Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sperlätta segel, riggar, mm

  • Sperlätta segel, riggar, mm

    Publicerad av jesper-b på 2 december, 2011 vid 16:40

    I en annan mer avgränsad tråd har jag och några andra diskuterat lätta segel. Men det blev kanske lite för generellt för den tråden som kanske ska fokusera ett specifikt segel. Därav skapandet av denna.

    Som inledning tänkte jag bara uppmärksamma den som inte redan uppmärksammat trenden mot lättare prylar och då framförallt segel. Den har väl i och för sig alltid pågått men i min mening har den gasat på i och med den hyfsat nya 4-lattiga vågseglen.

    4-lattiga vågsegel
    Segel har väl också funnits länge med allehanda antal lattor, inklusive fyra. I min värld var det nog ändå Naish som kom först med ett modernt 4-lattat segel. De seglen har väl diskuterats en massa gånger här och på andra ställen. Jag har aldrig provat dem men oavsett så är/var det i min mening en rätt innovativ design, som konstigt nog inte fick så stort genomslag direkt som den kanske förtjänade. Sedan hängde NP på när de köpte över Kauli och då skulle göra ett segel specifikt för honom. Således spreds Naish innovation till NP bland annat pga av en sponsordeal. Sedan var det North och nästan samtidigt Hot, tror North kom knappa året före Hots. Ett par år till så hänger även Zimmer, Goya och säkert fler jag inte har koll på med på tåget.

    Det finns ju många för och nackdelar med lattor. Fler ger stabilare segel (Både Ezzy och Hot har haft 6-lattade segel och även senaste versionen av mitt personliga favovågsegel HSM Fire har det fortfarande) vilket gör att man kan bygga dem med till exempel mindre mastkurva och annan shape än med färre lattor. Den stora nackdelen är vikt och något man inte alltid tänker på pris. Lattor kostar. Ett 4-attat segel är därmed billigare, lättare men ofta också vekare än ett 5-lattat.

    Men just lättheten är väldigt svår att stå emot. Främst kanske i rena guppaförhållande (läs Maui på vintern, men även Kap Verde och Torö). Men många vittnar om att det är överlägset i alla förhållande och i alla storlekar. I min mening är det de 4-lattade seglen som gjort att vikt åter kommit i fokus.

    Superlätta 5-lattade segel
    Nu har i vart fall ett segelmakeri (Hot) ansträngt sig rejält för att göra ett riktigt lätt 5-lattat segel. Det är lika lätt som de lättaste serieproducerade 4-lattade. Tanken är att kombinera det 5-lattade seglets egenskaper med det 4-lattades låga vikt. Före HSMs Firelight tror jag Severn gjorde det lättaste 5-lattade serietillverkade seglet. I den andra tråden kom det även fram att 5-ocean (Brittiskt customsegelmärke) gör 5-lattade segel som är riktigt lätta. Enligt Jeff (ägare av Hosailsmaui) har de 5-ocean ett 4-lattat segel beställt av en kille på Oahu som väger 2 kilo. Dessutom håller 5-ocean på och experimenterar med ett 3-lattigt segel (som enligt Jeff ser rikgtigt dåligt ut, men det gör ju det mesta i experimentstadiet). Hot själva håller både på med ett nytt superduperlätt 4-lattat (om det blir som en utveckling av Bolt eller ersätter Bolt är inte klart men det kommer bli ännu lättare, lite planare och lite stabilare. Det som de är riktigt upphetsade över just nu är en ny superlätt vågmast. Vi får se när den kommer ut på marknaden. hot har ju en tendens att utveckla en jädrans massa nytt som det tar en evighet att få ut om det någonsin sker.

    Mer superlätt?
    Hur som helst, det är mer superlättviktigt på G. Och min gissning är att det pågår utveckling för fullt lite var stans (jag råkar bara ha lite mer insikt i vad Hot gör, men det behöver absolut inte innebära att de ligger före). Hur lätt kan man egentligen göra en bom? De senaste kolbommarna är faktiskt inte lättare än vad de första som kom ut på marknaden var. Kolpriset gick upp och bommarna fylldes med glas istället. Efter seglet borde masten vara viktigast att pressa vikt på men sedan såklart bommen, brädan är ett eget kapitel. Pär M och Mats O får väl gå in ordentligt och göra lättare riggprylar tycker jag. Kelapro måste helt enkelt återuppstå!

