Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spotjakt norr om Gbg

  • Spotjakt norr om Gbg

    Publicerad av supergleiter på 27 september, 2009 vid 14:29

    Så, nu har även jag jagat spots norr om gbg då vinden var lite klen här idag.
    Tänkte sammanställa lite här så att färre ska behöva slösa tid och bensin…

    Möjliga spots norr om Gbg (badplatser, vägar till havet, hamnar etc). Får väl lägga in det här i nån spotguide sen… Komplettera gärna med egen info!
    Vedhall/Åkerhög: (ingen info än då jag skippade den här)

    Kovikshamn: Hade hoppats på lite vågor här, men alldeles för skyddat. Hittade ingen bra riggyta eller ställe att gå i. Möjligtvis vändzonen efter hamnen. Vind: SV-NV.

    Lycke (Skräddarön): Riktigt platt spot. Ligger lite i lä, så endast bra vid hård vind. Plats för ca 2 bilar vid privat väg. Bom till hamnen så man kan inte parkera där. Vind: V-N.

    Vrångholmen/Nordön (på väg mot Marstrand): Platt som shitbay. Lerbotten = inga stenar, men man bottnar ändå inte så… Parkering vid hamnen. OBS 30kr min avg. gäller ett dygn. Nackdelen e väl att man får gå med grejerna över vägen, eller så får man stanna till vid busshållplatsen och lasta av. Vind: SO-SV.

    Finns det verkligen ingen bra vågspot norr om Åsa?!

    supergleiter svarade 14 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bananen

    Medlem
    27 september, 2009 vid 20:44
    Supergleiter;578948 wrote:
    Kovikshamn: Hade hoppats på lite vågor här, men alldeles för skyddat. Hittade ingen bra riggyta eller ställe att gå i. Möjligtvis vändzonen efter hamnen. Vind: SV-NV.

    Istället för kovikshamn skall du köra till Sundhammar. Riggning/launch i kartans mitt:

    http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=9%3B11.69407%3B57.83541%3Ba%3B11.69197%3B57.83626%3B11.69618%3B57.83457%3B624%3B475%3B0%3B1&mapcomp=%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B0%3B0%3B%3B%3B%3B0&what=map_adr&stq=0

    Sök på “Sundhammar” så hittar du roliga bilder från förra seklet när det begav sig här!

  • afterburner

    Medlem
    29 september, 2009 vid 07:32

    Ja Sundhammar “is the shit”!!!! Helt otroligt vad vågorna kan bygga och oftast bra vinkel, trots att det ligger ganska skyddat.

  • Knatte

    Gäst
    29 september, 2009 vid 15:29

    Inget toppenspot men du har ju myggstaviken (hjelms brygga) som egentligen är samma spot som Sundhammar/kovikshamn fast lite mera norrut..:smile:
    Så här såg det ut på 80-talet i Sundhammat på den tiden SSS fanns…

    Men utanför Sundhammar uti farleden utåt Tornholmen/tjuemesen/Höga så kunde det bralla på rätt bra. Men det var skapligt vindkänsligt…

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=949&stc=1&thumb=1&d=1135033672[/IMG]

    Tråd: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=279342&postcount=18″]www.Surfzone.se – Visa ett inlägg – FÖR LÄNGE SEDAN[/ame]

  • fredrique

    Medlem
    29 september, 2009 vid 17:45

    Du kan ju prova att köra vid Tjuvkils huvud eller Lökeberg.
    Har själv kört vid lökeberg och det är helt ok på V. Man kan rigga en bit innan badplatsen, finns en gräsyta där. Tacksamt ställe att börja surfa på eftersom stranden ligger lite skymd bakom udden, så det blåser lite mindre precis där man startar men sen är det öppet ute i viken.

    Sen finns det ju Aröd, Getskär och Tollenäs, men de kanske du känner till?

  • ola_p

    Medlem
    30 september, 2009 vid 01:44

    Hur långt norrut, hur hardcore, hur klurig access?

    Jag var ute en sväng vid vallerösund i somras, startade vid stocken. Har man halva dagen till att kryssa så…

    Finns några ställen i sundet som är klart elaka att råka hamna på. Men lyckas någon segla det på sydlig vind så är jag intresserad av att veta hur det är. (Jag var där på för västligt, och därmed onshore)

  • moffat

    Medlem
    30 september, 2009 vid 06:25

    Är det Härmanö huvud man ser i bakgrunden? En klasskompis på gymnasiet (länge sedan nu) hade sommarstuga på Gullholmen, och han berättade att han och hans bror brukade vågsurfa på somrarna. Eftersom han var bra på att krydda sin berättelser om allt annat var det få som trodde på honom. Kanske finns det möjligheter till både bra vågsegling och surfing i krokarna trots allt.

  • dr-masse

    Medlem
    30 september, 2009 vid 09:39

    Hade potentiella spots som Härmanös västsida och Vallerö legat inom 20 mil från Stockholm, där insatsen för att få lite vågsurf är aningens högre i Göteborg, hade ett antal spots varit hittade, seglade och dokumenterade för länge sedan… (japp, jag antyder lite fint att ni är bortskämda där nere… jag skulle också vilja vara det…).

    Klart! det finns bättre spots än Åsa norr om Göteborg, kolla sjökortet och alla potentiella point-breaks… tror snarare att problemet är att det skall köras med bil ner till 2 meter från en idealisk launch med nyklippt gräs och nystädad sandstrand. Kan vi här i 08-land ett par meter syd om Nordpolen hitta, och köra, på ett spot som exempelvis Salnö (3-400 meter promenad, med prylar genom skogen, därefter ett par rejäla kryssben upp till själva brytet…) så är det närmast förundrande att Åsa är det bästa ni kommit upp med vid sidan av Apelviken, Ringenäs, Lejjet, Vilshärad och Dalen, typ.

    Ut å spotjaga med er! (även om jag förstår att det inte är lätt när det bjuds på potentiell segling längre söderut…)

  • supergleiter

    Medlem
    30 september, 2009 vid 19:00
    dr Masse;579646 wrote:
    Hade potentiella spots som Härmanös västsida och Vallerö legat inom 20 mil från Stockholm, där insatsen för att få lite vågsurf är aningens högre i Göteborg, hade ett antal spots varit hittade…

    Ut å spotjaga med er! (även om jag förstår att det inte är lätt när det bjuds på potentiell segling längre söderut…)

    He! Ja, du har nog så rätt.
    Bra tips alla! Ska definitivt följa upp några. Händer ju faktiskt att det inte blåser lika mycket nere i halland.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spotjakt norr om Gbg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.