Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

  • Speed tour 2009-diskutera

    Publicerad av imported_macts på 11 september, 2008 vid 13:58

    Hej

    I tråden: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=59246 som handlar om helgens F2 speed challenge i klagshamn så diskuteras det flitigt om olika sätt att hålla tävlingar i framtiden för att få så bra utdelning som möjligt av speed touren.’

    Naturligtvis finns det för och nackdelar med de flesta förslag, men låt oss försöka komma igång med en debatt där i alla fall min förhoppning är att vi kan bli hyggligt eniga om ett förslag som vi sedan kan motionera till SVF-årsmöte.

    Jag ska själv skriva ner mina åsikter…..men nu måste jag hämta på dagis!

    Kör igång diskussionen!

    jester svarade 15 år, 5 månader sedan 26 Medlemmar · 112 Svar
  • 112 Svar
  • lbj

    Medlem
    11 september, 2008 vid 15:01

    Vi Svenskar som var på EM Karpathos hade lite funderingar på att köra SM där år 2009. Detta skulle kunna ske veckan föra den Stora tävlingen. Det kom även fram att andra länder också har liknande funderingar. Tävlingsledningen kommer att arbeta fram ett förslag och videotiming kan finnas på plats även då. Många talar ju om att åka på “PROGNÅS” och det kan man ju säga att detta är. Fråga dom som varit där. Vind alla dagar utom en.
    Förslag tävlingform
    * GPS av 5 x 10 sek
    * Ett 2 tim pass på FM och ett på EM
    * Område alla 3 vikarna
    * Strykningar och poäng som speedcupen
    Behöver inte vara svårare

  • imported_macts

    Medlem
    11 september, 2008 vid 15:17

    @lbj 498926 wrote:

    Vi Svenskar som var på EM Karpathos hade lite funderingar på att köra SM där år 2009. Detta skulle kunna ske veckan föra den Stora tävlingen. Det kom även fram att andra länder också har liknande funderingar. Tävlingsledningen kommer att arbeta fram ett förslag och videotiming kan finnas på plats även då. Många talar ju om att åka på “PROGNÅS” och det kan man ju säga att detta är. Fråga dom som varit där. Vind alla dagar utom en.
    Förslag tävlingform
    * GPS av 5 x 10 sek
    * Ett 2 tim pass på FM och ett på EM
    * Område alla 3 vikarna
    * Strykningar och poäng som speedcupen
    Behöver inte vara svårare

    Det tycker jag låter som en super-kul idé, men jag tycker också att man kan komplettera med tex 2-3 “hemma-tävlingar”. Misstänker att alla som vill köra sm och/eller cupen inte har möjlighet att åka till Karpathos

  • andersbq

    Medlem
    11 september, 2008 vid 16:26

    Bra idé som sparar mycket pengar och tid!
    Man kan lätt minska sitt kitt från 6 till 2 brädor och även halvera segelgarderoben. Dessutom behöver vi inte boka upp massa helger i onödan.
    Vi lär totalt segla fler race totalt än hemma. Sedan kan vi alltid komplettera med SSM-konceptet här hemma.

  • larsd

    Medlem
    11 september, 2008 vid 19:10

    @lbj 498926 wrote:

    Vi Svenskar som var på EM Karpathos hade lite funderingar på att köra SM där år 2009. Detta skulle kunna ske veckan föra den Stora tävlingen. Det kom även fram att andra länder också har liknande funderingar. Tävlingsledningen kommer att arbeta fram ett förslag och videotiming kan finnas på plats även då. Många talar ju om att åka på “PROGNÅS” och det kan man ju säga att detta är. Fråga dom som varit där. Vind alla dagar utom en.
    Förslag tävlingform
    * GPS av 5 x 10 sek
    * Ett 2 tim pass på FM och ett på EM
    * Område alla 3 vikarna
    * Strykningar och poäng som speedcupen
    Behöver inte vara svårare

    Skulle helt klart vara kul med en tävling på Karpathos, kan själv tänka mig att hänga på, kanon! Att lägga just SM utomlands tycker jag däremot är direkt olämpligt. Även om det går att ta sig till K både billigt samt att vind och förhållanden är väldigt bra tycker jag SM ska vara mer tillgängligt för alla. Genom att lägga SM utomlands tror jag att det blir en större tröskel för många att ställa upp och att tävlingen blir några relativt få inbitna.

