Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spekulation vågbräda

  • Spekulation vågbräda

    Publicerad av kamaaina på 6 juni, 2017 vid 10:22

    Har en gammal RRD waveswallow liggandes, vad tror ni prestandan blir av att byta ut kite fenorna till riktiga fenor, önskad effekt?

    jlhp svarade 6 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • gustavl

    Medlem
    8 juni, 2017 vid 03:42

    Mer grepp, gjorde det på en gammal waveswallow 78 för många år sen. I ärlighetens namn ingen större hit.

    //G

  • mag

    Medlem
    10 juni, 2017 vid 08:14

    Du borde sätta en mindre mittfena om du samtidigt sätter större sidofenor. Då skulle den sannolikt kunna bli lite snabbare till att inleda svängen med och dessutom ge bättre grepp i svängen. Men en modernare shape med bredare akter är troligen bättre för dina experiment. Aktern på WS är rätt small om jag minns rätt?

  • jlhp

    Medlem
    14 juni, 2017 vid 13:11

    Bytte till 55 mm vågsurfliknande kitefenor på min 88 l häromåret. Tycker det gjorde ordentlig skillnad, betydligt större än jag förväntade mig. Lugnare och bättre grepp rakt fram, vilket gör att jag kör med ett snäpp mindre mittfenor än tidigare. Innan tyckte jag 23,5 var för liten till 5,4 nu är jag helnöjd med 22. Till 4,7 kör jag nu med 20,5 (och hade gärna haft 20) istället för 21. Svängandet blir motsvarande bättre upplever jag.

    Det brädan gör bra tycker jag alltså blivit ett tydligt snäpp bättre så om du i grund och botten trivs med brädan så kan det absolut vara värt det, men sen finns det säkert modernare brädor som kan vara bättre i vissa avseenden och dit kommer man inte med att bara byta fenor. Dock tror jag inte att de modernare brädorna är bättre på allt, allt är kompromisser…

    55 mm fenorna var de största jag kunde få tag på med passande fattning och som sagt så är jag helnöjd med dom. Hur det blir med större sidfenor har jag ingen aning om, själv var jag lite rädd för att gå för långt ifrån originalets 40 mm men kanske mest för att fattningen nog inte håller för mer…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spekulation vågbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.