eller med t.ex. fotfil) så fort det syns lite hudflagning.

    Så här mitt i högsäsong med surf några gånger i veckan brukar man inte behöva bry sig, då är allt hårt härdat.

    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  glader.
    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  glader.
  • snoofy

    Medlem
    31 augusti, 2017 vid 13:13

    Något som jag tycker funkar bättre än handskar och allt annat är att köra med super glue typ Loctite. Enda mecket är ju så klart att det sitter kvar några dagar extra 😉 (och så självklart att du inte är korkad nog att greppa något under den minut du limmat händerna så klart 😛 😛 )

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sönderkörda händer. förslag på handskar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.