Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholms plattaste vatten?

  • sailortrash

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 10:41

    de vet du…trälhavet på Nord. åk över till Svinningesidan bara…

  • levieux

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 10:44

    @sailortrash 714758 wrote:

    de vet du…trälhavet på Nord. åk över till Svinningesidan bara…

    Plattare än så vill jag ha.

  • dr-masse

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 11:03

    Det finns flera ställen, men i princip alltid för kort sträcka för speed. Dock – ytterskärgården har hur mycket som helst, men då måste man ju ta sig dit.

  • bicless

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 11:21

    Hade en kund häromdagen som seglade mycket i ytterskärgården, han sa det fanns fantastiska speed strippar där man kan segla bakom låga klippöar på helt platt vatten. Vore najs testa. Södertörn kan väl köpa in en båt som medlemmarna kan använda 🙂 JAg lovar lägga ett bidrag i den investeringen.

  • marden

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 11:43

    hade visserligen livet som insats , men årsta havsbad 😉
    [video=vimeo;64423383]http://vimeo.com/64423383[/video]

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 11:52

    Mården – Den där rullen kan man se hur många gånger som helst!

    Jag tror precis som Bicless skrev att det går att hitta bra ställen långt ut i lä bakom koppar och skär. För de av Er som har båt är ju ett sätt att ta med brädan ut och testa. Stora Sand ute på Utö har jag funderat över lite på syd men jag kollade i somras och tyckte att det blev för kort sträcka. Innanför Stora Björn utanför Båtshaket på Ålö kan vara lite bättre men nog inte perfekt p g a att Stora Björn är en rätt hög ö.

    Generellt kan man ändå fundera över det fenomen som inte helt sällan inträffar, nämligen att frånlandsvind kan vara starkare i byarna än ren pålandsvind. Det kan man märka sommartid i sydliga vindriktningar. Det skulle i så fal innebära ett “omtänk” för vissa windsurfare och kan kräva att man testar helt nya spotar för att hitta riktigt platt vatten. Har man hittat ett ställe som fungerar på frånlandsvind så bör man kunna lita på att det fungerar lika bra nästa gång och nästa och nästa – förutsatt att vinden är ungefär densamma. Vindstråken går nästan alltid på exakt samma sätt och byarna brer ut sig som solfjädrar med likadana vridningar varje gång.

  • levieux

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 12:17

    Mina bästa speedruns har jag haft i Kapellskär på syd och sydost när jag har stuckit iväg längs färjeleden för att hitta låga oär som tar bort choppen utan att störa vinden alltför mycket.

    Har dock aldrig vågat ge 100% för att inte riskera att skada mig eller ett materialbrott i ett okontrollerat fall. Man vill ju kunna segla tillbaka.
    Vore coolt att kunna sticka ut med båt som säkerhet (Finlandsfärjorna räknas inte sim säkerhet).

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 14:05

    Jag har inte windsurfat vid Torö sedan Folkvandringstid men grabbarna som nu kör i Käringviken vet kanske om det är platt och bra innanför Kolguskär (ön med massa huggormar)?

  • dr-masse

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 14:33

    @Herr Pelegrin 714767 wrote:

    Generellt kan man ändå fundera över det fenomen som inte helt sällan inträffar, nämligen att frånlandsvind kan vara starkare i byarna än ren pålandsvind. Det kan man märka sommartid i sydliga vindriktningar. Det skulle i så fal innebära ett “omtänk” för vissa windsurfare och kan kräva att man testar helt nya spotar för att hitta riktigt platt vatten. Har man hittat ett ställe som fungerar på frånlandsvind så bör man kunna lita på att det fungerar lika bra nästa gång och nästa och nästa – förutsatt att vinden är ungefär densamma. Vindstråken går nästan alltid på exakt samma sätt och byarna brer ut sig som solfjädrar med likadana vridningar varje gång.

