Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Formula experience one design

  • Starboard Formula experience one design

    Publicerad av pepppe på 24 december, 2014 vid 12:43

    Tjenixen

    Jag funderar på att skaffa en Starboard formula experience one design för vindfattiga dagar. Tänker inte tävla så är inte ute efter race prestanda utan mer nått för dessa dagar när det blåser 5-6 m/s. Ytterligare en anledning till varför jag funderar på just denna bräda är att kiddsen också kommer att använda den (lite extra tålighet skadar inte). Denna “folkrace” formula väger 11 kg dvs ca 2 kg mer en än en “riktig” formula (jag väger 80 kg och tänker köra med ett 11 kvm segel). Nu till själva frågeställningen: Kommer dessa 2 extra kilon att påverka tidig planing, topp hastighet m.m för att känna att detta inte var så kul? …eller är det ett bättre alternativ att köpa en begagnad “riktig” formula och lappa/laga lite när kiddsen har haft det lite för kul?

    Goo Juul 🙂

    the_novice svarade 9 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • swe-496

    Medlem
    24 december, 2014 vid 17:29

    2kg påverkar en del för planing. Du får nog välja vilket du prioriterar, laga ibland eller plana lite senare.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 december, 2014 vid 22:16

    Ursäkta men ibland kanske folk tänker lite för mycket på barnen(!). Gissar att Du mår bra av en bra bräda! En billig bräda till barnen kanske kan bli ett komplement?

  • the_novice

    Medlem
    25 december, 2014 vid 23:11

    Om du inte går direkt ifrån en “fullblods” Formula till Formula experience brädan så kommer du inte att känna av vikten överhuvudtaget. Då är tex fenan mycket viktigare, både för tidig planing och bra vinklar.

  • bicless

    Medlem
    25 december, 2014 vid 23:11

    Du kan få testköra experience om du vill och du bor i stockholm, Jag kör den själv och tycker den är kanon. Känns inte tung alls. Just nu är vi mellan 2 designer så har ingen demobrädan men i vår när nya designen kommit packar vi upp en ny demobräda du kan låna och testa. Den är svår att bli besviken på. Man kan köra med mindre segel också, jag har kört rätt ofta traction 8,5 vilket jag tycker är en rätt smidig kombi för lättvindssegling.

  • pepppe

    Medlem
    28 december, 2014 vid 16:39

    Tjenixen…
    Går det att uppskatta hur mycket mer det måste blåsa för att plana med en “folkrace formula” på 11 kg jämfört med en “fullblods formula” på 9 kg? (väger 80 kg och tänkte köra med ett segel på 11 kvm)

  • the_novice

    Medlem
    29 december, 2014 vid 11:59

    Nej, det går inte att uppskatta, som jag upplever det…

    Båda planar ungefär samtidigt men en fullblods formula tar bättre höjd och behåller planingen bättre genom vindhålen. Det som påverkar detta mest är väl en bra fena, väl intrimmad utrustning och en riktigt duktig seglare.

    Till “nöjesåkning” så är experience bräda egentligen bättre då den inte är lika extremt bred i aktern som de senaste konstruktionerna. Den är då lite roligare att segla med och gippar lite mera som en vanlig, stor, bräda.

  • emmhmms

    Medlem
    29 december, 2014 vid 19:26

    Jag saknar chicken straps på min Formula Experience One Design. Såg att sådana finns på nya designen för 2015 och framåt.

    (jag är tokkass på Formula så man kanske inte saknar strapsen senare när man blir bättre)

  • the_novice

    Medlem
    30 december, 2014 vid 09:46

    De äldre brädorna skall ha plats för en enkel chickenstrap i centrum av brädan. Man använder främre fenskruven samt en plugg i brädan för att fästa en ensam fotstropp.

    2015 modellen är en helt annan, ny design på brädan. Den ser ut att vara mycket mera lik deras fullblods formula.

    För nöjesåkning skulle jag rekommendera begnade brädor. Antingen formula experience eller äldre rena formula brädor. Finns ingen anledning att lägga så mycket pengar på en helt ny bräda om man inte skall tävla….

  • emmhmms

    Medlem
    1 januari, 2015 vid 21:01

    @The_Novice 729906 wrote:

    De äldre brädorna skall ha plats för en enkel chickenstrap i centrum av brädan. Man använder främre fenskruven samt en plugg i brädan för att fästa en ensam fotstropp.

    En plugg som redan finns på plats eller att man själv sätter i brädan? Jag såg inte den pluggen i somras men ska kolla igen när jag är vid brädan nästa gång.

    På officiella bilder ser jag inte någon förberett för att skruva i framför fenskruven men samtidigt så hittade jag den här bilden.

  • the_novice

    Medlem
    2 januari, 2015 vid 09:57

    Den officiella “bilden” är nog inget foto utan enbart en dator produkt.

    Du borde redan ha en plugg i brädan, för en vanlig stropskruv, såsom bild #2 visar. En vanlig stroppskruv håller alltså i den främre delen av stroppen medans den ena fenskruven håller i den bakre delen av stroppen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Formula experience one design

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.