Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 2016

  • maca

    Medlem
    27 mars, 2016 vid 22:21

    Kogulskär bjöd på 4.7-5.0 och upp till 4 svängar dtl.
    Finfin dag 😜

  • staffomania

    Medlem
    27 mars, 2016 vid 22:32

    Körde 7.2 på Dalarö.. Men dom andra körde 5-6.5.
    Skönt att komma igång i alla fall. Lagt upp en film från sista repan också.

    http://www.youtube.com/watch?v=2wxovPxji94

  • schnitzler

    Medlem
    28 mars, 2016 vid 14:00

    @MacA 738602 wrote:

    Kogulskär bjöd på 4.7-5.0 och upp till 4 svängar dtl.
    Finfin dag 😜

    Ofta! I ankelhöga vågor? Har varit där ett antal gånger men det enda episka jag någonsin sett är namnet!

    Bildbevis!

  • schnitzler

    Medlem
    28 mars, 2016 vid 14:06

    @schnitzler 738610 wrote:

    Ofta! I ankelhöga vågor? Har varit där ett antal gånger men det enda episka jag någonsin sett är namnet!

    Bildbevis!

    Haha oj, nu förväxlade jag det med ett annat ställe… (•-•)/

  • sundheden

    Medlem
    29 mars, 2016 vid 07:08

    Som dendrite skrev… 5.3 blev det och mitt gamla 90 liters-spjut i Brevik/Åkersberga.

    Perfekt i byarna med fortsatt planing mellan byarna som senare avtog något.
    Förhållandevis stadig vind ändå.

    Mätte upp 3-4 grader i vattnet.

    Så jag känner mig nöjd med årets första surf även om man var duktigt ringrostig.

    Har haft problem med att justera hängseletamparnas längd och position, bomhöjd m.m. men efter att ha studerat många videos och läst på så lyckades jag få till det så pass att jag kunde släppa framhanden ganska lätt. Sjukt skönt för mig så armarna räcker längre. 😀

    Körde för övrigt med Mystic Vulcan med merino-underställ och micro-fleece. Varmt och skönt. 😀

  • sailortrash

    Medlem
    29 mars, 2016 vid 12:09

    shit

    dendrite och sundheden är klart norrorts mest hängivna surfare

    respekt för att ni gav er ut i kallvattnet

    kul att ni kör småbrädor vid brevik, jag ska börja köra mer där så kanske vi cs (jag såg er förra året i höstas, allafall en av er)

    om ni inte redan testat så åk till Resarö på Nord, det blir ett jävla tryck. har själv varit överrigad med 4.7 ett par gånger.

    cs på vattnet, från maj ca…

  • dendrite

    Medlem
    29 mars, 2016 vid 16:55

    Vore kul om det kommer fler till Brevik! Finns ju gott om riggytor och parkeringsmöjligheter.
    Var max 6-7 pers där samtidigt i höstas men sen det blev under 10 grader i vattnet har vi bara varit 2-3 st.

  • staffomania

    Medlem
    29 mars, 2016 vid 18:15

    @dendrite 738622 wrote:

    Vore kul om det kommer fler till Brevik! Finns ju gott om riggytor och parkeringsmöjligheter.
    Var max 6-7 pers där samtidigt i höstas men sen det blev under 10 grader i vattnet har vi bara varit 2-3 st.

    Vilka vindriktningar funkar bäst där? Körde en del där förut men känns lite långt om man bor söder om stan sen var det någon gång jag körde där när det var sjukt choppigt.

  • dendrite

    Medlem
    29 mars, 2016 vid 18:54

    Jag skulle säga att ren syd eller väst är de bästa riktningarna. SV funkar också ok men då är det lite byigare. SSO-SO kan nog också fungera bra men så har det aldrig blåst när jag varit där.
    I söndags var det rätt choppigt på syd men en del lite större/längre vågor, lite som ett “mini-Läjet” 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    29 mars, 2016 vid 19:34

    @staffomania 738624 wrote:

    Vilka vindriktningar funkar bäst där? Körde en del där förut men känns lite långt om man bor söder om stan sen var det någon gång jag körde där när det var sjukt choppigt.