    Om någon har råd att betala, för en sak som superlätta grejor nog kommer ha gemensamt – givet att de ska hålla bra – de blir svindyra!

    /JB

    PS: Kom på en till grej: En kompis gjöt en kolfiberhjälp direkt på huvudet. Han drog på sig en massa gladpack och slafsade kol och epoxy så det stod härliga till, Den blev extremt tight och lätt. Den flexade lite och behövde ingen hakrem utan klämde sig fast helt själv. Blev varm som en våtdräkt, inget motstånd dykandes genom vågorna. Kanske den viktigaste av alla viktbesparingar efter som vi alla…

    bär hjälm!

    doc svarade 12 år sedan 28 Medlemmar · 80 Svar
  • 80 Svar
  • snaffe

    Medlem
    2 december, 2011 vid 17:51
    Jesper B;676644 wrote:
    I en annan mer avgränsad tråd har jag och några andra diskuterat lätta segel. Men det blev kanske lite för generellt för den tråden som kanske ska fokusera ett specifikt segel. Därav skapandet av denna.

    Som inledning tänkte jag bara uppmärksamma den som inte redan uppmärksammat trenden mot lättare prylar och då framförallt segel. Den har väl i och för sig alltid pågått men i min mening har den gasat på i och med den hyfsat nya 4-lattiga vågseglen.

    4-lattiga vågsegel
    Segel har väl också funnits länge med allehanda antal lattor, inklusive fyra. I min värld var det nog ändå Naish som kom först med ett modernt 4-lattat segel. De seglen har väl diskuterats en massa gånger här och på andra ställen. Jag har aldrig provat dem men oavsett så är/var det i min mening en rätt innovativ design, som konstigt nog inte fick så stort genomslag direkt som den kanske förtjänade. Sedan hängde NP på när de köpte över Kauli och då skulle göra ett segel specifikt för honom. Således spreds Naish innovation till NP bland annat pga av en sponsordeal. Sedan var det North och nästan samtidigt Hot, tror North kom knappa året före Hots. Ett par år till så hänger även Zimmer, Goya och säkert fler jag inte har koll på med på tåget.

    Det finns ju många för och nackdelar med lattor. Fler ger stabilare segel (Både Ezzy och Hot har haft 6-lattade segel och även senaste versionen av mitt personliga favovågsegel HSM Fire har det fortfarande) vilket gör att man kan bygga dem med till exempel mindre mastkurva och annan shape än med färre lattor. Den stora nackdelen är vikt och något man inte alltid tänker på pris. Lattor kostar. Ett 4-attat segel är därmed billigare, lättare men ofta också vekare än ett 5-lattat.

    Men just lättheten är väldigt svår att stå emot. Främst kanske i rena guppaförhållande (läs Maui på vintern, men även Kap Verde och Torö). Men många vittnar om att det är överlägset i alla förhållande och i alla storlekar. I min mening är det de 4-lattade seglen som gjort att vikt åter kommit i fokus.

    Superlätta 5-lattade segel
    Nu har i vart fall ett segelmakeri (Hot) ansträngt sig rejält för att göra ett riktigt lätt 5-lattat segel. Det är lika lätt som de lättaste serieproducerade 4-lattade. Tanken är att kombinera det 5-lattade seglets egenskaper med det 4-lattades låga vikt. Före HSMs Firelight tror jag Severn gjorde det lättaste 5-lattade serietillverkade seglet. I den andra tråden kom det även fram att 5-ocean (Brittiskt customsegelmärke) gör 5-lattade segel som är riktigt lätta. Enligt Jeff (ägare av Hosailsmaui) har de 5-ocean ett 4-lattat segel beställt av en kille på Oahu som väger 2 kilo. Dessutom håller 5-ocean på och experimenterar med ett 3-lattigt segel (som enligt Jeff ser rikgtigt dåligt ut, men det gör ju det mesta i experimentstadiet). Hot själva håller både på med ett nytt superduperlätt 4-lattat (om det blir som en utveckling av Bolt eller ersätter Bolt är inte klart men det kommer bli ännu lättare, lite planare och lite stabilare. Det som de är riktigt upphetsade över just nu är en ny superlätt vågmast. Vi får se när den kommer ut på marknaden. hot har ju en tendens att utveckla en jädrans massa nytt som det tar en evighet att få ut om det någonsin sker.

