Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stökig dag på Torö med tankeställare

  • Stökig dag på Torö med tankeställare

    Publicerad av nachoman på 30 juli, 2010 vid 21:34

    Fin vind och fantastiskt väder. Dagen börjar kalasbra.
    Riggar seglet, nedhalet går av. Kör några bogar i extremt stökig sjö. Går upp, tar en macka. Vinden ökar något. Går i igen och sticker ut. En fin våg, schysst hopp och sen, kraaasch!! Masten går av. Liggandes i vattnet ett antal hundra meter från land funderar jag självklart på vad som är bäst att göra. En vänlig surfare ser mig och stannar till. stort tack för det! 🙂 Vi försöker bogsera men lyckas inte. Jag ligger kvar och driver fort bort. Till slut inser jag att det bara är att dumpa seglet och sen försöka paddla in mot land. Lossar nedhalet och vips så har brädan stuckit 10 meter från mig. En bräda som driver utan rigg åker väldigt fort i från en. Efter att ha simmat den snabbaste sträckan i mitt liv under 30 sek återfår jag greppet om brädan och inser hur viktigt det är att inte tappa den. Jag var väldigt glad att jag hade flytväst idag. Utan den och utan brädan långt ifrån land i ett kulingstökigt hav är man inte stursk.
    Efter mycket om och men lyckades jag paddla in och rädda bom och bräda.
    Efter dagens erfarenheter har jag förstått hur galet det är att sticka ut ensam på senhösten eller vintern. Hade jag råkat ut för samma sak under någon av tidigare vinterseglingar vetifan hur det hade slutat.
    Det är inte lätt att paddla en liten bräda i hård vind några hundra meter, det tar verkligen på krafterna. En annan viktig sak att tänka på är att ha full koll på brädan. Tappar man den är man rätt så körd om havet är kalt. Vissa säger att man ej skall koppla loss riggen för att säkerställa att brädan inte driver så kvickt. Dock är det ju helt omöjligt att förflytta sig med en körd rigg.

    Det var en viktig tankeställare jag fick idag. Är väldigt tacksam att det inte var vinter.

    Det var en annan surfare som jag antar hade en mycket mycket värre upplevelse. Någon fick syn på honom långt långt bort och körde dit. Det visade sig att han hade fått axeln ur led. Ambulanshelikoptern kom och sen vet jag inte vad som hände. Hoppas det gick bra!

    nachoman svarade 13 år, 8 månader sedan 19 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • vartan

    Medlem
    30 juli, 2010 vid 23:02

    Har alltid med mig en mobiltelefon i en aquapack i en midjeväska, vilket är guld värt om det skulle skita sig. Då kommer det en helikopter inom 15 minuter :cool2:

    Bra att använda hjälm också, för det gör detsamma om man har mobilen med sig om man slår i huvudet och blir medvetslös… Vindsurfade idag på stora värtan i näsbypark, täby, stockholm. Idag blåste det 14 m/s i byarna enligt smhi och det gick 1 metersvågor. I samband med ett försök att komma över 30 knop, fick jag ett kastfall i 27knops hastighet enligt gps:en, så kraftigt att selens fästen slets sönder, pang! det blev en sjuk hävstångseffekt där selen slungade mig som ett basebollträ med huvudet före in i masten som precis slagit i vattnet. Det svartnar för ögonen och jag klättrar panikartat upp på brädan innan jag hinner slockna. Ligger på brädan i 1 meters vågor och skvalpar och känner efter med handen utanpå hjälmen för att se om den har spräckts… Får en riktig tankeställare…om jag inte hade haft hjälmen på mig så hade jag spräckt skallbenet och dött antingen av traumat, eller tappat medvetandet och drunknat. Var 2 km längst ut på fjärden. Gör detsamma om det finns andra vindsurfare runtom, man hinner drunkna på 20 sekunder´. Ärligt talat så är man helt själv när man krashar, innan nån ens märker att man ligger och driver har det gått 10 minuter om man har tur och innan hjälpen kommer är det 20 minuter till. Så använd hjälm och ta det lugnt när ni surfar i kraftig chop och 14 m/s i vindbyarna. Nu ska jag inte surfa på några dar och komma över chocken av nära döden upplevelsen.

    Over and out,
    Patrik

  • svenne

    Medlem
    30 juli, 2010 vid 23:09

    Det här är min version av vad som hände.
    Jag sitter på stranden med Christer (Cedvar på konfen) och tar en fika när vi ser någon riktigt långt ner i vind, så långt bort att det absolut inte såg bra ut. Det blev inte bättre av att det vattenstartades om och om igen. På Kärringvikstranden står en lirare och kollar åt samma håll med kikare, så jag går fram och frågar om han känner killen ute på vattnet och frågar om vi ska göra något åt det – varpå tomten svarar “vet inte vem det är men det är en till där ute, jag letar efter min kite-bräda”. Sen går han. Fint med empati och vilja att hjälpa. Jävla idiot (var jag tydlig nog där?).
    Nu ser jag i alla fall att det är en bräda till i närheten och funderar fortfarande på om jag ska agera, när det gula seglet plötsligt börjar kryssa tillbaka till stranden. Det var nog den sjukaste kryss jag har sett, på fyra kryssben var han tillbaka och det visade sig vara Calle Nyberg (Koa här på konfen), vem annars…
    Jag möter upp honom och han säger att killen som ligger där nere har axeln ur led och måste ha hjälp. Han försökte bogsera in grejerna till land men det sket sig så han vände för att hämta hjälp istället. Jag plockar telefonen och börjar springa norrut för att hitta en båt samtidigt som jag ringer på hjälp. Nästan längst norrut mot sandreveln får jag tag på både båt och några som hänger med ut. När vi kommer ut ser jag att det är en bekant surfare och han är vid det här laget riktigt trött och rejält nedkyld efter 1,5 timme i vattnet. Det var inte alltför lätt att få upp honom i båten, kort badstege, smärtor i varje våg och en hjälplös arm gjorde inte saken bättre. När vi vänder in mot land har helikoptern redan anlänt, det tog inte mer än 8-10 minuter för dem att anlända och efter ett svep längs stranden såg de oss och när vi väl hade fått Björn ur båten hade de redan landat och kunde ta över.
    Några gosiga sprutor, genomång och en 15-minuters flygtur senare var han på Karolinska i Solna, och de sista jag hörde var runt 9-snåret och då var allt under kontroll. Dock med uppklippt våtdräkt och mer morfin förstås.
    Sambon hälsar att Björn mår i alla fall efter omständigheterna rätt bra.

