Stockholm 2017

This topic has 1,183 svar, 91 deltagare, and was last updated 1 year, 9 months sedan by  sailortrash.

• Författare
     Bjornen 
    Deltagare

@Herr Pelegrin 744119 wrote:

NATIONALADAGEN – Framåt kl 13 är sjöbrisen igång i södra men inte vid Fituna (enl. mätaren) men det borde väl komma igång där också, eftersom molnen håller sig inöver land och inte taggar ut på Horsan.

Var hittar du en fungerande länk till mätaren? Går jag in på södertörn surf så ser jag inga värden?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Herr Pelegrin 
    Deltagare

Nej, Du har helt rätt! Jag hade för mig att länken var Surfvind.se men nu visar den en annan spot. Missade detta när jag kollade. Vi får anta att vindmätaren ligger nere fortfarande.

BJORKVIKSMANNEN 
    Deltagare

Blev det ngt vid Fituna? Satt själv i Björkvik och glodde på en klen bris på max 6-7 m/s.

Electric 
    Deltagare

Ja, “något” blev det iaf vid Fituna; sjöbris som gässade så pass att de flesta av oss som var där (15-20 pers) stack ut på vattnet. Men flertalet fick bara någon enstaka planing (om ens det). Några få som varit förståndiga nog att förse sig med stora segel (typ 7.5-9 kvm) funkade det lite bättre för, men de fick ändå kämpa lite för att hålla igång planingen.

Det var alltså sjöbris, och den hade sin vanliga gång, dvs ökade gradvis till sin maxstyrka (idag kanske 6 m/s) fram till ca 14.30-15 för att hålla sig där och så efter 16 börja avta, med undantag av enstaka “ryck”.

Det känns lite oroväckande att sjöbrisen inte blev starkare; det tyder på att den inte heller kommer att bli det någon gång mer denna säsong. Normalt är sjöbrisen tillräckligt stark (vid Fituna) för vindsurf fram till ca midsommar. Därmed inte sagt att det är kört, generellt sett. Med sydlig grundvind på gång så kan det mycket väl dra igång bra även vid sjöbrisförhållanden någon tid till, men inte utan denna “hjälp”. (Och sedan har vi förstås alla vanliga (icke-sjöbrisförhållanden) med bra vind SSO-SV att se fram emot!).

/Lars

Södertörns surfklubb - sodertornsurf.se

John 
    Deltagare

Några som ska ut och surfa norr om stan imorgon? Jag funderar på Brevik eller Näsaäng, lutar åt det senare då det ser ut att kunna bli lä vid stranden i Brevik vid för mycket O.

Alltidxx 
    Deltagare

@dendrite 744128 wrote:

Några som ska ut och surfa norr om stan imorgon? Jag funderar på Brevik eller Näsaäng, lutar åt det senare då det ser ut att kunna bli lä vid stranden i Brevik vid för mycket O.

Jag åker till fågelö udde. Borde vara perfekt där.

pete 
    Deltagare

Åker ner o kollar läget på Surfklubben, Erstaviken. Riktningen borde funka när det vrider lite mot oso. Men funkar det inte med max 5.7 får det va.
    /Peter

/Peter

John 
    Deltagare

@Alltidxx 744138 wrote:

Jag åker till fågelö udde. Borde vara perfekt där.

Jag kör på näsaäng, hinner bara med ett kortare förmiddagssurf idag.

John 
    Deltagare

Lite klent inne vid stranden men går gäss en bit ut. Parkerar och går ut vid udden. Är en kitare här och fler på väg 🙂

labbe 
    Deltagare

någon som är ute söder om stan? funderar på Gålö ev, annars gässar det fint här på Gällstaö men det blir lite korta repor

sailortrash 
    Deltagare

österskär brukar vara bra på rak öst…funderar på att åka dig med 5.3 eller 4.7 faktiskt..

Herr Pelegrin 
    Deltagare

Söder om stan brallar det småspik och ser väldigt byigt ut.

Sundheden 
    Deltagare

Jag fick väja för ett nedfallet träd pga. vinden.
    Det blir inte mer spännande än så idag för mig. 👍
    #älskarattdetblåsernärjagmåstejobba

/ Stefan via Tapatalk-appen.

labbe 
    Deltagare

Rullar mot gålö nu

pete 
    Deltagare

Solosegling på Erstan, ok riktning. 5.7 börjar bli överriggat. Jag måste bryta nu, men det ser ut att öka o hålla i sig. Kör hårt! 🙂

/Peter

Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 1,184 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account