Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i bräda!

  • Spricka i bräda!

    Publicerad av mrquality på 13 januari, 2018 vid 20:05

    Hej
    Idag upptäckte att jag har en spricka på brädan, precis på nosen. Det var svårt att förstå om det var bara färg som tappade eller en riktigt spricka. Har tagit en bild och vet inte om det räcker att slipa lite med slippapper och sen fylla med epoxy eller göra en ordentlig lagning. Har kollat på vikt, min bräda enligt Starboard ska vara 11 kg (vet ej om de räknar med eller inte straps) och just nu är 12.6(med straps). Tror inte att jag har något vatten i brädan men iaf nu har jag skruvat bort skruv till slotbox och har brädan som liggerh ner med hålet mot golvet.

    Attachment Image
    mrquality svarade 6 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • mrquality

    Medlem
    13 januari, 2018 vid 20:10

    I bilden ovanpå har en tandpetare i spricka som är lång 2-3 cm

    Attachment Image
  • johanvm

    Medlem
    14 januari, 2018 vid 21:56

    Jag skulle gått “all in” och lagt på epoxi+väv.
    /J

  • sundheden

    Medlem
    14 januari, 2018 vid 22:22

    Jag tror tyvärr du har en del vatten i brädan för jag tror inte stropparna väger 1.6 kilo.
    Det är ju ändå bara 8 skruvar så är dom av.
    Här finns massvis med information kring brädlagning… sidan ser dock ut att vara från 1998. 😀
    http://boardlady.com

  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 januari, 2018 vid 06:55

    Vikten som tillverkaren anger är utan stroppar. De brädor jag vägt har alla legat betydligt över angiven vikt. 4 stroppar kan lätt väga över ett halvt kilo, upp mot kilot om de är blöta. Så att brädan ligger 1.6 över angiven vikt behöver inte betyda att det är speciellt mkt vatten i den.
    Ställ den varmt med skadan nedåt, gärna med lite hushållspapper under eller inpetat i skadan så syns det tydligt om det kommer ut nåt vatten.
    Jag hade oxå gått på väv och glasfiber. Är det mjukt under skadan hade jag injicerat lite Pu-lim för att stabilisera skummet under. Finns gott om beskrivningar på forumet om du söker. Se till att använda ordentlig skyddsutrustning.

  • sundheden

    Medlem
    15 januari, 2018 vid 08:22

    Min Starboard Futura 2016 skulle väga 7.6 kg, efter att jag haft den i ett pannrum på jobbet på ca.34 grader i 2 dygn gick den ner 50-80 gram och väger nu mindre än specarna.

  • mrquality

    Medlem
    15 januari, 2018 vid 09:50

    Vikten som tillverkaren anger är utan stroppar. De brädor jag vägt har alla legat betydligt över angiven vikt. 4 stroppar kan lätt väga över ett halvt kilo, upp mot kilot om de är blöta. Så att brädan ligger 1.6 över angiven vikt behöver inte betyda att det är speciellt mkt vatten i den.
    Ställ den varmt med skadan nedåt, gärna med lite hushållspapper under eller inpetat i skadan så syns det tydligt om det kommer ut nåt vatten.
    Jag hade också gått på väv och glasfiber. Är det mjukt under skadan hade jag injicerat lite Pu-lim för att stabilisera skummet under. Finns gott om beskrivningar på forumet om du söker. Se till att använda ordentlig skyddsutrustning.

    Tack för alla svar! Jag vägde faktiskt bräda med fotstroppar och 2 av 4 var blöta, så tycker också att har inte fått så mycket vatten i. Blåste in i spricka med munnen och det verkar gå i luften. Jag har använt tidigare väv och glasfiber och sen gelcoat ner jobbade med båtar, men vet ej vilken “blå”färg passar bättre som “finish” på brädan, och hur många lager glasfiber ska jag ha på en vindsurfing bräda. Hade tänkt 1 väv 2 glasfiber men kanske blir det för tjock. Angående Pu-lim verkar inte vara så mjuk men vi för se. Just nu min älskade bräda står inomhus med 27 grader temperatur 24timmar per dag.

