Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spots i Stockholms skärgård med båt

  • challgren

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 20:54

    Gillöga ska va bra!

  • electric

    Medlem
    22 juni, 2016 vid 20:54

    Det finns ju mängder med ställen. Men ändå inte. Därför att man inte kan lägga till med båten var som helst. Båten måste ju ligga i lä – medan man ska launcha brädan i lovart. Jag har haft många fina vindsurfingdagar på skärgårdens stora fjärdar – till priset av att ha fått släpa brädan tvärs över öar, genom skog och över berg. Eller fått guppa/kryssa ett par hundra meter ut till öppet vatten. Eller både/och. “Lösningen” är att kolla de natur- eller klubbhamnar som finns och bland dem välja sådana där det finns stora öppna vatten i lovart. Det blir inte så många kvar – men bland dem finns guldkorn.
    /Lars

  • tomassvee

    Medlem
    23 juni, 2016 vid 07:23

    Gillöga ser ut att vara riktigt spännande! Bör fungera på alla riktningar. Inget ställe man åker förbi av en slump 🙂

    En tanke jag haft är att lägga till temporärt i lovart och lämna utrustningen, sen flytta till båten till läsidan och ta en promenad tillbaka. Har du några uppslag på ställen du varit på Lars? Är nybliven båtägare och har inte varit så mycket i skärgården så alla idéer är välkomna. Bra triggers på att ta sig ut till nya platser om inte annat! 🙂

    /Tomas

  • malibu

    Medlem
    23 juni, 2016 vid 07:54

    Du får helt enkelt köpa en poster på http://www.lajetprintworks.se och börja beta av! 🙂

    [IMG]http://images.ttcdn.co/media/i/product/414395-05adc00e7ac74cf58b4342a17b5da8f8.jpeg?size=2000[/IMG]

  • maca

    Medlem
    23 juni, 2016 vid 08:11

    Finns hur mkt bra som helst! Ytterskärgården är naturligt att föredra, men det kan ibland vara trixigt att hitta sjölä för segel-/motorbåten. En gummijolle med motor löser oftast detta samt även det långa utrustningssläpandet ;). Men det gäller att ha lite koll så att man kommer ut säkert med jollen igen. Att lägga till temporärt i lovart med “storbåten” skulle jag passa mig för…om du inte har en stridsbåt dvs :).

    Några säkra tips, med enkel access, vid kuling från SV & bump ‘n jump segling:
    – Lägg båten i Rånöhamn. Vindsurfa från sandstranden på Sandskär.
    – Lägg båten på boj i Norrviken på Runmarö. Bobba ut förbi Näsudden och sen full gas över till stavsnäs. Ta en öl på bryggan efteråt 🙂
    – Nåttarö, Nättarö…Östmarsfladen ger bra skydd för båten. Gummijollen fixar resten.

  • tomassvee

    Medlem
    23 juni, 2016 vid 08:50

    Tack för svar! En sån poster blir det garanterat vid nästa Varbergsbesök 🙂

    Båten är en motorbåt (6 m DC), så ingen stridsbåt men lättare att manövrera än segelbåt (eller mer pulver för att inte bli inblåst iaf). Följer nog tipset och skippar tilläggning i lovart, onödigt att riskera att det blir en dyr historia för att slippa bära lite.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 juni, 2016 vid 08:56

    Du har ju STORA SAND på utsidan av Utö. En av de bättre sandstränderna, om inte den bästa, i södra skärgården. Den får man inte missa om man har båt. Familjen på stranden och Du ute på brädan i dyningarna.

  • surfmats

    Medlem
    24 juni, 2016 vid 07:56

    Jag har legat på Biskobsön i ytterskärgården många gånger (4-5 distans öster om Dalarö ungefär). Man ligger i viken på norra sidan och bär grejerna ca 100-200 meter och seglar på Biskobsöfjärden som ligger på västsidan. Funkar klockrent på SV.
    Annars är det bara att kolla sjökorten och leta skyddade vikar med kort gångavstånd till lovartsidan. Med motorbåt kommer du ju in även på grunda ställen.
    Jag har legat med min gamla Volvo kombi (Maxi 95) en vecka någonstans på södra Nåttarö och seglat mot Danziger gatt på S-SV. Bra ankare är att rekommendera 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spots i Stockholms skärgård med båt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.