    Mer superlätt?
    Hur som helst, det är mer superlättviktigt på G. Och min gissning är att det pågår utveckling för fullt lite var stans (jag råkar bara ha lite mer insikt i vad Hot gör, men det behöver absolut inte innebära att de ligger före). Hur lätt kan man egentligen göra en bom? De senaste kolbommarna är faktiskt inte lättare än vad de första som kom ut på marknaden var. Kolpriset gick upp och bommarna fylldes med glas istället. Efter seglet borde masten vara viktigast att pressa vikt på men sedan såklart bommen, brädan är ett eget kapitel. Pär M och Mats O får väl gå in ordentligt och göra lättare riggprylar tycker jag. Kelapro måste helt enkelt återuppstå!

    Om någon har råd att betala, för en sak som superlätta grejor nog kommer ha gemensamt – givet att de ska hålla bra – de blir svindyra!

    /JB

    PS: Kom på en till grej: En kompis gjöt en kolfiberhjälp direkt på huvudet. Han drog på sig en massa gladpack och slafsade kol och epoxy så det stod härliga till, Den blev extremt tight och lätt. Den flexade lite och behövde ingen hakrem utan klämde sig fast helt själv. Blev varm som en våtdräkt, inget motstånd dykandes genom vågorna. Kanske den viktigaste av alla viktbesparingar efter som vi alla…

    bär hjälm!

    Alltid intressant med utveckling, vem vill inte ha lättare prylar. Ganska tacksamt att ha så lätta grejor som möjligt, inte minst när man ska ut och flyga.

    Som det tidigare nämnts så är det inte alltid vikten på vågen som gör att ett segel känns lätt i handen ute på vattnet. Tror att man ibland hänger upp sig lite för mycket på vikten. Själv har jag tex. en väldigt förstärkt 370-mast som väger rätt mycket på land men på vattnet känns den lätt och skön. Har jämfört med lättare mast med liknande kurva och på vattnet kan inte jag märka skillnad på vikten.

    Sen är det en ju frågan om man vill att utrustningen ska bli ännu dyrare som Jesper nämner. Dagens priser är ju redan rätt saftiga. Kanske tenderar det att bli en överklass-sport. Det ända som är positivt för den som inte har plånboken full är att 2:a handsvärdet blir ganska lågt.

    Det kanske också kan växa fram fler Custom märken igen nu när en ny serie-bräda tex. kan kosta upp till 19 000kr.

    Hoppsan, nu kanske ni vill flytta mitt inlägg med:)

    http://www.windsurflund.se

  • planing

    Medlem
    2 december, 2011 vid 17:59
    Jesper B;676644 wrote:
    Enligt Jeff (ägare av Hosailsmaui) har de 5-ocean ett 4-lattat segel beställt av en kille på Oahu som väger 2 kilo.

    Va!! Vägde han bara 2 kilo??

    (Var bara tvungen… :smirk: Fantastiskt trevligt och lärorikt inlägg f.ö.)

    Reagerade på detta oxå…

    Jesper B;676644 wrote:
    En kompis gjöt en kolfiberhjälm direkt på huvudet.

    Den blev säkert lätt, men frågan e om den funkar som hjälm. :santa: Vitsen är väl att hjärnan ska slippa studsa omkring inne i skallen, och då krävs det ju att hjälmen kan dämpa stöten genom att den ger med sig lite.