    Det där stämmer verkligen bra. Jag har seglat på ett par småfjärdar inne i skärgården och förundrats över kombinationen av frånlandsvind (eller, i det här fallet, ‘frånövind’) med bra drag i byarna och närmast helt platt vatten. Exempelvis på Edöfjärden på sydväst eller Singöfjärden på sydost. Senast i somras så seglade jag på tokplatt vatten på en liten rackarns fjärd söder om Svartsö med fullgas 5.7 i oväntat bra och jämn vind med tanke på hur det såg ut med öar runtom. Riktigt kul.

    Det finns som sagt många ställen där vinden liksom kryper över land för att sedan accelerera när den väl kommer ut över plattare vatten igen. Det här öppnar för att hitta nya ställen för plattvatten eftersom det är lite av en annan ekvation som vi normalt kollar efter, nämligen så lång öppen vattensträcka som möjligt.

    Ett ställe som lite ‘bevisar’ potentialen i det här är Närlunda och i viss mån även Dalarö (Askfatshamnen) som bjuder bra mycket bättre vindförhålllanden än man skulle kunna tro om man bara kollade på kartan eller åkte dit en dag utan vind.

  • svenne

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 14:57

    @Bicless 714765 wrote:

    Hade en kund häromdagen som seglade mycket i ytterskärgården, han sa det fanns fantastiska speed strippar där man kan segla bakom låga klippöar på helt platt vatten. Vore najs testa. Södertörn kan väl köpa in en båt som medlemmarna kan använda 🙂 JAg lovar lägga ett bidrag i den investeringen.

    Jorå, typ Stabbfjärden på syd, söder om Sandö på ostligt eller norr om skären mellan Sandö och Horsan. Plattare än platt i styv kuling. Fråga vem som helst som har tävlat runt Sandhamn, det finns alltid plattvatten nånstans. Det är bara liiiiiite bökigt att ta sig ut.

  • svenne

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 15:00

    @dr Masse 714786 wrote:


    Det finns som sagt många ställen där vinden liksom kryper över land för att sedan accelerera när den väl kommer ut över plattare vatten igen. Det här öppnar för att hitta nya ställen för plattvatten eftersom det är lite av en annan ekvation som vi normalt kollar efter, nämligen så lång öppen vattensträcka som möjligt.

    Ett ställe som lite ‘bevisar’ potentialen i det här är Närlunda och i viss mån även Dalarö (Askfatshamnen) som bjuder bra mycket bättre vindförhålllanden än man skulle kunna tro om man bara kollade på kartan eller åkte dit en dag utan vind.

    Mäh! Det är ju precis samma areodynabajs som Guincho, Karapathos eller Taffelberget fast i miniformat. Det är förekomsten av land som är förutsättningen. Vinkelförändringen ner mot vattnet ger en acceleration.

  • dr-masse

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 17:27

    @Svenne 714789 wrote:

    Mäh! Det är ju precis samma areodynabajs som Guincho, Karapathos eller Taffelberget fast i miniformat. Det är förekomsten av land som är förutsättningen. Vinkelförändringen ner mot vattnet ger en acceleration.

    Med den, i det här fallet, lilla skillnaden att Närlunda ligger på Svennerö. Hence värt leta annorlunda modell närlunda på hemmaplan. Guincho, Karpa å Plattberget ligger typ utomlands.

    Shit, va najs att få upplysa dig om lite ny fakta. 🙂

  • levieux

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 19:47

    Nu när Dr Masse har satt Svenne på plats passar jag på att sammanfatta det hela genom att säga att det inte finns riktigt plattvatten i Stockholms regionen utan man måste ut med båt.

    Skit, det var inte svaret som jag hade hoppats på.

  • svenne

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 21:14

    Vadå sätta på plats? På Svennerö kör vi Guincho-effekt varenda jävla gång det blåser V. Det var ju DET som var grejen!

    Du har råd, köp en båt nu.

  • sailortrash

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 06:42

    Det må va lite byigt men trälis på rak nord är fan plattare än luderitz…ska filma nästa gång och lägga upp i denna tråd. Och då menar jag inte borta vid resarö…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholms plattaste vatten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.