Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i nosen

  • Spricka i nosen

    Publicerad av planing på 11 augusti, 2013 vid 17:35

    Fick en liten ding på högersidan av nosen på min 80-liters FSW. Skadan måste ha uppkommit från bommen, för jag är ganska så säker på att masten inte var nära brädan.

    Jag har skurit upp lite där skadan var störst, men jag har lämnat de områden där det mest verkar vara en spricka i epoxiväven. Behöver jag skära bort mer innan jag lägger på ny väv/epoxi?

    Jag kan se att skummet är lite skadat. Det går in en spricka, men jag tror inte att den är djup. När jag trycker från ovansidan nära skadan så sviktar det litegrann, men typ 2 cm in från kanten sviktar det inte alls. Man borde kunna stabilisera den lilla sprickan i skummet med epoxi, va?

    Jag har kollat på lite lagningar på nätet, och ibland sticker det ut torr väv runt lagningen. Hur får de bort den torra väven? Skär de bort den, och lägger på ytterligare ett lager epoxi eller slipar de bara ner och målar?

    Det verkar även som att vissa slipar lätt runt skadan men att väven sedan läggs på både det slipade och oslipade områden runt skadan. Dvs att epoxiväven läggs på färglagret. Är det ok? Det borde väl vara bättre att få bort all färg först (men inte slipa djupare)?

    Ge gärna förslag på väv-vikt, och antal lager!

    Det blir nog att beställa ett lagningskit av Svenne. Det har jag gjort en gång förut 🙂

    glader svarade 10 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • svenne

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 20:28

    Generellt kan jag vi väl säga som så att låt bli att skära bort material! Nu måste du ju börja bygga upp formen igen med något som är både tyngre och hårdare. Helt i onödan. Om du det inte är så att du vill göra en korrekt lagning där du slipar ner till bottenlagret, lagar det, bygger på med ny sandwich och till sist lägger ny lager väv ytterst – om det inte är det du är ute efter så ska du laga så lite som möjligt.
    Om du har sprickor i skumkärnan så lagar du det först, det går att göra med vanlig byggfog (fogskum) eller PU-lim som blandas med några droppar vatten och trycks in med spruta. Det går givetvis att skjuta in epoxi också men är det stora skador är det bara risk att det blir för mycket matris inne i brädan som genererar värme och istället skadar skummet. När skumlagningen väl har härdat (om det nu behövdes) så behöver du bygga upp det du har skurit bort plus att du behöver fylla upp sprickor. Det gör du lättast med epoxi/mikroballong-blandning. Är det ingen frigolit synlig (dvs skumkärnan) så kan du laga med andra polyesterbaserade prylar som exempelvis filler eller PP100, men det blir tyngre och fäster sämre. Bygg upp, låt härda (oavsett material) och slipa till rätt form.
    Samtidigt så slipar du ner minst 2-3 cm runtom om skadan UTAN att slipa genom väven! Du slipar alltså bara ner färgen tills du har frilagt väven. Slipar du genom så är det bara att lägga till ytterligare två centimeter eller mer.
    Tejpa en skyddstejp strax utanför skadan för att minimera spill, du kan använda i princip vilket tejp som helst. Klipp till exempelvis tre lager 110-väv eller 2 lager 160-väv som passar lagom över skadan och om de går över tejpen så har inte det någon större roll. Egentligen räcker det med ett lager mindre men då kan du inte slipa alls i lagningen utan att slipa genom. Onödigt, lägg på ett lager extra istället.
    Lägg på ett tunt tunt lager epoxi på skadan (jag menar tunt!) med hjälp av pensel.
    Lägg på vävarna en och en, börja laminera i mitten och utåt för att inte stänga in luftbubblor. Pensla utåt hela tiden, som en “sol”. Penslar du fram och tillbaka så stängs luft in och du får luftbubblor.
    Alternativ 1: Det sista du gör är att spänna en plastfolie över, sträck ut den lätt med tejpbitar som drar. Sen kan du enkelt massera ut de sista luftbubblorna genom att rulla/massera ut dem med fingrarna. Akta så att inte folien går sönder.
    Alternativ 2: Ett lite mer raffinerat sätt att få ut sista bubblorna och som bonus bli av med lite överflödig epoxi är att sträcka en släppväv över skadan och sträcka den hårt med tejp, bubblor och epoxiöverskott kommer ut av sig självt. Torka gärna bort överflöd med papper då det lätt rinner.

    Det onödigt avancerade alternativet är att lägga på vakuum. Men det eller überonödig vakumminjektion känns väl lite väl overkill just nu va?..

  • planing

    Medlem
    12 augusti, 2013 vid 16:17

    Svenne, vill börja med att ge dig ett stort tack för dina utförliga svar. Ska försöka följa råden till punkt och pricka. Förra gången borrade jag av misstag med 3 mm borr trots att du skrev 1 mm. Så kan det gå. 🙂

    Jag köpte epoxi av dig för ett år sedan. Kan jag fortfarande använda den, eller bör jag beställa ny?