    Min åsikt är: mycket gärna en tävling på Karpathos men inte SM. SM är den tävling jag tycker är viktigast att köra på svenska vatten

  • andersbq

    Medlem
    11 september, 2008 vid 19:19

    Jo men det är ju en väldigt speciell gren. Det ska till en jäkla tur att pricka in en helg med sådan vind som var på TT 2006. Det kan mycket väl gå fem år med 7-10 m/s på SM. Visst kan man segla i 27-30 knop men nån speed är det ju inte att tala om. Det kör man ju på en freestylebräda. Dessutom blir marginalerna pyttesmå och förhållandena chansartade. Den här tävlingsformen är inte någon jättebillig gren. Och det är långt ifrån gratis att åka en långhelg i Sverige. Tänk om vi skulle boka en vecka på Haga… Med lång framförhållning så tror jag att de flesta kan planera ekonomi och ledigheter.

  • swe-250

    Medlem
    11 september, 2008 vid 19:58

    Håller med Lars till 100%!!! Skulle vara kanonkul o åka till Karpathos o få chansen att bättre på sina PB’s o få prova ett riktigt speedspot som verkar leverera vind nästan varje dag…men att lägga ett SM där känns helt fel!
    Tävlandet på bräda har redan nu för få deltagare o jag tror inte att det gynnar sporten att lägga svenska mästerskap i utlandet, snarare tvärtom!

    Vad andersbq skriver om att marginalerna är pyttesmå o förhållandena chansartade tycker jag absolut inte! Om man tittar på vilka seglare det är som är med i toppen de senaste åren inser man lätt att det jämnar ut sig oavsett i vilka förhållanden man seglar! (Finns alltid någon uppstickare i något heat men inget som räcker för att placera sig i topp i sammandraget)

    …tävlingsformen är inte någon jättebillig gren??? Själv ställde jag upp i SM 2006 med ett hemmabygge o ett gammalt racesegel! Hade en kanonhelg o blev jätte inspirerad o har sedan dess köpt grejer på löpandeband o försöker få fler att börja tävla i speed! Hur jag ska kunna övertala nån polare att ta sitt gamla kit o följa med till Grekland ser jag som svårt!

    Hoppas verkligen att vi kan köra SM på hemmaplan, inget fel med iden att köra en svensktävling på Karpathos dock men EJ SM!

    /Peter

  • mattias-j

    Medlem
    11 september, 2008 vid 20:02

    Fullkomligt medhåll, Lars D och Peter
    /Mattias

  • hanko

    Medlem
    11 september, 2008 vid 20:20

    Jaha….. nu är det klinchläge och som VANLIGT så spräcker ekonomin alla mina drömmar om ett SM (i GREKLAND:..)! Jag antar att SVF kan ha synpunkter inför en ev. sanktion för SM i Speed. Med tanke på de MÅNGA svenskar som är reggade på GPS-speedsurfing så förfaller det trots dåliga vindar i Sverige mer LOGISKT med ett SM i Sverige. “Ni” är en klick mycket duktiga speedsurfare med både plånbok och förstående fruar/flickvänner/sambos som kan göra detta. Visst…jag förstår att ni tycker jag är en dumsnål-naiv-avundsjuk-nobody men min gräns för var ett svenskt mästerskap kan gå av stapeln är inom svenskt territorialvatten.

    Nej….jag tycker vi ska göra svensk speedsurfing så tillgänglig som möjligt för alla. För vissa räcker det med att få “äran” att kunna vara med på ett SM i Sverige och kunna säga på jobbet: Jag kom 21:a på SM men slog ett eget PB på XX-knop. Såvitt jag vet så är vår Speedman och GPS-guru Jester med på att speed är så mycket mer än bara stora tävlingar. Helt enkelt ett forum för egen jakt på PB: osv.
    Jag satsar stort på V75 i höst och vinner jag MILJONER så kör vi SM i Walvis Bay eller Sandy Point ! All drinks on me !! tack för ordet och jag ska med hjälp av min egen Caddie posta mina första repor på lördag. Tack o gonatt!
    SM åt folket i Sverige……NU !! Basta..!

