Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 2016

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 10:39

    12.40 Tendensen är tveklöst ökande!

  • sundheden

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 12:01

    Jag har aldrig vart vid Gålö tidigare. Antar det finns en stor parkering eftersom det är ett stort bad eller vart föreslår ni att man står bäst?
    d7160c2a350a459dc4c62e3473cd239b.jpg

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • sailortrash

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 13:16

    De har en stor parkering som kostar en liten slant…enda parkering som är tillåten

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 13:21

    Hoppas ni får fin em på Gålö. Klev av precis. Byarna hade bra drag på slutet med ett litet nordvrid!

  • staffomania

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 15:57

    Parkeringen på Gålö är gratis nu på hösten..

  • surfmats

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 17:35

    Någon som tror på Gålö i morgon lördag?

  • jiveman

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 18:30

    @surfmats 741729 wrote:

    Någon som tror på Gålö i morgon lördag?

    Jag siktar på Gålö på lördag kring 12 bara det inte är för mycket regn.

    Claes

  • electric

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 19:58

    @Herr Pelegrin 741725 wrote:

    Hoppas ni får fin em på Gålö. Klev av precis. Byarna hade bra drag på slutet med ett litet nordvrid!

    Ja, det blev en fin em på Gålö! Jag trodde vinden skulle minska i styrka så jag lade på 6.9 – vilket visade sig var lite väl mycket ibland eftersom vinden istället ökade. 6.0 hade varit lagom – men eftersom det är lite jobbigt där att ta sig in & ut bland alla kitare nära stranden (och så är det låååånggrunt) så tog det emot att åka in & rigga om. Så det var bara att kämpa på och ha kul ändå! Och det var det! Hellre för stort än för litet, som det heter …
    /Lars

  • sundheden

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 20:16

    @Electric 741733 wrote:

    Ja, det blev en fin em på Gålö! Jag trodde vinden skulle minska i styrka så jag lade på 6.9 – vilket visade sig var lite väl mycket ibland eftersom vinden istället ökade. 6.0 hade varit lagom – men eftersom det är lite jobbigt där att ta sig in & ut bland alla kitare nära stranden (och så är det låååånggrunt) så tog det emot att åka in & rigga om. Så det var bara att kämpa på och ha kul ändå! Och det var det! Hellre för stort än för litet, som det heter …
    /Lars

    Är det väldigt långgrunt? Alltså man måste vada ganska långt för att inte fenan ska ta i botten eller?
    Det lär jag bli varse om imorgon om inte annat. 😊

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • electric

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 22:22

    @Sundheden 741734 wrote:

    Är det väldigt långgrunt? Alltså man måste vada ganska långt för att inte fenan ska ta i botten eller? / Stefan Sundheden

    Ja, man får släpa brädan typ 50-80 meter innan man “vågar” dra på fullt utan att riskera att gå på grund. Och lika långt till innan man är utanför (de flesta) kitarna. Men det är överkomligt!
    /Lars
    PS: Av nån anledning håller sig de flesta kitarna nära stranden. Fattar faktiskt inte varför (förutom nybörjarna förstås). Men de som är duktiga vill väl visa upp sig för kompisarna på stranden … Fast för oss vindsurfare är det bara bra att de håller sig därinne så man slipper dem när man väl kommit ut en bit! DS

  • speedfreak

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 09:02

    Halloj! Någon som är ute och kan rapportera. Känns tamt norr om Stockholm men någon kanske hittat ett blåshål?

  • sundheden

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 09:27

    Framme vid Gålö nu.
    Väldigt mycket folk.
    Har pratat med två, de riggar 5.3 och 4.7.

    Ses på vattnet!

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 14:10

    Vilodag men nyfiken för att jag ser att det drar på om än lite mindre än tidigare i veckan: Hur var lördagen?

  • malteaserr

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 14:10

    Sorry to say, men kiteinfestationen är jävligt jobbig faktiskt. Eftersom de flesta (nybörjare) kitare håller blicken på kiten, så får vi vindsurfare ha koll på kitaren för att inte kollidera. Jag anstränger mig sjukt mycket för att ha koll, visa respekt och lära mig hur kite funkar. Jag har blivit nedkörd 4 ggr av kitare, idag kolliderade jag med en. Han var fly förbannad, men jag undrar om det var mitt fel egentligen.

    Jag startade från stranden fri sikt och ingen kitare framför mig. Planade och satte fötterna i stropparna. Under den tiden måste denna kitare ha kommit ikapp mig bakifrån så vi åkte parallellt på vattnet. Han var nedanför mig med ryggen mot och jag hade honom i min blind spot. För att få mer fart faller jag av och då kolliderar vi.

    Han skrek diverse saker till mig och jag lugn som en filbunke. Ja sa sorry sen körde vi vidare. Ingen större skada skedd förutom att vi föll i vattnet och han klagade på lite ont i benet.

    Svårdömt vems fel det var men jag tycker faktiskt att kitaren som kör ikapp mig bakifrån kan hålla avstånd. Trots allt har man aldrig haft någon incident med vindurfare under alla dessa år. Rent generellt kör kitare väldigt nära. Exempelvis när man inte har planing mellan byarna. Då skall det åkas förbaskat nära typ 20-40 cm från brädan eller bommen. Är det för att demonstrera att kitare har minsann alltid planing och vindsurfare har inget på vattnet att göra?

    Mjä, just nu tycker jag att det är sådär med kitare…

    Gålö, 4.8 och 5.2. Av och på, men generellt en bra dag. Många vindsurfare på plats. Kallt om händerna.

    @Electric 741735 wrote:

    Ja, man får släpa brädan typ 50-80 meter innan man “vågar” dra på fullt utan att riskera att gå på grund. Och lika långt till innan man är utanför (de flesta) kitarna. Men det är överkomligt!
    /Lars
    PS: Av nån anledning håller sig de flesta kitarna nära stranden. Fattar faktiskt inte varför (förutom nybörjarna förstås). Men de som är duktiga vill väl visa upp sig för kompisarna på stranden … Fast för oss vindsurfare är det bara bra att de håller sig därinne så man slipper dem när man väl kommit ut en bit! DS

  • docloop

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 15:30

    Bra dag på Gålö, lite upp o ner men ändå hyfsat mest av tiden med 5,3.
    Kiltarna är ett kapitel för sig. Men de flesta håller ju avstånd och kör på ett sjyst sätt…
    Malteser, dessvärre tror jag att du var den som gjorde fel denna gång. Downwind har förträde. Men bättre vetande får gärna rätta mig om jag har fel. På samma sätt får du ju inte gipps när någon kommer under dig och korsa deras väg…

Sida 58 av 72

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 2016

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.