Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spin out för ofta

  • Spin out för ofta

    Publicerad av animar på 3 oktober, 2016 vid 17:16

    Hej,
    Får ofta spin out. Har en 135 l bräda och antingen en sjögräsfena 28 cm eller en ”rak” fena 44 cm. Segel 4,7 – 5,4 – 6,4. Lyfter jag den bakre foten och tar bort allt tryck på brädan slutar det men det känns inte så bra att inte våga lägga mer vikt på bakfoten utan nästa all vikt på framfoten. Den främre fotstroppen sitter i de yttersta fästena men de bakre sitter kvar lite högre upp på brädan. Har förstått att fenan måste var i bra skick men eftersom det händer med båda fenorna och i alla fall sjögräsfenan är helt OK borde det vara något annat som är fel. Har också hört att man ska ha bra tryck på fenan så jag kanske har fel “vinkel” på bakre foten. Vrider upp kroppen ganska mycket när jag surfar så att jag inte står parallellt med brädan utan mer med överkroppen framåt. Vad göra? Är på väg att köpa längre fena men det kanske är helt onödigt om det är något jag ska justera i den utrustning jag har eller ändra min surfteknik.

    gregerkj svarade 7 år sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dendrite

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 17:28

    Vad är det för sorts bräda?
    Tror inte du behöver längre fena, 44cm bör räcka bra för 6.4m2.
    Har läst att man ska ha ungefär 60% av vikten på framfoten som standard, men på slalombrädor har man mer tryck på fenan än på t.ex. freestylebrädor.
    Om du hänger i ner selen kommer mer av trycket gå ner genom mastfoten och på så sätt komma längre fram, brukar hjälpa för mig när jag är på väg att få spinout.

  • sailortrash

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 18:30

    garanterat inte längre fena

    det är en 100% teknikgrej vi snackar om här, och detaljer spelar roll. Du tycker det känns läbbigt att hänga “framåt” och lägga tryck på framfoten?

    – det är iallafall det som är vägen framåt. så testa att flytta hängseletamparna lite, om de sitter fel kommer du inte få bra samspel mellan riggens drag och kroppen. annars kanske det bara handlar om att våga.

    Att köra små fenor är knepigare än att köra stora, man får som sagt spinnout om man inte gör rätt medan man med stor fena kan köra på rätt bra med rätt kass teknik, utan att få ngn feedback från utrustningen. Så kör mer korta fenor. det går snabbare, brädan blir friare och lättare att manövrera, och när man gör rätt är det inget problem att höjda.

  • michael_n

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 19:43

    Har du rätt nedhal ?
    Ett segel med för lite nedhal genererar mycket sidokraft vilket leder till spinnout och en massa andra bekymmer.
    En 44 fena borde räcka till 9.0 !

  • animar

    Medlem
    4 oktober, 2016 vid 10:26

    Tack alla för bra svar. Nu har jag lite att klura på och arbeta med.

  • faster

    Medlem
    4 oktober, 2016 vid 10:40

    En bräda på 135 L är normalt till för segel mellan 7.8 – 9.5 och en rak fena 44-48 (weed ca 36, 38). De segel storlekar du använder dig av till denna bräda används normalt till 12-20 m/s om du har cambersegel. Med dessa combo du har kan jag förstå att du får spinout. Min rekommendation är följa text ovan och anpassa segelstorlek, fena och bräda så blir det lättare för dig.

  • medlem99

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 07:44

    @faster 741636 wrote:

    En bräda på 135 L är normalt till för segel mellan 7.8 – 9.5.

    – För mig fungerar segel 5,4 jättebra med denna brädstorlek.

  • medlem99

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 08:52

    Eftersom du skriver att du har fotstropparna olika så borde du antagligen prova att sätta dem lika.

    För mig hjälpte det att köpa en större fena. Mitt beslut togs dock med ett större segel (7,8), med samma brädvolym.

    Den mindre fenan var “32 weed slalom”, den sladdade ofta och jag vågade inte sätta tryck på bakfoten som du beskriver. Den nya är “36 weed” och då är grundkänslan att jag har bra grepp så jag slipper helt tänka på viktfördelning osv utan kan fokusera på att ha kul.

  • joloo

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 10:11

    En längre fena kommer du inte att behöva. Jag kör med en 31 fena till min 6,7 och det funkar utmärkt. Jag blev av med spinout problemet när jag för några år sedan skaffade mindre brädor och kortare fenor. Då blir man tvungen att stå mera “rätt” för att det ska funka. Prova att flytta hängseletamparna lite bakåt (eller framåt). Det kan bli en stor skillnad för hur du upplever att köra med mindre vikt på bakfoten.

  • sailortrash

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 15:49

    Man ska aldrig behöva sätta tryck på bakfoten, såvida man inte kör rejält överriggad och absolut vill hålla en viss vinkel, typ djup slör. Men då måste man samtidigt hålla emot på andra sätt, eftersom utrustningen av sig själv sticker upp i vind när man blir överriggad.

    Spinout är en ren teknikgrej, och på våg och freestyle gör man det hela tiden kontrollerat. Det man vill undvika är att få det okontrollerat. Hårt bakfotstryck leder lätt till spinout, om fenan av ngn anledning tappar optimalt grepp (vilket händer hela tiden under vattnet). Därför ska man lära sig segla med vikten mer centrerat mellan fotstropparna, alltså relativt mer framfotstryck om man är van att ligga och stödja sig på en 44 fena. Felriggat segel och fel segel/vindstyrka kan ställa till det för dig att få rätt position. Hängseletamparnas placering kan även vi dra dig att placera dig bra, om riggen drar dig åt ngt håll. Så var noga med utrustning, riggning och detaljer. Använd de schabloner som finns för segelstorlek, placering av hängseletamparna, fenstorlek mm som utgångspunkt.

  • pripps

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 16:21

    Det var länge sen jag vindsurfade ! Men min erfarenhet var att det är nästan bara teknik !
    /Tommy

  • sailortrash

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 17:37

    @pripps 741750 wrote:

    Det var länge sen jag vindsurfade ! Men min erfarenhet var att det är nästan bara teknik !
    /Tommy

    Jo, råstyrka räcker fram och tillbaka…typ

  • pelikanen

    Medlem
    22 mars, 2017 vid 16:41

    Tar upp den här tråden med en fråga på ämnet,
    Jag har precis börjat hoppa lite i choppiga förhållanden och tappar alltid fenfästet (spin out) i landningarna. Förmodar att jag har på tok för mycket tryck på bakfoten efter att ha läst den här trådem. Eller är det något annat som jag bör tänka på?
    Tack!

  • sundheden

    Medlem
    22 mars, 2017 vid 17:24

    @pelikanen 743345 wrote:

    Tar upp den här tråden med en fråga på ämnet,
    Jag har precis börjat hoppa lite i choppiga förhållanden och tappar alltid fenfästet (spin out) i landningarna. Förmodar att jag har på tok för mycket tryck på bakfoten efter att ha läst den här trådem. Eller är det något annat som jag bör tänka på?
    Tack!

    Jag är ingen expert i ämnet men fick höra att det går bättre om man faller av i hoppet så att säga eller direkt i landningen, dra in fötterna lite under baken och även skota ut något i landningen.
    Funkar för mig. =)

  • sailortrash

    Medlem
    22 mars, 2017 vid 19:31

    ja precis, du måste landa i slör (downwind..), typ 120 grader mot vinden. enklast om man faller av innan hoppet

  • pelikanen

    Medlem
    23 mars, 2017 vid 14:43

    kanon då ska jag ut och testa, tack för svar

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spin out för ofta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.