• herr-pelegrin

    Medlem
    7 juni, 2014 vid 07:35

    Lördag – kl 09.30 är det kanske 2-3 m/s i viken. Vi får hoppas att det brisar på redan under fm!

    10.30 – Ser inger vidare med tanke på det lock av moln som lagt sig i södra.
    11.20 – Brisen igång, säkert 5, kanske 6 i byarna! Växlande molnighet men inga stackmoln. Nog värt att testa ändå!

  • martinik

    Medlem
    7 juni, 2014 vid 09:43

    Två kiteare ute i Dalarö som precis börjar få lite lätt tryck. Tveksamt om jag ger mig ut med mitt 7.0 än dock.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 juni, 2014 vid 13:43

    Det var helt ok med 5-6 m/s i frånlandsbyarna kl 12-14 på Horsan med 8.4 kvm o 127 l men sen blev det mycket SO o vinden tappade helt. Tog en timme att kryssa tillbaks i viken. Verkar varit bättre i mellersta skärgården…

  • electric

    Medlem
    7 juni, 2014 vid 16:45

    Det var för lite vind för vindsurf idag på Fituna. Som mest 4 m/s.

    /Lars

  • staffomania

    Medlem
    7 juni, 2014 vid 17:37

    @Electric 723917 wrote:

    Det var för lite vind för vindsurf idag på Fituna. Som mest 4 m/s.

    /Lars

    Bra då att man prioriterade att avverka lite träd på tomten. Var jäkligt sugen på att dra iväg när det kändes som att det skulle börja blåsa lite. Enligt mätaren på Brandalslund så var det mellan 5 och 7 ett tag.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 juni, 2014 vid 08:02

    Söndag – Strax före 10.00 så börjar det komma i gång lite i södra innerskärgården även om det inte blåser kanske max 4 ute på fjärden. Västligt hela dagen med grundvind 4 verkar ju annars rätt lovande. Gissar på att man bör söka öppet vatten för att det ska fungera. I vikarna är det riktigt uselt på morgonen.

    Kl 11.00 är det liten bättre! Byarna som nu når in i viken håller upp mot 5 m/s o på Horsan är det nog surfbart för lättvindsplankor. Byarna ser hyfsat långa ut på runt 5-6 m/s men emellan räcker inte grundvinden. Men, bara det att det nu ökar bådar gott! Det händer lite positivt bara medan jag skriver detta. Värt att ge sig ut i västvinden!

  • rad

    Medlem
    8 juni, 2014 vid 11:54

    Dafoq, var det/är det sutfbart på Fituna idag med 6.0/92l fsw?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 juni, 2014 vid 15:21

    Hoppas jag inte lurade ut någon som annars inte åkt ut! Proggen höll tyvärr inte. Fm var bättre än em. Försökte själv i flera timmar mellan 11.30 och 15.30 och hade iofs lite planing till och från men ingenting höll i sig. Det var stundtals korta sekvenser med vind när det var molnigt. När solen kom dog vinden. När molnen kom tillbaka kunde det fortsätta vara lika dött. Länsade tillbaka i 1-2 m/s,

    Electric har säkert någon förklaring på detta. Möjligen tog sjöbrisen och västvinden ut varandra. Horsan låg precis i kanten mellan sol och moln.

  • electric

    Medlem
    8 juni, 2014 vid 22:06

    @Herr Pelegrin 723939 wrote:

    Hoppas jag inte lurade ut någon som annars inte åkt ut! Proggen höll tyvärr inte. Fm var bättre än em. Försökte själv i flera timmar mellan 11.30 och 15.30 och hade iofs lite planing till och från men ingenting höll i sig. Det var stundtals korta sekvenser med vind när det var molnigt. När solen kom dog vinden. När molnen kom tillbaka kunde det fortsätta vara lika dött. Länsade tillbaka i 1-2 m/s,

    Electric har säkert någon förklaring på detta. Möjligen tog sjöbrisen och västvinden ut varandra. Horsan låg precis i kanten mellan sol och moln.

