• nachoman

    Medlem
    27 september, 2014 vid 15:40

    Karlsudd hade förvånansvärt bra vind idag. 4.0-4.2 hade varit bra. Till och med en hel del fina hoppramper på 1 m. Lite bökigt ställe att gå i på vid V. Parkera vid bryggparkeringen för att gå till stranden och sen vada ut till udden som ligger närmast Lidingö. Mellan Lidingö och Bogesundslandet trycks vinden ihop vid V och blir riktigt kraftig.

  • irieman

    Medlem
    27 september, 2014 vid 15:57

    Allt från 3.7-4.0 till drygt 5 kördes på Torö Stenstrand, massor av surfare på plats! 🙂

  • nachoman

    Medlem
    27 september, 2014 vid 16:20

    Var det nå vågor på stenstranden idag?

  • thepetter

    Medlem
    27 september, 2014 vid 16:29

    Tidigt imorse sen blev de mindre och mindre och mindre…

  • electric

    Medlem
    27 september, 2014 vid 16:55

    @Electric 727986 wrote:

    Fredag: Fituna. Lördag: Farstanäs eller Närlunda.
    /Lars

    Så planerade jag – och så blev det!
    Vid Fituna igår (fredag) kördes det från drygt 5.0 till 7.0 (tror jag … jag hade inte koll på alla; själv körde jag 6.0). Under dagen var det ca 15 pers där – och några körde ända till kl 7 på kvällen!
    Idag (lördag) på Farstanäs var vi ca 7 pers som körde från 5.3 upp till ca 7.0. Pga ganska mycket väst var det lite guppa innan man kom ut till vinden – men där brallade det desto mer! Jag var tidvis ganska så överriggad med min 6.0-a. Medelvinden låg på drygt 10 m/s, och i byarna var det uppåt 16 m/s. Varmt och skönt i både luft o vatten; rena sommarvädret!
    Vad det blir i morgon (Farstanäs eller Närlunda eller?) avgörs då …
    /Lars

  • tinka

    Medlem
    27 september, 2014 vid 17:10

    Tack för infon Nachoman! Det blev Torö för mig – kändes som en bra dag för debut där! 🙂

  • surfing_is_great

    Medlem
    27 september, 2014 vid 17:33

    Trevliga bilder, kul att man blev fångad!

    Jag körde 5,8 hela dan, allt från lagom till överriggad men vart i stora hela jäkligt mycket bra surf!

    Hoppas Närlunda levererar en repris imorgon!

  • _frippe_

    Medlem
    27 september, 2014 vid 21:09

    Här finns några bilder till från Närunda idag (ca kl 13-14).
    http://life-of-frippe.blogspot.se/2014/09/byigt-i-narlunda.html

  • richardfb

    Medlem
    27 september, 2014 vid 21:21

    Jag kom dit vid 15, körde 4,5 med okej tryck 😀

    narlunda12-1-av-1-41.jpg

  • johanvm

    Medlem
    28 september, 2014 vid 18:19

    Tack för tipset om karlsudd!
    Igår blev det några timmar kul surf med 4.5 på fågelöudde – riktigt trevligt! Men idag gjorde jag slag i saken och satsade på premiärsurf vid karlsudd. Jag hade hoppats på lite sällskap men var ensam seglare under de timmar jag var där. Full planing med 5.7 och nästan helt utan byvind – såååå kul. Det här var ett riktigt trevligt ställe för S-SV-V och det blir helt klart fler besök framöver.
    Närmast bogesundssidan var det plattvatten och lättgippat, ute vid granholmen var det 0.5 till 1 meter chopp och klart vildare. Behöver man vila eller justera riggen så finns det stränder på båda sidor om bryggan. I den vindriktning som gällde idag så gick det alldeles utmärkt att ta sig ut direkt från bryggan. Riggen slängde jag i från bryggan, sen var det bara att kliva ner med brädan från grusplan.

  • electric

    Medlem
    28 september, 2014 vid 20:10

    Vi var 7 pers som körde Farstanäs även idag. söndag. Helt likartade förhålllanden som igår – dvs nästan västlig vind (dvs lite guppa innan man kom ut i vinden), 10 i medelvind, upp mot 13-14 i byarna – dock med den skillnaden att vinden började minska från 15-tiden (igår höll den ju i sig ända till kvällen). Det kördes från 5.3 och uppåt.

    Ingen dålig vecka det har varit för en del av oss! Måndagens nästan-storm på nord, tisdagens vindrester på nord, fredag lagom syd, lördag-söndag 10 m/s väst. Men nu tycks det bli lite vila till nästa helg (eller kan det bli något i morgon, måndag? Inte helt uteslutet …).

    /Lars

  • jaz

    Medlem
    28 september, 2014 vid 20:24

    Kult!
    Jo det var du och jag som fastnade i bilkön från Lidingeloppet igår. Superbra att Karlsudd funkar för SV också. Då finns det ett alternativ för Dalarö för oss som bor på norra sidan. Menar du att det finns stränder på bägge sidor om Karlsudd brygga på Styrmansholmen? Kan tänka att det är lite svårt att ta sig i och upp där annars. Vid rak SV borde det annars kunna funka gå i vid Fridhem där det finns en badplats? Där borde man också slippa vågbrytaren som Granholmen utgör?

  • johanvm

    Medlem
    29 september, 2014 vid 04:57

    Hej, javisst är det två stränder.
    2heyixl.jpg
    östra:
    2vmef45.jpg
    Västra:
    2vb3ip5.jpg

    Jag landade vid båda stränderna för att justera riggen alternativt ta en paus. Den västra är lättare att ta sig till landvägen, men där hade å andra sidan vinden svårt att leta sig in, vid den östra var jag ute i vinden direkt. Jämför jag med lördagen på Fågelöudde så var det nog roligare på vattnet nere vid Karlsudd. Sjön var lite elakare och vinden klart jämnare.
    Absolut ett klart fullvärdigt alternativ till Dalarö.
    En extra bonus med Karlsudd var att frugan kunde plocka svamp i närheten och sen sätta sig på ett fik en kilometer bort, båda var nöjda WIN-WIN!

    SV borde väl funka OK vid Karlsudd (till skillnad mot Fågelöudde). Det är väl vid SO som Granholmen stör. Vid SV-SO är ju Röhällsvägen ett bra alternativ.

  • sailortrash

    Medlem
    29 september, 2014 vid 06:29

    Orkar åka från norr om stan till Dalarö på sydväst borde man istället åka till Kapellskär. Jag har vart där 2 ggr på sydväst och jämnare vind har jag bara upplevt på Öland. Bra tryck har det varit också- båda gångerna låg vinden runt 11-12. Knappt ngn skillnad mellan byar och grundvind.

  • nachoman

    Medlem
    29 september, 2014 vid 07:05

    Ajaja då. Nu är Karlsudd outat och invasion stundar 😉 Kul om det blir några fler där. Har aldrig sett någon annan än brorsan och jag hittills. För att vara såpass mycket inomskärs funkar det faktiskt väldigt bra på V. På S-SV blir det oftast inte lika pålitliga vindar men kan funka även det. Säkrast är dock vid V.

Sida 80 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.