Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka på NP X3 bom

  • Spricka på NP X3 bom

    Publicerad av mrquality på 1 juni, 2018 vid 06:51

    Har upptäckt en spricka på frontstycke av min NP X3. Tycker ni att jag ska byta hela fronten eller kommer att hålla den ändå? Någon som har haft samma problem?

    Attachment Image
    canoya svarade 5 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • hakuna

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 08:53

    Det verkar vara ett genomgående rör, så då är det inte så stor kraft på plasten. Om det är så, så hade jag kört vidare. Annars är det nog läge för byte, ja.
    Du kan tejpa med vävtejp ett par varv om du är rädd att skära dig eller något.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 13:48

    Tror inte det görs några alu-bommar nuförtiden som inte är genomgående. Säkerligen bara kosmetiskt, ev att plasthylsan styr upp beslaget lite i sidled. Håll lite koll (är alltid bra att kolla sina bommar då och då. Alu kan oxidera ganska kraftigt inifrån eller oxid krypa under greppet) å kör på.

  • hakuna

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 15:46

    Annat tips är att snurra upp ett par meter extra tamp på bommen, ifall du skulle vara långt ute och bommen går av. Då kan man göra en nödlösning för att kunna fortsätta att segla hemåt.
    Träna även på att vattenstarta utan att nudda bommen, om nu brädan är för liten eller du inte har någon upphalstamp.

    Går ju också att ta loss bommen och sätta andra delen på den sidan som är bra för att ta sig hem.

  • canoya

    Medlem
    3 juni, 2018 vid 17:05

    Känns bommen fortfarande styv om du hänger lite nedåt i den? Risken finns att aluminiumrörer innanför plasten är av och att det är därför plasten spruckit. Har hänt på 2 av mina bommar de senaste två åren. Inte kul om det släpper när man är långt från land.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka på NP X3 bom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.