Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard GO 155

  • Starboard GO 155

    Publicerad av erolwi på 24 november, 2009 vid 21:37

    Funderar på att skaffa mig en Starboard GO 155 och undrar om det är rätt bräda för mig?

    Sålde min F18 katamaran då den var lite för åbäkig och jobbig men oslagbar då det gäller seglingsupplevelse och bra tävling. Hade tänkt skaffa mig en CB66 (liten sportig kölbåt) för att kunna segla och tävla med tjejen. Dock blev tjejen på smällen så det blir ingen segling för oss i sommar så då tänkte jag skaffa mig en enmans båt för träning och tävling. Dock är ju alternativet Laser om man vill kunna tävla och det lockar inte att guppa runt i ett skal i 4 knop så då kom jag på att man kanske skulle börja surfa. Det som verkar vara närmast segling är ju formula men problemet är att jag inte kan surfa så det är ju inte aktuellt att börja med.

    Så för att lära mig så undrar jag om en Starboard GO 155 vore lämplig? Jag kan som sagt segla och jag har stått på vindsurfing bräda ca 10 ggr. Kan ta mig från a till b och tillbaka, dra rigg mm men gippar och slag är mer än vingliga,även i lätt vind. Bor i Västerås och seglar på Mälaren med ganska lätta vindar och inga vågor. Klubben i stan har riktiga nybörjar brädor jag nog kan hyra och ta kurser med så jag tror jag kan skippa hela centerbordsgrejen? Ungen är planerad till juni så det kommer varken bli många eller långa pass så hellre något lättare för att få så mycket tid på vattnet som möjligt och inte i för att jag köpt något för svårt för att spara lite pengar och ha något att “växa i”…

    Vad tror ni? Har ni någon länk till en tråd med liknande tips så posta gärna den. Finns det några bättre alternativ än GO? Är det rätt storlek(väger in på 75 kg)? Vad bör jag skaffa för segel? Kan tänka mig att köpa nytt men har du något liknande till salu så posta ett svar.

    //Erik

    erolwi svarade 12 år, 6 månader sedan 17 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • carl-r

    Medlem
    24 november, 2009 vid 21:59

    Starboarden är lättseglad, och tar rätt stora segel. Med en rejäl fena blir den nog rätt lättplanad. Det är bara att köpa och sälja den sen när du tycker att du vill ha nåt vildare. Det är inget problem att sälja nybörjargrejer.
    Du kommer garanterat att få förslag på mindre grejer, men du kan nog inte gå fel med den där.

  • kesoone

    Medlem
    24 november, 2009 vid 22:24

    Jag är absolut ingen expert, tvärt om nybörjare och hade ungefär samma utgångsläge som du beskriver. (och väger 77kg ungefär)

    Håller med Carl_R (fick även jag tips av bland annat honom)

    Nu skaffade jag en AHD Fast Forward 130L med ett första segel Sailloft Cross 7.0. (Ingen jättelätt rigg totalt sett, alubom och 30% kolfiber i mast)
    Jag är helnöjd så långt men jag kan inte påstå att det är lätt på denhär brädan.
    Jippar och slag blir instabila om man inte klarar att göra dem med fart över vattnet. Då den inte är jättebred 72cm, blir den realtivt instabil i sida.
    Starborard GO 155 är 85cm bred och det bör göra en hel del.

    Mest formula här men även 2st 130L i 5-8m/s
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=70487″]Bilder från Trälhavet lördag 20091121 med sol – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    //Andreas

  • stefanlindmark

    Medlem
    24 november, 2009 vid 22:26

    Carl gör en viktig notering i hur stora segel brädan kan ta. Har du ambition att köra formula i framtiden är det väldigt bra att kunna träna att hantera större segel när du blir duktigare. Det ger dessutom fler seglingsdagar eftersom du kan åka i lättare vindar.

    Den dagen du klarar att hantera en GO 155 utmaxad med 10.5 kvm är det bara att låta tjejen ta över brädan och skaffa en formula 🙂 Jag hoppade själv från 133 liter 78 cm bred bräda med 10.5 kvm som största segel till formula och det var inga större problem att komma igång att slösurfa formula. Sedan finns det så mycket annat att lära på en formula, men tar du dig dit den vägen har du garanterat tillräckligt på fötterna för att ta dig runt och ha kul.

