Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 2016

  • rockan10

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 09:43

    Är det bra förhållanden på fågelöudden? Rätt riktning

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk

  • bjornen

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 10:33

    Rangsta ser bra ut

    6ec5130db2d80b51bb1801dcae060697.jpg

    //Björn

  • henryk

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 13:38

    Rangsta e ju alltid lite scary 😉 – hur gick det ?

  • sailortrash

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 13:46

    @henryk 742026 wrote:

    Rangsta e ju alltid lite scary 😉 – hur gick det ?

    Var ligger rangsta och varför är det scary

    Vivamätaren vid fågelöudde ligger stadigt mellan 10-14

  • electric

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 14:20

    @sailortrash 742027 wrote:

    Var ligger rangsta och varför är det scary?

    Betr var det ligger se här: http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=1&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=152 Där finns också en skiss hur man kan launcha.
    Betr “scary” så kan jag bara själv säga att det trots lovande utsikter från karta och land sett aldrig varit särskllt bra där de gånger jag har kört där. Jag tror det beror på den höga terrängen i öster, som har lite av samma effekt som vid Fituna vid V-NV, dvs vinden “lyfter” och blir ryckig. Men det ska bli intressant att höra hur det gick för Björnen och Pete!
    /Lars.

  • pete

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 16:06

    NV är ju ingen önskeriktning i Sthlm o Rangsta var väl sådär idag. Ok i början, sen vred det mer mot väst (mätte 280gr) vilket inte blir så bra p g a det som Electric säger. Vi körde 7.1 o 6.7 med bra men ojämnt tryck. Men en skön krispg höstdag på det hela taget! 🙂

  • tryggen

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 16:28

    Bilder från dagen surf på Fågelö udde finns på lidingösurfers facebooksida.

  • mrquality

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 20:09

    Jag körde på lövstabadet men det gick åt helvete! 😠Stark vind, vågor och byar, hamnade på en brygga efter bara 15min, och var så nära då tänke bara hoppa upp på det och sluta vindsurfa, men jag kämpade pga ville inte att bräda eller segel skulle slå mot brygga då tappade alla mina energi. Imorse innan jag åkte var fortfarande lite förkyld men tänkte köra ändå för att vill köra så mycket det går i år innan vinter , men det var inte så smart för att hade ignen kraft kvar efter 15 min.(är ganska stark som erson normalt brukar träna 3 gå vecka 3 timmar i streck varje gång). Sen på brygga skulle rigga nere segel och upptäckte att min mast hade någonting fel ta loss två delar ser ut son en del har blivit 5cm längre. Det var bara en sånt dag😕 Ska köpa kanske en mindre segel som kan jag använda när är stark vind just nu har en 6.7 😩Men jag kör på😉

  • g_l

    Medlem
    30 oktober, 2016 vid 10:23

    Du skrev tidigare att du funderade på Edsviken.
    Vill du ha plattvatten skulle du kunna testa Vallentunasjön. Det fungerar på NV, och är nog bättre än Edsviken, men blir ändå väldigt byigt.
    Men vattnet är platt som en pannkaka.
    Man kan gå i vid Wirséns väg.

  • alltidxx

    Medlem
    30 oktober, 2016 vid 22:33

    Jag var på Fågelöudde förra helgen och några till trevliga var där. Jag satte en gopro kamera på bommen och masten och filmade eländet för det gick rätt dåligt halva tiden och jag fick simma i land 3 ggr! Wtf liksom. Kanske känner någon igen sig i bakgrunden :laugh:

    https://www.youtube.com/watch?v=Q81RBS9_K_8

  • electric

    Medlem
    30 oktober, 2016 vid 23:38

    @Alltidxx 742043 wrote:

    Jag var på Fågelöudde förra helgen och några till trevliga var där. Jag satte en gopro kamera på bommen och masten och filmade eländet för det gick rätt dåligt halva tiden och jag fick simma i land 3 ggr! Wtf liksom. Kanske känner någon igen sig i bakgrunden :laugh:

    https://www.youtube.com/watch?v=Q81RBS9_K_8

    Så kul att se en Electric i action så här långt efter att alla andra lagt dem på hyllan (eller i återvinningen …)! Själv envisades jag med att ha en Electric som förstavalsbräda ända till 2005, men bytte då till modernare eftersom den “redan” då började kännas lite udda … . Har iofs prövat den nån enstaka gång senare, men den känns bara konstig. (För att inte tala om när jag grävde fram min gamla Astro en gång för ett par år sedan. Den kändes helt sjuk – då var Electric mycket bättre! Men jag har bägge kvar, vem vet – kanske man blir sugen på att “återuppleva” dem nån gång! Fast inte en sån kall dag som du valde …).