    Jag har kört på Brevik i 10 års tid snart. På hela Trälhavet (ink om man startar från Solbrännan) är sydöst den mest stabila vindriktningen. Den funkar även kanon på Brevik om man går i på den bortre stranden. Syd funkar också väldigt bra när det blir bris, annars kan det vara lite vindhål.
    Sydöst och syd + bris är riktigt bra förhållanden, vinden blir väldigt jämn då. Men det blir också rätt choppigt. Väst och sydväst är ok, men inte bra tycker jag. sydväst är garanterat byigt, ibland så illa att man kan behöva ligga och vänta innan man kan vattenstarta. Väst är lite av en joker, ibland oväntat bra, ibland mellan 2-13 m/s. Rak öst är kallt, men oftast episkt. Sideshore och stabilt som en fläkt. Rak öst brukar doch vara rätt svag, ligga mellan 4-6 och då vrider det oftast till sydöst pga av brisen. Men en ost-kuling är garanterat bra (men oftast jävligt kallt i luften).

    blåser det nord kan man åka över till Svinninge eller Resarö på vaxholmssidan. kan vara lite byigt, men blir ofta helt sjukt stark vind. VÄLDIGT choppigt också vid resarö, och man brukar få simma över ett sund för att sen gå längs vassen tills man kommer ut till vinden…

    Så om ni tycker sydväst och väst är bra har ni 1) antingen haft tur eller 2) kan förvänta er bättre surf på sydöst/syd. Dock är det vanligare att sydväst/väst kommer upp i lite styrka oftare, sydöst/öst brukar ligga och fläkta strax under 7.5 vindar..vilket är ok för formula men inte för freeride..

  • sailortrash

    Medlem
    29 mars, 2016 vid 19:36

    Stark syd är nice också, för då kan man ligga och plana hela vägen från brevik till österskär vilket är ca 2 sjömil eller så…inte ofta på 100 l och 5.3 man gör det..man ligger paralellt med land liksom

  • dendrite

    Medlem
    29 mars, 2016 vid 20:51

    Jag har endast surfat vid Brevik sedan sensommaren -15, men en av de bästa gångerna var på juldagen då det var VSV/V. Vyn är från västra stranden, 20m från parkeringen.
    [IMG]http://i.imgur.com/HAKykz7.jpg?2[/IMG]

    View post on imgur.com

  • staffomania

    Medlem
    29 mars, 2016 vid 21:02

    Kanske kommer och besöker er om det blåser bra en varm sommardag. Ett plus är ju att det finns en kiosk också.

  • sundheden

    Medlem
    30 mars, 2016 vid 06:27

    @sailortrash 738628 wrote:

    Jag har kört på Brevik i 10 års tid snart. På hela Trälhavet (ink om man startar från Solbrännan) är sydöst den mest stabila vindriktningen…….

    Grymt utlägg om spoten! Tack! 😀
    Jag trivs bra där även om vindhålen på SV gör en smått galen ibland, shoppet var riktigt stort tidvis på S i söndags.
    Vill testa O där som du sa, låter episkt! 😀

    Skulle gärna testa fler spotar men känner mig kanske lite kräsen vad gäller riggytor, speciellt nu när mina nya segel kommer i april. 😛
    Mina 23/24 år gamla grejer har gjort sitt kan man säga. 😀

    BTW, var det du och en kompis som kom över i höstas med bräda och segel med båt från Resarö?

  • sailortrash

    Medlem
    30 mars, 2016 vid 12:02

    Nej, jag kom inte med båt. Jqg har inte kört så mkt på Brevik de senaste 2 åren, utan stuckit längre bort i jakt på bättre vind. Men på bra prognoser så funkar det rätt bra. Riggytorna är bland de bättre i Sthlm helt klart.

Sida 4 av 72

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 2016

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.