    Nu kan jag ju inte Horsan – det där med sjöbris är ju ett lokalt fenomen – men betr Fituna så tolkade jag vid lunchtid chansen för sjöbris ganska liten, bl a eftersom vindstationer typ Landsort och Brandalsund då visade kring VSV och ingen vridning mot S var prognosticerad. Visst kan det bli sjöbris lokalt på Himmerfjärden ändå, men då ska det mycket till. Och det brukar inte vara så länge då. Och VSV-V grundvind – som jag gissar att du hade på Horsan (för det var väl inte sjöbris, ty då hade du haft jämnare vind!) – funkar inte på Fituna (dvs om inte sjöbris tagit över). Då får man välja t ex Farstanäs istället (där å andra sidan sjöbris sällan är tillräckligt stark för vindsurfing).

    Själv var jag bjuden på en fest på em så jag behövde inte ens fundera på om jag skulle chansa eller inte … men isf hade det inte blivit Fituna. (PS: Jag tar förstås en risk som skriver detta utan att ens ha varit där – tänk om någon var det och nu rapporterar att det funkade bra! DS)

    /Lars

  • richardfb

    Medlem
    9 juni, 2014 vid 12:23

    Närlunda funkar hyfsat, känns som att det ökar nu! Borde bli bra 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 juni, 2014 vid 12:55

    Tack Electric för utläggningen om sjöbrisen! Du är säkert ute i den fina måndagsvinden istället! RickarddFB och andra får säkert en grym dag i dag! Jag kan bara konstatera att helg-timingen för vindarna inte är något vidare för oss med kontorstider. Det blåser andra dagar helt enkelt…

  • electric

    Medlem
    9 juni, 2014 vid 14:55

    @Herr Pelegrin 723970 wrote:

    …Du är säkert ute i den fina måndagsvinden istället! RickarddFB och andra får säkert en grym dag i dag!

    Jag borde varit ute vid Farstanäs – men av nån anledning så lät jag bli (jag trodde det var för lite vind). Det var en tabbe, ty helt klart funkade det att köra där i VSV vind på em åtminstone fram till ca kl 16 då vinden vridit för mycket åt V (över 265 grader), och f ö började avta. Jag gissar att det var bra vid Närlunda ungefär samma tid. (Hoppas på rapport …).

    /Lars

  • richardfb

    Medlem
    10 juni, 2014 vid 08:56

    @Electric 723973 wrote:

    Jag borde varit ute vid Farstanäs – men av nån anledning så lät jag bli (jag trodde det var för lite vind). Det var en tabbe, ty helt klart funkade det att köra där i VSV vind på em åtminstone fram till ca kl 16 då vinden vridit för mycket åt V (över 265 grader), och f ö började avta. Jag gissar att det var bra vid Närlunda ungefär samma tid. (Hoppas på rapport …).

    /Lars

    Jag var inte kvar i närlunda då, om det vred mer till väst så borde det blivit bra.. när jag var där så var det för klent.. planade kanske 2-3 repor, inge mer..
    Trots att jag körde mitt killer lättvindskitt, 116l freestyle med 6,5.:grin:

  • carlito74

    Medlem
    13 juni, 2014 vid 10:08

    N-NNO imorgon bitti – står i valet och kvalet mellan Gålö och Trinntorp. Aldrig testat Trinntorp, men har fått för mig att det kommer vara för mkt Nord för att Gålö skall vara bra. Ni som kört Trinntorp: givet prognosticerad vindriktning, är Trinntorp att rekommendera?

  • levieux

    Medlem
    13 juni, 2014 vid 11:47

    Tänker vara på Näsby park vid 17:00.
    Lite bökigt att komma ut på nord men väl ute på vattnet är det perfekt.

Sida 45 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.