    Men visst, den hjälper säkert lite mot krossat skallben. 😀

  • henryk

    Medlem
    2 december, 2011 vid 18:42

    “En kompis gjöt en kolfiberhjälp direkt på huvudet. Han drog på sig en massa gladpack och slafsade kol och epoxy så det stod härliga till”

    Härligt – men snudd på en Rasmus_W där… tänker på hans ishjälm, som ju värmde – liksom många andra hans klassiska inlägg… saknar dom här på konfen numera….

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47026″]Köldgräns? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    sorry för att jag nu är med o sabbar en seriös tråd… 😉

  • andersbq

    Medlem
    2 december, 2011 vid 18:48

    2009 bytte Naish duk i sina segel till X166 och började jaga gram. Uthalsöljett i titan. Mitt 7-lattade racesegel vägde mindre än 5kg (jämfört med NP och nästan alla andra som vägde 2 kg mer). Men största nyttan av detta var nog när man reste och vägde in 5 segel på flyget. När jag bytte till Loft som är en kg tyngre så märks det inte ett dugg.
    Snarare är det “viktigare” att se var tyngden i seglet ligger. Det ytor som rör sig mycket ska vara lätta, topp och övre akterlik.
    Här är Monty Spindlers syn på 4 vs 5 lattor: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yWvlAgtSndo

  • rrd

    Medlem
    2 december, 2011 vid 20:01

    Visst är det otroligt skönt med lätt utrustning, speciellt rigg med moment/swing-weight.
    Jag har efter många år med femlattat nu bytt till fyra i hela linjen om man nu ska kategorisera segel efter antal lattor, men med det följer ofta en typ av segel, och jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna. En lätthanterlig o mjuk rigg känns så skön med ett bra bottendrag.

    Sist det var diskussion om lätta segel var väl när monofilen slog igenom eller?

    Utvecklingen inom området är snabb och förbättringar sker kontinuerligt. För Simmers del så har man arbetat mycket med lattan ovanför bommen och styvheten i den på fyrlattade. Inte så självklart att det blir till en så låg kostnad som man kan tro.

    Maximal kolhalt i master o bommar ger det där lilla extra, i styvhet och vikt, kanske även psykologiskt.

    Tillverkarna arbetar frenetiskt med att få ner vikterna i alla segel verkar det som när man läser testerna och deras bedömningar och vägningar av segel. Var kan man byta till lättare material utan att påverka flex och hållfasthet i för stor utsträckning ifht viktbesparingen.

    Men som vanligt är det såklart känslan som regerar.

    För övrigt var det mycket fin 3.7-segling i Lejet igår…och viken i förrgår och…

  • doc

    Medlem
    2 december, 2011 vid 22:03

    Okej, jag flyttar poster från den andra tråden:

    TJa, vad ska man säga om 5Oceans? Det är ett litet loft som syr semi-custom och full-custom-segel. Matthew som syr seglen står bakom Demon sails om någon känner till dem? Man kan välja mellan ett fyrlattat och ett femlattat vågsegel (samt ett trelattat i pipeline, bilder på bloggen). Skärningen och buken varierar beroende på beställarens vikt och eventuella speciella önskemål. Det 5-lattade är ett stabilt segel, drag som ett powerwave men (nästan) helt neutralt på vågen. Ganska tydligt dragläge. Det 4-lattade är mjukare i känslan, har enligt utsago en fantastisk top-end, dvs kan seglas väldigt överriggat, utan att för den skull vara segt att gå igång. Blir verkligen löjligt neutralt och är fantastiskt lätt i handen även när man riggar det med tajt akterlik och mycket buk. Jag kände ingen instabilitet alls. Hög toppfart sägs det. Jag har bara testat min 4.6a en gång i underriggade förhållanden, så jag kan inte riktigt uttala mig om saken än.

