Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sött och salt.

  • sött och salt.

    Publicerad av surfing på 9 augusti, 2017 vid 21:58

    Är det någon som provat att strö söker eller salt i färga för att få halkskydd på brädan? I så fall, vad för färg? Eller skall man måla och lägga klar epoxy med det ena eller andra i, över färgen? Bräd elendet släppte plasten från kärnan, mellan stropp och mast kasett, så det var tvunget att plastas i hopp.(är så soppig att jag brukar stå där en del….) brukar för övrigt använda random spray färg, men misstänker att den är lite tunn till detta? (a, kan ju prova på en plywood! Det skall jag springa och gör)

    robin svarade 6 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • challgren

    Medlem
    9 augusti, 2017 vid 22:15

    Köp riktigt halkskydd istället. Primenta.se har det tex.

  • surfing

    Medlem
    9 augusti, 2017 vid 22:28

    Gött! Ser ut att passa! Borde ju gå att lägga det senare. Huvudsaken är att inte stå bräd lös till helgen!( har dok inte kollat vädret)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 augusti, 2017 vid 07:07

    Primentas halkdäck är riktigt bra, lägg på klarlack och strö över direkt innan det torkar, lägg ett lager lack ovanpå och strö igen. använd gärna typ “saltkar”, görs enkelt av en liten plastburk där man borrar ett antal hål i locket (eller så snor man ett i köket)
    (edit: Med att lägga på menar jag spray. Går så klart även att rolla på epoxi eller lack och strö i, använd UV stabil epoxi om du inte vill det ska gulna. Feltema har en bra 2K PU-klarlack men är ju inte den hälsosammaste)
    Socker funkar men blir väldigt grovt, finsocker blir bättre, liknande finsalt som är ganska ok.
    Men som sagt var köp på Primenta, blir bättre

    • Detta svar ändrades 6 år, 8 månader sedan av  bjorn-daniels.
  • robin

    Medlem
    10 augusti, 2017 vid 08:53

    Finns det någon bra klarlack på sprayburk om man vill göra det enkelt för sig? Eller är det till att rolla om man inte äger en färgspruta? Spray måste ge ett tunnare skikt tänker jag.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 augusti, 2017 vid 10:30

    Extravikten för att rolla är försumbar, men det är lätt att missa nåt litet ställe speciellt om man ska lägga halkdäck på en hel bräda.
    Sprayburk funkar oxå men då blir det lite mindre hållbart. Köp nån kvalitetsmärke isåfall. Finns även 2k på sprayburk hos en del lackeringsfirmor.

    • Detta svar ändrades 6 år, 8 månader sedan av  bjorn-daniels.
  • robin

    Medlem
    11 augusti, 2017 vid 12:47

    Tack Björn!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sött och salt.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.