  • haze

    Medlem
    11 september, 2008 vid 20:33

    Bjud in oss på ett SM så blir det mer folk då. Vi är kanske max 10 st i Sverige. Eller det är väl som vanligt att ni inte gillar oss. Dags att öppna synfältet kanske och se till att både kitare och vindsurfare kan köra ihop i Sverige oxå och inte bara utomlands på speedtävlingar.

  • jester

    Medlem
    11 september, 2008 vid 20:37

    Vissa tävlingar har det varit över 40-50 deltagare på, så mängden utövare är inte ett större problem.

    Dessutom har dom ju slutat köra speed-tävlingar gemensamt med kite o vindsurf. Kite rev helt enkelt upp för mycket sjö bakom sig i Walvis förra året, tex.

    Men att köra samtidigt, men inte inom samma område hade varit kul!

  • hanko

    Medlem
    11 september, 2008 vid 20:39

    Som vanligt att “vi” inte gillar er..? hmmm ! Visst kan man väl göra gemensam sak om att köra SM (Karpathos eller ej) ihop men det måste ju bli olika klasser hur som helst. Jag känner skepparn på Longshot så det är kanske läge att bjuda in dessa herrar oxå i så fall eller? SPEED-BATTLE-2009 !

    Jag frågar Barry Spanier imorrn om hans åsikt förresten…..vi är ju Buddies..!

    @Haze 499040 wrote:

    Bjud in oss på ett SM så blir det mer folk då. Vi är kanske max 10 st i Sverige. Eller det är väl som vanligt att ni inte gillar oss. Dags att öppna synfältet kanske och se till att både kitare och vindsurfare kan köra ihop i Sverige oxå och inte bara utomlands på speedtävlingar.

  • haze

    Medlem
    11 september, 2008 vid 20:42

    Klart det är olika klasser då det är olika sporter eller hur? Men det är fortfarande samma disicplin och det är alltid utvecklande att köra tillsammans.

    Sen så börjar du att balla Hänkö 🙂

  • hanko

    Medlem
    11 september, 2008 vid 20:46

    Ok…då pratar vi samma språk Haze..! jag trodde det var nån slags styrkemätning du var ute efter…..Kite versus windsurf.

    Eventuell stridsyxa begravd i och med detta inlägg. Å självklart känner jag varken skepparn på Longshot eller Barry S….men det hajjar väl alla..!?

    @Haze 499044 wrote:

    Klart det är olika klasser då det är olika sporter eller hur? Men det är fortfarande samma disicplin och det är alltid utvecklande att köra tillsammans.

    Sen så börjar du att balla Hänkö 🙂

  • haze

    Medlem
    11 september, 2008 vid 20:56

    Varför skulle vi köra en styrkemätning?? Det jag är ute efter är att tävla och ha skoj. Sen att du misstolkar det är ditt problem 😉

    Men som sagt tror det skulle vara skoj och utvecklande oxå. Bara man hittar ett ställe som passar båda sakerna. Namibia är grymt om inte annat. Där känner jag en hel del folk som kör tillsammans oxå.

    //H

  • hanko

    Medlem
    11 september, 2008 vid 21:03

    Har gärna skoj med likasinnande på vattnet och i puben på kvällen..!

    Å så provar jag gärna kite ..! jag är GRYMT impad över hur ni har koll på linor osv….”kryssar” tillbaka till tappad bräda ex.

    Ne åter till ämnet så inte vi trashar tråden..! lev väl….Haze..!!

    @Haze 499053 wrote:

    Varför skulle vi köra en styrkemätning?? Det jag är ute efter är att tävla och ha skoj. Sen att du misstolkar det är ditt problem 😉

    Men som sagt tror det skulle vara skoj och utvecklande oxå. Bara man hittar ett ställe som passar båda sakerna. Namibia är grymt om inte annat. Där känner jag en hel del folk som kör tillsammans oxå.

    //H

Sida 1 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.