    Min bekant Jeroen från Holland är dock gammal Hot-seglare. Han var med och utvecklade FirePower om jag förstår saken rätt, och har även kört en del prototyper av FireLight. Han menar att Fire har marginellt aningen mer top-end om man ska hårddra saken, men att det är hårfin skillnad. Han kör det 5-lattade 5Oceans i 4.2, 4.7 och 5.3 och 5.9 och kommer att klämma in en 4-lattad 5.0 i linjen också. Längst ner ligger en SuperFreak 3.7. Jag har kikat på 5-O i flera år och nu var det pundkursen och Jeroens omdöme som fick mig att beställa till slut.

    Min tanke är nu att köra 4.6 tills jag vet vad jag tycker. (Har inte ens lärt mig att rigga det optimalt ännu men första försöket kändes bra. Ska spänna lattor och trimma bort några veck bara.) Sen beställer jag fler segel, justerade utifrån hur jag gillar det första. Sannolikt 4.0, 4.6, 5.0 i 4-lattat och en 5-lattad 5.3 på topp. På sikt kanske en 3.4 också men Matthew som syr seglen betvivlade att jag kommer att behöva en 3.4, oavsett om Berit eller hennes polare kommer på besök. Vi får väl se. Skulle tro att jag så småningom skaffar en 3.4 men tills vidare har jag ju min Banzai 3.6… Jag kommer f.ö. att ha väldigt svårt att skiljas från mina Banzai. Bästa onshore- och clew first- seglet genom tiderna. De får nog stanna i garderoben.

    5-Oceans master är Kilwell, dvs samma som klassiska HotRod. Det finns en toppförstärkning på masten och en 15cm toppförstärkning går därför att köpa till. På det viset får man en lite mjukare och mer förlåtande topp och behöver inte köra med så lång förlängare på 5.3 till exempel. 4.0 kan även sys för att passa med 400-botten och 370-topp istället för 370 rakt över. På så sätt skulle jag kunna klara mig med två 400-master och en 370-topp till hela serien och ändå alltid kunna rigga två segel. (Man kan köpa halva master).

    Vad de 5-lattade i “light”konstruktion väger vet jag inte. De anges ju bara som “fkn light” men som jämförelse kan nämnas det här 7.0-seglet som väger 3.3 kilo (citatet från Matthew på Boards forum):

    “This is a sail we just finished this morning, its a 7.0m sort of similar to the 5 batten wave sails we do but with a few little tweaks. Its 485 on the luff, 1.97 on the boom and weighs 3.3kg. If we were to get rid of the colours and have a plain Bainbridge fabric instead we could drop the weight to about 3kg fairly easily. High Denier Twaron ( like kevlar but better) leech tabling, aramid upper leech panels, aramid clew and tack reinforcing ( and plenty of it) Polyester scrimmed foot, clew, luff and head panels, aramid and pentex luff reinforcing . Allen screw tensioners, tensioner stitch protectors, tensioner cords from pure dyneema, sleeve internal reinforcement to protect stitching( you cant see it but its there) 1 piece sleeve, more difficult to fit but lighter and stronger. PU coated sleeve material means if you do get a whole or a nick in the sleeve it doesnt fray This one is for a customer but im going to build one for myself asap, perfect for my old jp freestyle board i reckon!”
    [img]http://www.5-oceans.com/images/20111105_005.JPG[/img]

  • doc

    Medlem
    2 december, 2011 vid 22:12

    Så här ser mitt 4.6 ut. Det gråa är Technora-duk. Halvtransparent. Jag fick för mig att köra svenska flaggans färger, för att skilja mig från mängden.
    [img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=59761&stc=1&thumb=1&d=1322772067[/img]
    Hur neutralt seglet blir utskotat (eller överskotat) jmf med inskotat ses av bilderna… Samt att jag behöver lägga på lite mer lattspänning på latta 3 🙂
    [img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=59762&stc=1&thumb=1&d=1322772492[/img][img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=59763&stc=1&thumb=1&d=1322772492[/img]