    @Svenne 714310 wrote:

    Generellt kan jag vi väl säga som så att låt bli att skära bort material! Nu måste du ju börja bygga upp formen igen med något som är både tyngre och hårdare. Helt i onödan. Om du det inte är så att du vill göra en korrekt lagning där du slipar ner till bottenlagret, lagar det, bygger på med ny sandwich och till sist lägger ny lager väv ytterst.

    Biten jag skar av stack ut från brädan, men jag ska vara mer försiktig med att skära bort material nästa gång… Men jag har nog lite problem med att förstå alla termer. Biten jag skar bort är 30 x 5 mm stor, och tjockleken är uppskattningsvis 0,3 mm inklusive färg och allt. En väldigt liten och tunn bit alltså, och jag har inte skurit nåt i kärnan. Är det detta som är sandwichen, eller är sandwichen en benämning på hela konstruktionen? Jag trodde att min bit bara bestod av epoxi och glasfiber/carbon. Stämmer inte det? Och i så fall tänker jag att jag ju ska lägga på ny glasfiber/epoxi, så det borde väl bli lika bra som innan för denna lilla skada?

    Finns det ett bottenlager i min lilla bit också? Ska kanske tillägga att det är en RRD LTD konstruktion.

    @Svenne 714310 wrote:

    Om du har sprickor i skumkärnan så lagar du det först, det går att göra med vanlig byggfog (fogskum) eller PU-lim som blandas med några droppar vatten och trycks in med spruta.

    Vad har vattnet för funktion? Ska man ha vatten i byggfog också, eller gäller det bara PU-lim?

    @Svenne 714310 wrote:

    Klipp till exempelvis tre lager 110-väv eller 2 lager 160-väv som passar lagom över skadan och om de går över tejpen så har inte det någon större roll.

    Ok, jag tolkar det som att man sandpapprar bort eventuella torra fibrer och sedan spraymålar direkt på epoxin?

    Tusen tack!

  • svenne

    Medlem
    12 augusti, 2013 vid 16:39

    Är det såpass lite du har skurit så är det okej, men det är alltid bättre att slipa bort skador än att skära.

    Epoxin är fortfarande okej, den du köpte har 24 månaders lagringstid (med stängd kork och rumstemp eller svalare).

    Om du blandar vatten i PU-lim kommer det att börja skumma, precis som fogskum men inte lika extremt. Det härdar långsammare och tränger inte in lika effektivt. men det funkar. Testa i en liten mugg först så att du inte har för mycket vatten, det handlar om några droppar på en matsked lim.

    Ja, du slipar slätt och samtidigt slipar bort eventuellt överskott av torr eller härdad fiber. Sen lägger du färg rätt på.

    Som bonus, ta INTE på ytan du har slipat på. Folk och fä tenderar att klämma och känna på slipade ytor. Det är en av anledningarna till att jag inte vill ha besök i verkstan, folk kan helt enkelt inte låta bli att stoppa dit sina svettiga korvar och klämma. Hudfettet som blir kvar på den slipade ytan räcker för att epoxin ska fästa sämre, än värre om någon har använt hudkräm.
    TA INTE PÅ DEN SLIPADE YTAN.

  • safesurfer

    Medlem
    12 augusti, 2013 vid 19:53

    Något jag har problem med är att glasväven inte håller ihop, får massa lösa strån i kanterna. Jag brukar sätta maskeringstejp då jag klipper ut bitar då håller väven ihop av tejpen men det går inte få bort tejpen sen. Finns det något bra tipps på hur man undviker att torr glasfiberväv faller ibitar, speciellt vid små lagningar? Ursäkta om jag kapar tråden. Grymma tipps svenne, tack!

  • svenne

    Medlem
    12 augusti, 2013 vid 20:13

    “Markera” väven som du vill klippa ut med en smal maskeringstejp. Sträck den inte för då kommer den att dra ihop och rynka väven, lägg bara på den och dutta fast med fingrarna. Sen klipper du i tejpen så att du lämnar en liten ram på några mm runt hela lappen. Laminera på väven. Antingen lämnar du kvar ett litet överlapp som du slipar eller skär bort med mattkniv när det har härdat, eller så drar du försiktigt loss tejpen när den har blivit genomdränkt av epoxi eftersom tejpklistret släpper från väven pga av epoxin.

    Så gör vi hela tiden på stora eller svåra projekt. Speciellt på dyra vävar eller sådan som ska synas. De får helt enkelt inte förstöras för då förstörs också 3D-looken som de flesta är ute efter. Det funkar precis lika bra med glasfiberbitar. Och köper du väv på meter är sannolikheten rätt stor att det sitter en tejp i varje ände.

  • safesurfer

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 07:25

    Tack för tippset, det lät som ett smart sätt att hålla ihop väven under arbetet.

  • planing

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 15:53

    Funkar denna bra?
    http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=2823

    Jag frågar eftersom den är elastisk (25%). Ska inte kärnan vara stum?

  • spinl

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 16:36

    @Planing 714429 wrote:

    Funkar denna bra?
    http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=2823

    Jag frågar eftersom den är elastisk (25%). Ska inte kärnan vara stum?

    För att bibehålla styrkan i konstruktionen ska kärnan vara stum.

