Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spänna ner lattorna?

  • Spänna ner lattorna?

    Publicerad av micke_g på 15 november, 2014 vid 15:28

    Halloj!
    Var ute idag – börjar bli riktigt jobbigt för händerna så det känns som att det börjar bli läge att stuva undan grejerna ett tag. Nu har jag ett rätt nytt segel och funderar på om man sparar seglet något om man minskar på lattspänningen innan man lägger undan det för säsongen. Hur brukar ni andra göra?

    /Micke G

    micke_g svarade 9 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • kinetic

    Medlem
    15 november, 2014 vid 16:22

    Nej, låt det vara som det är.

  • gregerkj

    Medlem
    20 november, 2014 vid 15:04

    Jag brukar lossa på lattspänningen på mina cambersegel inget jättejobb och så slipper man ligga orolig på nätterna under vintern och fundera på om duken blir bestående deformerad.
    Noterar ner på en lapp med lossat antal med varv per latta och lägger sedan lappen i mastpåsen med seglet, till våren bara spänna motsvarande, man minns troligen inte antal varv som lossades på hösten därav minneslappen.

  • spinl

    Medlem
    20 november, 2014 vid 17:30

    Brukar släppa på mina segel inför vintern. Tar ju bara någon minut så slipper man fundera på om det är nödvändigt 😉

    Har till och med stött på folk som gjort det efter varje segling, men det känns väldigt overkill.

  • henryk

    Medlem
    22 november, 2014 vid 09:02

    Kör man NP knäpper man bara upp spännet- skitenkelt 🙂 (justeringen kvarstår ju och seglet står ju med mastfickan neråt)

    Fast är ju faktiskt inget jag brukar göra 😉 – lattorna är ju ändå spännda i 8 mån/år så kvittar ju antagligen, slitage/töj är ju ändå många ggr större under användning..

  • micke_g

    Medlem
    22 november, 2014 vid 22:28

    @spinL 729273 wrote:

    Brukar släppa på mina segel inför vintern. Tar ju bara någon minut så slipper man fundera på om det är nödvändigt 😉

    Har till och med stött på folk som gjort det efter varje segling, men det känns väldigt overkill.

    Jomen det var ungefär så jag tänkte – och det kan ju knappast skada i vart fall..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spänna ner lattorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.