    Att 5-Oceans bara gör customsegel och att man därför inte kan diskutera vikter håller jag inte riktigt med om, eftersom dom har en standardmodell och en lightmodell, med angivna vikter. Jag har en light 4.6 där jag bara specat färgerna. Kanske jag ändrar något i kommande segel beroende på vad jag tycker om det jag har, men knappast beställer jag ett 2-kilos ultralätt. Det skall hålla för spolningar också. Lightversionen har trots allt en riktigt kraftig monofilm i fönstret, inte den tunna version som vissa segel bjuder på. Vi snackar alltså lätt men ändå starkt. Kolla under specifications för mer info:
    http://www.5-oceans.com/4_batten.html

  • doc

    Medlem
    2 december, 2011 vid 22:29
    Jesper B;676644 wrote:
    I den andra tråden kom det även fram att 5-ocean (Brittiskt customsegelmärke) gör 5-lattade segel som är riktigt lätta. Enligt Jeff (ägare av Hosailsmaui) har de 5-ocean ett 4-lattat segel beställt av en kille på Oahu som väger 2 kilo. Dessutom håller 5-ocean på och experimenterar med ett 3-lattigt segel (som enligt Jeff ser rikgtigt dåligt ut, men det gör ju det mesta i experimentstadiet).

    Jag tycker det ser helt okej ut, men jag är ju inte en konkurrent, så vad vet jag 😉
    http://5-oceans.blogspot.com/
    [img]http://3.bp.blogspot.com/-0ovkGUQk3n8/Tqw_LONlmbI/AAAAAAAAAQs/Jib4OrQlHqQ/s1600/20111029_326.JPG[/img]

  • jesper-b

    Medlem
    3 december, 2011 vid 08:39
    Doc;676686 wrote:
    Jag tycker det ser helt okej ut, men jag är ju inte en konkurrent, så vad vet jag 😉
    http://5-oceans.blogspot.com/
    [img]http://3.bp.blogspot.com/-0ovkGUQk3n8/Tqw_LONlmbI/AAAAAAAAAQs/Jib4OrQlHqQ/s1600/20111029_326.JPG[/img]

    Jag tycker det ser asfint ut! Clean lite arty grafik dessutom! Och som någon spanade där uppe angående priset. Höga priser ger utrymme för customsegel – fasen vad kul det vore om de blommade upp. Lite så har det ju blivit på brädsidan. Varför betala för frakt, marknadsföring och en massa företag i distributionsleden när man kan beställa direkt från sin personliga segelmakar!? Då kan man få vikt, material och förhoppningsvis den shape man vill ha… om man nu vet det!?

    Jag tycker priserna på vår utrusting är en grymt jobbig del av vår sport, men allt beror på vad man jämför med. En vanlig optimistjolle, total low tech rakt igenom kosta sjukt mycket. Men det verkar ju vara billigare än någonsin att köpa beggat. Förstår inte varför man skulle köpa en billigare sprillans rigg när man kan köpa toppskicktopppremium beggat. Att köpa loss förra eller förrförra årets lärtt använda grejor måste vara smartast.

    /JB

    Som trots triple crown natt bara vill va med er ute på vattnen.

  • fraddanr

    Medlem
    3 december, 2011 vid 11:34
    andersbq;676659 wrote:
    2009 bytte Naish duk i sina segel till X166 och började jaga gram. Uthalsöljett i titan. Mitt 7-lattade racesegel vägde mindre än 5kg (jämfört med NP och nästan alla andra som vägde 2 kg mer). Men största nyttan av detta var nog när man reste och vägde in 5 segel på flyget. När jag bytte till Loft som är en kg tyngre så märks det inte ett dugg.
    Snarare är det “viktigare” att se var tyngden i seglet ligger. Det ytor som rör sig mycket ska vara lätta, topp och övre akterlik.
    Här är Monty Spindlers syn på 4 vs 5 lattor: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yWvlAgtSndo

    Som Anders skriver var Naish (och Severne ska tilläggas) de två märken som jag vet var först av de större loften med nya x-ply material som vägde mindre än klassisk x-ply. I alla naishs vågsegel blev det en väldigt stor skillnad, jag upplevde det alltid som att jag seglade en storlek mindre än vad det var. Priset är oförändrat, trots att alla nya material är tillverkade i USA.