    Håller själv på att laga en liknande skada med tillhörande delaminering. Hade tänkt test den här varianten: https://kinn.nordicshops.com/product.html/extra-hart-polyskum?category_id=32

  • svenne

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 19:48

    @spinL 714433 wrote:

    För att bibehålla styrkan i konstruktionen ska kärnan vara stum.

    Håller själv på att laga en liknande skada med tillhörande delaminering. Hade tänkt test den här varianten: https://kinn.nordicshops.com/product.html/extra-hart-polyskum?category_id=32

    Tänk att där har du fel. En skumkärna är _inte_ stum.
    Åk till Byggmax och köp en liten flaska fogskum för 39 spänn istället och få samma elasticitet som EPS har. Dvs inte stumt.

  • planing

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 03:11
  • planing

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 18:11

    Svenne: Jag tänkte spruta in epoxi med spruta mellan höljet och skumkärnan som du tipsade om här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?88546-Mjukt-mellan-stroppar-och-mastfot&p=698384&viewfull=1#post698384. Antar att det är bäst att göra det med epoxi utan mikroballongsinblandning? Jag tänker att det borde komma längre in i sprickor och så. Vad tror du om det?

    Jag har dålig koll på hur den där mikroballongsblandningen ska se ut. Hur rinnande ska den va? Och hur formar jag den? Ska den vara så stabbig så att den kan formas med en spatel?

    Jag har kollat närmare på skadan nu, och jag struntar i att laga kärnan. Det är jättesmå skador, så jag tror att det bästa är att spruta in epoxi under skalet och direkt därefter fixa det ytliga med mikroballongsblandning. Hojta till om det låter dumt.

    Hur svårslipad är mikroballongsblandningen? Kan man lägga på en mm extra som man sedan slipar bort?

  • svenne

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 19:13

    Mikroballonger kan du blanda in från lite för att öka volymen tills det det blir segt som bulldeg. Ju mer mikroballonger desto mer lättslipat (och ömtåligare).

  • spinl

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 20:18

    @Svenne 714438 wrote:

    Tänk att där har du fel. En skumkärna är _inte_ stum.
    Åk till Byggmax och köp en liten flaska fogskum för 39 spänn istället och få samma elasticitet som EPS har. Dvs inte stumt.

    Där ser man, får ta och testa den billiga varianten först då.

    Av ren nyfikenhet undrar man ju varför man inte bygger med ett stumt fyllnadsmaterial. Borde väl bli starkare, typ som en laminatskrov på båten. Sen är väl risken att glasfiberskalet går sönder större om det som ligger under flexar.

  • planing

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 20:50

    @spinL 714501 wrote:

    Av ren nyfikenhet undrar man ju varför man inte bygger med ett stumt fyllnadsmaterial. Borde väl bli starkare, typ som en laminatskrov på båten. Sen är väl risken att glasfiberskalet går sönder större om det som ligger under flexar.

    Ett stumt fyllnadsmaterial är kanske starkare vid första stöten, men vid upprepade stötar kanske det är bra om materialen har lite flex. Skalet måste ju flexa lite för att ha en chans att klara ett slag av masten, i varje fall om brädan ska väga 6 kg. Om skalet inte flexade skulle ju skalet vara som glas och bara splittras.

    Och om skalet måste ha flex så är det nog bra att skummet också har flex, för annars skulle skummet deformeras av första stöten, och klara en andra stöt på samma ställe sämre.

    Bara lite amatörfunderingar :santa:

  • planing

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 13:57

    Här kommer en statusrapport, och två frågor på slutet. Hoppas det är fler som har nytta av mina bravader. :tongue:

    Började med att plasta in brädan i en soppåse, blanda epoxi, och spruta in outblandad epoxi mha spruta med kanyl pss som i min förra lagning (http://www.surfzone.se/forum/showthr…l=1#post698384).

    När det var gjort hällde jag i mikroballonger i resterande epoxi och strök på den med en träspatel. Eftersom skadan och sprickan var liten så hällde jag inte i så mycket mikroballongen. Lite mer än sockerkakssmet gjorde jag. Första bilden visar hur skadan såg ut efter denna procedur. Jag tryckte på skadan när det härdat, och allt känns jättestumt. Gött! Jag lät epoxin härda några dagar, för jag läste nånstans att det skulle minska epoxidammets skadlighet. Vet inte hur mycket det hjälper, men ändå…

    Idag har jag slipat ner skadan, och jag tycker att det ser riktigt fint ut. Allt är stumt och jämnt.

    När jag slipade bort färgen så såg ovansidan ut som förväntat. Svart härlig kolfiber! Undersidan däremot består av träfanér, och under denna ligger det säkert epoxi och fibrer.. Först slipade jag bort ett lager med plast (typ sån man plastar in böcker med), sedan slipade jag bort färg, och under den var det träfanér.

    • Kan jag plasta rakt på denna träfanér?
    • Är det ok att plasta ut 5 mm över den gamla färgen, eller ska jag hålla mig 5 mm innanför färgkanten. Antar att det kommer bli svårt att följa färgkanten helt, för den är lite diffus.

    Åsså lite bilder!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i nosen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.