  • crash151

    Medlem
    24 november, 2009 vid 22:35

    Väger lika mycket (nästan) och började på en Go 133. Så jag tror att 155-133 kommer passa bra att lära sig på. Se om du får hyra/låna ett mindre (4.0) segel på klubben, att lära sig dra rigg och styra med några gånger i början.
    När grunderna sitter och du flyttar ut stropparna skaffa ett segel på 7.5-9.0, utan camber skulle jag valt men om du ska köra formula kanske med.
    Kom också från segel bakgrund (kölbåtar) och hade riktiga problem med kryssen. Innan jag fatta att man inte kan gå lika högt, speciellt när man inte planar.
    Lycka till…

  • stefanlindmark

    Medlem
    24 november, 2009 vid 22:47
    crash151;589868 wrote:
    …skaffa ett segel på 7.5-9.0, utan camber skulle jag valt men om du ska köra formula kanske med.

    Rekommenderar cambersegel om det bara finns någon som kan visa dig hur seglet ska riggas. Jag bytte från ett camberfritt (en modell som brukar framhävas som bra) till cambersegel (en s.k. freerace-modell) och fick mycket bättre lättvindsegenskaper.

    Frun min befinner strax efter på inlärningskurvan, men får hon välja föredrar hon cambersegel hon också.

    Dock:
    Det kan vara supertrixigt att överhuvud taget få ett cambersegel på masten om man inte vet hur det ska göras. Första gången började jag själv till slut tro att seglet var helt felsytt. Visar någon lite trick sparar du garanterat mycket svett och frustration. Om du då också noga antecknar precis allt (sekvensordning, handgrepp, mått, etc) och inte tror du ska komma ihåg det sparar du lika mycket till.

  • crash151

    Medlem
    24 november, 2009 vid 23:13

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=rz__cq0-YBU”]YouTube- Rigging your Ezzy Infinity – setting the cams[/ame]

    Vilket meck

  • jester

    Medlem
    25 november, 2009 vid 07:27

    Jösses… Verkar enklare o köpa rätt mast till sina segel, då slipper man det här steget… 🙂

  • svenne

    Medlem
    25 november, 2009 vid 08:33

    Hej Erik!

    Jag har seglat Tornado i mängder och tro det eller ej, men du kommer att ha stor nytta av att ha kört med din katta. Du har en helt annan segelkänsla än den gemene nyburgarsurfaren.
    155 liter är stort och det är bra om du har dålig balans eller känner att du är helt rudis, men återigen så tror jag att du har en bra känsla för riggen och vill du segla i lite hårdare vind så är 155 stort. MEN, om du vill ha en lättseglad bräda som går igång riktigt tidigt i lite vind – köp 155:an och ett rejält segel på sisådär 7,5-8,5 kvm. Skaffa också ett mindre segel så att du har möjlighet att åtminstone öva när det brallar i.

    Lycka till!

  • rasmus_w

    Medlem
    25 november, 2009 vid 10:49

    Ingen har föreslagit det än eftersom det är lite av “svära i kyrkan”, men har du funderat på Kona eller Raceboard? Vinden i västerås är rätt svag och en avgörande fråga för dig är om du tänker satsa på “planing till varje pris” eller om du vill segla mycket även när vinden inte räcker till planing.

    Är det planing som gäller så föreslår jag Go, som alla skriver så kommer en formula kännas som ett naturligt steg vidare från en Go. Däremot har Kona med sin långa vattenlinje överlägsna lättvindsegenskaper och kryssar överlägset bättre i lättvind. I och med att bottenformen är modern så planar den också utmärkt även om längden troligen (jag har faktiskt aldrig stått på en Kona men väl på dess föregångare från 80-talet) får den att kännas klumpigare än en kortare bräda. Konagänget här på forumet hävdar hur som helst att den är skitkul i hårdvind, klumpig eller ej. Dessutom har Kona lyckats skapa en väldigt aktiv och välorganiserad kappseglingsklass.