    Jag tror att det kommer bli lite tävling om vem som kan göra det lättaste seglet ett tag, men snart kommer tillverkarna börja fokusera på andra saker (hållbarhet, ökad stabilitet i 4-lattade mm). Nils Rosenblad säger så här om 2012 naishsegel:

    Fahlensurf: The new radial kevlar airframe – what is it for? Stabilizing the draft point of the sail? Does it have kevlar sewed in to the black dacron (?) “stripes” that goes from the outhaul to the mast?

    Nils Rosenblad: The radial kevlar airframe runs a series of linear kevlar tapes (under the mark cloth, as you noted) from the clew, the only unsupported corner of the sail, to the luff. The primary reason is ultimate strength – in any kind of major impact (a large wave breaking onto the sail, for example, about 50% of the load is distributed along the luff, while the other 50% radiates from the clew. What we have managed to do (albeit with a very slight weight penalty) is reinforce the ultralight scrim sails in such a way that they are now 30-40% stronger than the heavier sails they replace. Additionally, since the Kevlar is continuous across the seams under the battens, the long term shape-holding of the sail is also improved by a good margin. Additionally, the kevlar strips provide two distinct twist points, which gives the sail a ‘crisper’ more responsive feel as it loads up, something that is especially noticeable in the Boxer, where some of the larger sizes may have felt a little ‘spongy’ in the past

  • per_m

    Medlem
    5 december, 2011 vid 09:27

    KELA lever, kolla med Mats O (dock med hjälp av både respirator, dialys mm) grymma förlängare, lätta och hållbara.

    Slänge rman dessutom in lite extremt dyra kolfiberkvaliter, så har man förlängare för livet, bara byta ut nedhals delen med jämna mellan rum.

    Hot master på G, närmare än ni tror.

    Boomar är nog nästa område man bordet titta på varken lätta eller särskillt genomtänkta så där kan man spara mycket….
    /Per M (jag tror den Jesper kallar Pär M 😉

  • oscar

    Medlem
    5 december, 2011 vid 10:37

    Maui Sails Legend var näst lättast i Boardseekers test, sen har de ju även se n3 år tillbaka Ghost XT i Technora som är ett Legend fast ännu lättare.

  • ola-h

    Medlem
    5 december, 2011 vid 10:41

    Lättare bommar tror jag på. Lättare master….. tveksamt om man seglar vågor. Sisådär 1.5-1.6 kilo för en 400 tror jag är nära den undre gränsen. 370 och 340 kan nog bli lite lättare. Har en 340 från Gulftech som jag kört mycket med som väger 1.02. Lite mjukare än standard 340 också, vilket jag tycker funkar bättre.

    Bommar: Hots kolbom är rejält mycket lättare än t ex Aeron/Simmer/Naish mfl. Även äldre HPL och första generationens Fiberspar är lättare. Så det går ju.Jag kanske är en udda fågel, men jag gillar dessutom den traditionella (men smala) kurvan i Hotbommen och även det aningens fetare greppet. Hot’s frambeslag är dock ett skämt. Tyvärr passar inte så många andra pga den absurt tjocka diameterna längst fram i bommen. Men jag fick på ett gammalt beslag från en original fiberspar, samma som gen 1 Aeron (dvs det helt i plast utan leder). Mycket bra och dikstink känsla i det beslaget som dessutom även det är vädigt lätt. Någon som har ett att sälja från någon gammal standarddiameter fibersparbom?

    Glöm sedan inte de nya mycket lättare våtdräkterna i diskussionen.

  • per_m

    Medlem
    5 december, 2011 vid 12:50

    …och de nya rejält slimmade surfarna….där finns det ännu mer att jobba på!

  • ola-h

    Medlem
    5 december, 2011 vid 15:00

    Ja, där tror jag Sinker och Mag leder utvecklingen om vi snackar gubbklassen. Både gissningsvis låga 60kg.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sperlätta segel, riggar, mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.