Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stinkande våtdräktsskor

  • Stinkande våtdräktsskor

    Publicerad av staffomania på 2 oktober, 2016 vid 19:04

    Hur får man bort lukten från sina stinkande våtdräktsskor? Börjar bli outhärdligt varje gång dom ska torka i skotorken här hemma.

    pripps svarade 7 år, 5 månader sedan 15 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • rillestark

    Medlem
    2 oktober, 2016 vid 19:22

    Prövade Y3 ylletvätt sist. Funkade inte alls. Ska ta Grumme fintvätt nästa gång, vill minnas att det funkade bra, men kan ju kommit ihåg fel, men det lär ju visa sig! 🙂

    Frid!

  • styret

    Medlem
    2 oktober, 2016 vid 19:26

    Piss-off eller liknande medel! Det finns hos surfers eller andra surfshoppar.

  • hakuna

    Medlem
    2 oktober, 2016 vid 20:13

    Sonen har bollar som köpts i sportaffär, tror jag hjälper lite. Stora som pingisbollar.

    Frysen är ett annat alternativ. Vet dock inte hur neopren gillar det?

  • erree

    Medlem
    2 oktober, 2016 vid 21:36

    piss off eller oneill wetsuit cleaner har jag kört, kör högre koncetration än rek. och blanda med varmt vatten, låt detta dra i dojorna ett bra tag sen är de som nya! tror nästan man kan få svamp i tånaglar o skit om det bildas en mysig kultur där annars…

  • staffomania

    Medlem
    2 oktober, 2016 vid 22:49

    Tack! Ska pröva lite piss off.

  • sundheden

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 06:29

    Jag hällde ner Via-tvättmedel direkt i dojorna och en skvätt kokat vatten, höll för upptill och skaka runt. Lät det stå ett par timmar sen sköljde jag ur dojorna. Det blev inte helt perfekt men definitivt bättre.
    Egentligen skulle man ha en skotork att torka skorna med direkt efter varje session så inte skiten får gro.

  • ramrob

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 06:44

    En skvätt klorin, lite vatten, skaka runt – fixat.

  • kris68

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 07:07

    @RamRob 741591 wrote:

    En skvätt klorin, lite vatten, skaka runt – fixat.

    +1

    Snabbt, enkelt och effektivt.

  • billie

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 07:10

    I många fall kan man vränga skon ut och in så att det torkar upp bättre.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 08:31

    Om fukt finns kvar i skon luktar det, särskilt om man inte sköljt ur dem. Det är ju rätt angeläget att få bort fukt och bakterier, särskilt o man har något litet sår på foten. Det finns ju billiga sko- och stöveltorkar på Claes Olson om man inte har tillgång till bastu. Det är en fläkt som blåser ut varmluft i två plastslangar. Själv torkar jag grejerna i bastun med värme runt 50 grader.

  • staffomania

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 09:15

    Har en skotork och brukar nästan alltid använda den. Däremot tar jag inte med den på surfresor och sen händer det väl att man glömmer någon gång och då kan det vara kört.

  • nachoman

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 11:01

    Ättika är antibakteriellt och tar bort lukt

  • staffomania

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 12:01

    Bra lite mer husmorstips. Ska pröva och dränka in ett par gamla skor med klorin och ättika och se vad som händer 🙂

  • surfen

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 16:08

    @staffomania 741599 wrote:

    Bra lite mer husmorstips. Ska pröva och dränka in ett par gamla skor med klorin och ättika och se vad som händer 🙂

    Så kan du avsluta med lite Yes diskmedel i dojjorna så det blir lite go lukt också även Yes är antibakteriellt.

  • nachoman

    Medlem
    4 oktober, 2016 vid 10:36

    Ättika räcker gott och väl utsn något annat. Precis samma regler som när man konserverar mat gäller. De parametrar man kan påverka är, vattenaktivitet, pH och temperatur. En av dessa eller en kombination av dessa håller borta bakterier och andra minroorganismer.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stinkande våtdräktsskor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.