    Oavsett vad du väljer så kan du vara säker på att varenda bräda som överhuvudtaget verkar nybörjarvänlig går att sälja på nolltid och till ett pris du är väldigt nöjd med när det är dags att gå vidare. 🙂

  • erolwi

    Medlem
    25 november, 2009 vid 22:30

    Tack för tipsen. Verkar ju som de flesta håller med. Vet inte vad ett camber segel är så jag får luska vidare i det. Ang Kona så var jag funktionär på en Kona tävling för något år sedan, hyfsat med vind men de flesta deplacerade och plattlänsade och ärligt talat såg det tristare ut än Laser… Så det lockar inte men man kanske får ge det en chans. Vad är en Raceboard?

  • carl-r

    Medlem
    25 november, 2009 vid 22:49

    En raceboard är en långsmal centerbordsbräda. Det man tävlade på i courseracing innan Formula. (Bortsett från course slalom då, men det kan du bortse från just nu.)
    När man kryssar har man centerbordet nere och masten långt fram, och när man har möjlighet att plana så fäller man in centerbordet och drar bak masten och kliver i stropparna. Då funkar den som en vanlig windsurfingbräda fast den har mycket förskepp i luften.
    Kona är nästan en raceboard, fast man kan inte flytta mastfoten under segling. Dom har löst det genom nån klurig akterkonstruktion som gör att att det kompenseras genom att vattenlinjen kortas av vid planing.

  • stefanlindmark

    Medlem
    26 november, 2009 vid 06:59
    erolwi;590055 wrote:
    Tack för tipsen. Verkar ju som de flesta håller med. Vet inte vad ett camber segel är så jag får luska vidare i det.

    Luska t.ex. här om cambers och vindsurfingsegel:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Windsurfing#Sails

  • erolwi

    Medlem
    29 november, 2009 vid 12:47

    Har kollat runt lite vad det finns för alternativ till GO:en och det verkar som om BIC Techno 160, JP Fun Ride 160 verkar vara liknande brädor och största skillnaden verkar vara att de är 1-1,5 kg lättare. Sen finns AHD Fast forward 160 samt RRD FireRide W-Tech 155 vara ett snäpp värre brädor men också 3 kg lättare. Någon som har någon erfarenhet av dessa brädor?

    Men efterssom den är tyngst så kanske den även är hållbarast!

  • bicless

    Medlem
    29 november, 2009 vid 22:24

    Just nu finns en beggad Starboard GO på surfzone köp och sälj. Den skulle säkert passa rätt bra.

    Fast forward 160 har jag annars erfarenheter av. Mycket lättseglad och förlåtande bräda.

    Den klarar troligen bredare register än tyngre brädorna, dvs du kan segla en brädstorlek i väldigt stort spann av vindar och förhållanden. Jag har själv seglat 145:an i så mycket som 14 m/s utan större problem men då med en mindre fena än orginalfenan. Sen har vi tom kört vågor på Gotland med 130 litaren också, inte så många stora freerides som klarar så mycket vind och dessutom vågor. Orsaken att det funkar är att den har mycket rocker och mjuka snälla rails som är tjocka så den studsar över chopp och annat elende.

    Den passar perfekt för seglare som vill utvecklas snabbt, bred tail som gör den väldigt lättjippad, dvs du kan till och med stå lite fel utan att den viker sig i en jipp och den sjunker inte igenom i baken så fort man tappar fart. Allmänt lättseglad. Vi har lånebräda om man vill testa.

    Jag har ingen koll på starboard Go:s konstruktion men ofta har tyngre brädor en mono composit konstruktion, dvs ett lager med nån form av plast. Den kan vara både bra och hållbart men alla lättare bädor är gjorda i sandwich = klart styvare och du får ofta direktare känsla i seglingen. Har man väl testat köra glas/kolfiber sandwich upplever man ofta ASA och mono composit som lite sega och tröga i känslan och manövern. Fort kan det gå endå, vet att många lyckats komma upp en bra bit över 30 knop med sina ASA brädor. Tillverkaren hittar ofta på coola namn på detta så står det inte sandwish är det troligen den enklare/billigare lösningen trots att den har ett fancy namn.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 november, 2009 vid 00:37

    Glöm inte att vissa av de där brädorna har mjuka däck som är helt täckta av EVA-matta och att göra det så skönt för fossingarna lägger till nåt kilo på brädans vikt. GO har EVA-däck vad jag vet.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard GO 155

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.