Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i nosen

  • svenne

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 20:44

    Kör bara!

  • planing

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 16:21

    Nu har jag varit på Mekonomen och handlat färg enligt tipsen i denna tråd:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?75653-M%E5la-undersida-av-vindsurfingbr%E4da

    En fundering innan målning bara. Här är ett kort på resultatet efter plastning. Folien är fortfarande på.

    Som synes så är det lite mönster efter glasfibern. Hur ska jag göra med det? Efter bilden är tagen har jag slipat lätt på ytan, men jag har inte slipat så djupt så att bucklorna är borta. Bör jag slipa mer? Jag är rädd för att skada fibern (två lager 160-gramsväv). Alternativet som jag funderar på är att börja lacka, slipa, lacka, slipa, lacka tills färgskiftningar är borta. Men det kanske inte blir bra? Ett annat alternativ är att köpa matt svart färg och använda som grundfärg, och slipa den på detta vis.

    Jag har f.ö. slipat bort överflödig väv nu, och jag är mycket nöjd med resultatet. Lagningen har god chans att bli osynlig förutom färgskiftningar. Du ska ha tusen tack, Svenne!

  • svenne

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 17:48

    Vad menar du med färgskiftningar? Lacken täcker när du lägger på den så hur det ser ut under har liksom ingen roll. Slipa försiktig av ojämnheterna och lägg ett lager finspackel om du behöver, det handlar om så lite spackel så du kan använda PP100 exempelvis, men det blir förstås lättare med epoxi/mikroballonger – mot att du behöver vänta tills imorrn med finslipning.

    Jag har ett lättspackel som verkligen är lätt. Hagmans eller Plastic Paddings fin eller lättspackel är inte lätta. Det här väger nog inte ens hälften och blir lika hållbart. Fast det känns onödigt att köpa en 1 kilos burk för den där skadan va? 😉

  • ola-h

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 08:57

    Spackel-slip-spackel-slip-spackel-slip-lack. Naturligtvis borde man klara sig med en bra spackling följd av slipning, men med min begränsade hantverksskicklighet brukar det bli ett par omgångar för att verkligen få det snyggt (om man prioriterar det). Att bara lacka flera gånger hjälper inte. För mig är det liksom så att antingen stannar man där du är nu och skiter helt i spackel och lack. Eller så gör man det ordentligt hela vägen. Lack på taskigt underarbete är det fulaste.

  • dr-masse

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 12:00

    Sist jag lagade körde jag epoxi å microballonger som spackel (mest för att jag inte ville köpa typ 1 kg av the real deal). Blev asbra.

    Snygg lagning, förresten, Kommer bli toppbra, det där.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 05:29

    Om du inte känner att du måste lacka så hade jag lämnat det så där, speciellt om du tänker behålla brädan ett tag. Risken finns ju att du dingar en gång till och då är kanske arbetet ogjort.

  • planing

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 17:01

    Lätt nedslipad lagning efter glasning.

    Efter detta spacklade jag PP100, slipade ner nästan allt, maskerade och lackade vitt. Upptäckte lite dåligt underarbete med första PP100 så jag valde att slipa lätt och lägga på lite mer PP100 och lacka vitt igen. Ett av felen jag gjort var att jag hade dragit spackeln parallellt med kanter på vissa ställen. Spackelspaden ska ju vara vinkelrät mot kanter, så att det blir en lång avfasning. Jaja, nu har jag lärt mig det…

    Jag tyckte det vita blev riktigt bra. Fick även till det så att svarta toner lyser igenom det vita på vissa ställen, precis som det var förut.

    Undersida lackad. Över och undersida hade inte exakt samma nyans så jag valde att låta undersida få lite för gulaktig nyans. Det kändes onödigt att köpa två gröngula nyanser. Syns om man tittar noga, men skillnaden syns inte så tydligt eftersom jag spraylackade. Det blir en mjuk övergång, och dessutom finns dessa gula toner på andra ställen på undersidan. Och nu alltså även lite vid nosen. 🙂

    Ovansidan maskerad och därefter lackad. Färgtonen är nästan perfekt.

    Ser ni lagningen? Den är där precis jämte den något förstörda dekalen. Det är nåt som jag ska tänka på till nästa gång. Att försöka spara dekalerna mer än vad jag gjorde nu. Jag kommer spraya på lite vitt i kanten på dekalen, så den kommer nog bli ok igen, men ändå… Jag funderar på att lägga på brun packtejp på dekaler nästa gång, så att jag ser var jag inte ska slipa. Detta så klart under förutsättning att dekalen inte måste slipas bort för att få styrka. I detta fallet hade jag kunnat spara lite mer av dekalen om jag varit försiktigare.

    Hoppas att det där vita på dekalen är slipdamm. Jag tror det. Möjligtvis kan det vara vit färg från en dålig maskering, men jag tycker att det vore konstigt. Jag försökte maskera noggrant. Men, nästa gång ska jag maskera ännu längre bort. Jag råkade få nån liten droppe gult på den vita kanten. I princip osynligt, men ändå. :santa:

    Sammanfattningsvis så är jag jättenöjd. Jag tror och hoppas att lagningen är stark, och den syns inte vid en snabb anblick. Jag har inte lagt på halkskydd på ovansidan, så brädan är lite slätare vid lagningen. Det hade man säkert också kunnat fixa.

    Listar mina misstag, så ni kanske slipper göra dem:

    • Dra spackelspaden vinkelrätt mot kanter
    • Maskera ett stort område runt skadan innan sprayning
    • Spara dekaler i möjligaste mån

    Men som ni ser kan man göra, om inte en proffslagning, så i varje fall en ganska så bra lagning m.h.a. Svennes epoxi, mikroballonger, spruta och kanyl, lite glasfiber, sandpapper, spackel och färg. Totalkostnaden blir nog ungefär 300 spänn, varav färgen kostade 220. Åsså arbete då förståss, men det var bara kul. Det enda som jag tycker är jobbigt är att man ska passa sig för epoxin. Munskydd, handskar etc. Meckigt…

  • swe-496

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 17:13

    Den där lagningen ska du vara riktigt nöjd med. Har följt tråden. Snyggt jobbat.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 17:33

    Klart imponerad av hur seriöst du återställt lacken.

  • vindsokaren

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 17:42

    snyggt! och nu vet du att det tar lite tid att fixa så fint som du gjort.
    Men kommer ju gå fortare nästa gång.

  • benini

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 18:40

    Ser ju nästan som nytt ut! Bra jobbat 🙂

  • planing

    Medlem
    28 augusti, 2013 vid 18:53

    Nu e dekalen hyggligt återställd förutom den svarta linjen.

    Kan man använda en sådan här penna för den, tro? Man borde kunna lita på att bläcket inte löses upp och sprider ut sig, va?
    http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=33293

    Vad tror församlingen?

  • swe-496

    Medlem
    29 augusti, 2013 vid 02:59

    Låt det vara nu och hoppas på att proggen håller i sig nu, kan ju vara risk för nya dingar med kommande progg om den nu stämmer och håller i sig.

  • glader

    Medlem
    29 augusti, 2013 vid 10:30

    @Planing 715049 wrote:

    Lätt nedslipad lagning efter glasning.

    Riktigt imponerande lagning!

    Personligen tycker jag dock inte att det finns någon anledning att göra något efter steget i bilden ovan. Det är ju en supersnygg lagning och inget att dölja. Juste patinering av brädan säger jag.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i nosen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.