    /Lars (alias Electric, som jag valde när jag reggade mig på Surfzone 2004 – just pga av brädan!)

  • sailortrash

    Medlem
    31 oktober, 2016 vid 08:55

    Ha ha, fan va nice! Den där videon sammanfattar ju typ hela grejen med vindsurfing i Sverige. Kallt och drygt (farligt) men ack så belönande…. Nice revansch i slutet! (Den ser rätt fräck ut när den väl planar)

  • mrquality

    Medlem
    31 oktober, 2016 vid 10:22

    @G_L 742036 wrote:

    Du skrev tidigare att du funderade på Edsviken.
    Vill du ha plattvatten skulle du kunna testa Vallentunasjön. Det fungerar på NV, och är nog bättre än Edsviken, men blir ändå väldigt byigt.
    Men vattnet är platt som en pannkaka.
    Man kan gå i vid Wirséns väg.

    Tänkte att det skulle vara bättre med byar på lövstab. men troligen hade jag helt fel. Nu väntar jag nästa helg 😉

  • alltidxx

    Medlem
    31 oktober, 2016 vid 12:45

    @Electric 742044 wrote:

    Så kul att se en Electric i action så här långt efter att alla andra lagt dem på hyllan (eller i återvinningen …)! Själv envisades jag med att ha en Electric som förstavalsbräda ända till 2005, men bytte då till modernare eftersom den “redan” då började kännas lite udda … . Har iofs prövat den nån enstaka gång senare, men den känns bara konstig. (För att inte tala om när jag grävde fram min gamla Astro en gång för ett par år sedan. Den kändes helt sjuk – då var Electric mycket bättre! Men jag har bägge kvar, vem vet – kanske man blir sugen på att “återuppleva” dem nån gång! Fast inte en sån kall dag som du valde …).

    /Lars (alias Electric, som jag valde när jag reggade mig på Surfzone 2004 – just pga av brädan!)

    Har du samma årsmodell? I så fall borde vi köra ett par vändor parallellt och filma med drönare och skicka till Bic så kommer vi säkert bli sponsrade haha! :cool2:
    Det kanske bara var marknadsföring men jag fick intrycket att Astro Rock var en väldigt hyllad bräda på den tiden.

    @sailortrash 742045 wrote:

    Ha ha, fan va nice! Den där videon sammanfattar ju typ hela grejen med vindsurfing i Sverige. Kallt och drygt (farligt) men ack så belönande…. Nice revansch i slutet! (Den ser rätt fräck ut när den väl planar)

    Tack, ja den är snabb rakt fram iafa tycker jag 🙂
    Jag vet inte riktigt skillnaden på hur moderna brädor funkar eftersom jag aldrig seglat nåt modernare än Fanatic Falcon 2005 som jag har också (den är nån race-version: ruskigt snabb och väger ingenting). Jag kanske borde skaffa nån sån Firestorm som folk säger är så bra och ska vara bra combo av snabb rakt fram och lättmanövrerad. Det är ffa manöverbarhet jag funderar över vad skillnaden kan vara.

  • electric

    Medlem
    31 oktober, 2016 vid 18:02

    @Alltidxx 742049 wrote:

    Har du samma årsmodell? I så fall borde vi köra ett par vändor parallellt och filma med drönare och skicka till Bic så kommer vi säkert bli sponsrade haha! :cool2:
    Det kanske bara var marknadsföring men jag fick intrycket att Astro Rock var en väldigt hyllad bräda på den tiden.

    Betr Electric så har jag faktiskt 2 st 🙂 ! Den ena är samma som din, dvs 1990, medan den andra är från 1989 (största skillnaden är att den är vit samt har annorlunda stroppfästen).

    Betr Astro Rock så var den helt OK – på den tiden. T ex planade den väldigt tidigt. Och det var därför jag plockade fram den igen för några år sedan; det var sjöbris typ 4 m/s och för att få segla ändå (med planing alltså) så använde jag den (med ett modernt ca 7 kvm segel).
    Och visst planade den – men jag upplevde den som sagt väldigt “konstig”. Och det bestod dels i dess längd (2.85, lite ovant nuförtiden, om man säger så), dels i det stora avståndet från mastfot till stropparna! Jag fick liksom “luta mig framåt” för att det skulle funka med det moderna seglet (som alltså hade kortare bom än “dåtidens” segel – och annorlunda prestanda).

    Den effekten upplevde jag inte alls med Electric, som funkade hur bra som helst med mina moderna segel. (Men så är den “bara” 2.62 i längd, vilket är/var ungefär som mina andra “stor”brädor med nästan samma längd). Körde den faktiskt nån gång med ända upp till 7.5 kvm segel! Skulle gott kunna köra den igen om lusten föll på.

    /Lars

Sida 63 av 72

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 2016

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.