    Attachment Image
  • staffomania

    Medlem
    15 januari, 2018 vid 10:27

    Angående vikten tycker jag de flesta brädor jag haft väger aningen mycket och tillverkarna brukar ju skriva att det kan det brukar ju stå att det kan diffa rätt mycket (fanatic säger t ex att det kan vara upp till 8% vilket är ett kilo i ditt fall). Ett tips, som jag lärt mig efter många skador, är att väga brädan direkt vid köp och skriva ner det någonstans. Risken är nog ändå att det kommit in lite vatten men frågan är hur mycket kraft man ska lägga på det.

    Gällande lagningen känns det som du behöver göra en rejäl lagning med glasfiber och epoxy där.

  • hakuna

    Medlem
    15 januari, 2018 vid 10:45

    Det luriga om det kommer in vatten är att brädan då måste stå frostfritt, för att den inte ska delaminera.

  • douglas-l

    Medlem
    15 januari, 2018 vid 11:48

    En spricka?! 🙂

    Hej
    Idag upptäckte att jag har en spricka på brädan, precis på nosen. Det var svårt att förstå om det var bara färg som tappade eller en riktigt spricka. Har tagit en bild och vet inte om det räcker att slipa lite med slippapper och sen fylla med epoxy eller göra en ordentlig lagning. Har kollat på vikt, min bräda enligt Starboard ska vara 11 kg (vet ej om de räknar med eller inte straps) och just nu är 12.6(med straps). Tror inte att jag har något vatten i brädan men iaf nu har jag skruvat bort skruv till slotbox och har brädan som liggerh ner med hålet mot golvet.

  • mrquality

    Medlem
    15 januari, 2018 vid 20:37

    En spricka?! 🙂

    Hej
    Idag upptäckte att jag har en spricka på brädan, precis på nosen. Det var svårt att förstå om det var bara färg som tappade eller en riktigt spricka. Har tagit en bild och vet inte om det räcker att slipa lite med slippapper och sen fylla med epoxy eller göra en ordentlig lagning. Har kollat på vikt, min bräda enligt Starboard ska vara 11 kg (vet ej om de räknar med eller inte straps) och just nu är 12.6(med straps). Tror inte att jag har något vatten i brädan men iaf nu har jag skruvat bort skruv till slotbox och har brädan som liggerh ner med hålet mot golvet.

    Det ser ut som en spricka. 2cm lång,2mm bredd om jag stoppar in tandpetare.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    16 januari, 2018 vid 08:47

    https://m.youtube.com/watch?v=ORyfq2lihEw

    Primenta har gjort en ganska bra beskrivning av det hela. Dock föredrar jag själv att injicera Pu lim istället då det fyller upp ev inre skador bättre.

  • mrquality

    Medlem
    16 januari, 2018 vid 10:18

    Tack så mycket @bjorn-daniels ! Ser fram emot att göra min första lagning ☺

  • billie

    Medlem
    16 januari, 2018 vid 11:09

    Vilket PU lim skall användas?

  • mrquality

    Medlem
    16 januari, 2018 vid 23:02

    Starboard laminering värkar vara väldigt tunn på nosen, man ska undersöka för att ofta sprickan är större än den synlig skador innan slipning. På andra sidan hittade samma typ av spricka(mycket mindre och ej genomgående laminering) fast var inte så synlig som den andra. Det verkar också att konstruktion av brädor är gjort men form dvs. 2 form som limmas i mitten, lätt att förstå om man kollar sprickor höger och vänster båda ligger i mitt linje (där halv form ska limmas ihåp). Så det bli en rejält “all in” lagning som kommer att förstärka nosen. Angående PU-lim finns det personer som använder för att fylla i bräda och de som använder epoxy med mikroballonger istället. En kompis som lagar surfbrädor tycker att den äta upp frigolitill och borde använda vid stora skador. Sen vet jag inte vad är best. Bifogar Vänster och Höger sidan (området ska slipa mera)

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    16 januari, 2018 vid 23:03

    Höger sidan

    Attachment Image
Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.