    Jag tror att vi fick med oss alla hans tillhörigheter, men riggen är dumpad. Om ni hör någon som har hittat en segelrigg norr om Örudden så är det Björns. Det har nog tyvärr sjunkit, men man vet aldrig.

    Så dagens övningar resulterar i en ordentlig pekpinne och en rejäl förmaning;
    1. Hur kommer det sig att bara EN surfare av 50 agerade? Var det bara Calle som såg problemet?
    2. Se till att alltid ha med saker som underlättar en problemsituation. Ha ett extra snöre i hängselens ficka, eller åtminstone en upphalslina att offra. Så jävla manligt är det inte att segla utan.

    Over änd aojt, det blåser mer i helgen!

    Just det, en sak till: Så sjukt jävla mycket cred till Calle Nyberg för en heroisk insats. Det var imponerande vad du slet där ute!

  • koa

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 05:33

    Underbart att höra att Björn mår bra,

    tur och tillfälligheter att jag såg honom drivandes, vi försökte direkt med olika bogser-lösningar…vi drev snabbt…och en tapper och stark Björn höll sig kvar vid brädan som verkligen hjälpte till vid denna manöver. “-släpp aldrig brädan vad du än gör” sa jag….varje våg gjorde ont hörde jag…tänk er arm ur led!
    Efter heldel försök hit och dit, kändes det ända rätta att hämta hjälp, Björn instämde. 79liters +4,7=ingen bogserbåt med power…nu motvind…frustrerande…försökte komma in mot land där jag såg folk med båt..för långt bort ingen vind i den viken…
    Snabba beslut behövdes tas annars skulle vi missa den lilla ön långt i lä och driften kunde kanske hållit på i timmar…
    Kryssen upp gick med bra fart med bra tryck i 4,7( Quad tar bra höjd ) och väl upp i vind vid stranden gällde snabba beslut…ropade på hjälp; “-kille med arm ur led…ligger och driver…fixa båt…eller sjöräddningen…” och Svenne förstod läget snabbt och började springa norr ut mot bofasta med båt…själv stod jag handfallen och tänkte…va f´n…så såg jag plötsligt en Jetski som kom upp och började leka i vågor på andra sidan…”-honom ska vi ha!” Tokslörade ner mot honom och hann ifatt; “-hej…det är en kille som ligger och driver med sin bräda+arm ur led…kan du hjälpa och fiska upp honom…javisst!!..drar in honom vid vår brygga längre ner…”kalas, du har ju mer power än mitt segel “Ha drog iväg…jag seglade in och såg då en till båt som var nere med Svenne och company. Strax efter kom Ambulans Helikopter dundrande…ahhh! Det funkade!

    Krya på dig Björn och stort tack till Svenne, Jetski killen, båtfolket & Ambulans helikoptern…vilket teamwork!!!

    PS: Min upphalningstamp är rätt bra att ha ibland…om inte annat psykologiskt att man har något som kan hjälpa…på Maui brukar jag ha en nedhaltamp extra i hängselen också…nu ska jag ha en här också…

    Aloooha

    Calle Nyberg

    Förhållanden: bra tryck i 4,7.
    Var ute och seglade först på utsidan som bjöd på 3-4 meters busslasser med vågor; rak onshore, sedan Kärringviken som bjöd brösthöga ridbara vågor,
    och nedanför sundet och norr ut; grov och stökig dyning där detta utspelade sig…

    Kartorna visar hur driften gick från söder mot norr, vinden syd ( inslag av syd-sydväst )

  • larry

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 07:01

    Ja ni ska verkligen ha cred Calle och Svenne, vattenscooterkille och tomtägare också. Man blir glad som människa när man ser hur ni hjälpte till.
    Jag fick låna en mobil på stranden och ringde 122, funkade inte och mobilägaren påpekade att det skulle vara 112. Det gäller att ha koll på siffrorna. Hur som helst fick jag höra att det redan fanns ett pågående samtal i detta ärende. Var väl du Svenne.
    Imponerande vad snabbt helikoptern kom. Det känns bra att veta.
    Hoppas du blir snabbt återställd Björn.

  • koa

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 07:54

    Tack att du också testade ringa Lars!

  • goose

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 08:24

    Någon som vet hur axeln kom ur led? En vurpa? Missade helt olyckan, först när helikoptern kom förstod man att något allvarligt hänt.

    Annars en hygglig dag, fina rena vågor på utsidan dock svårläst. Länge sedan man surfade så många timmar på samma dag!

  • planing

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 08:33

    Vad kan man göra med den där extra linan som man ska ha i hängselen? Jag såg att en tjej hade en sån när jag surfade i Naxos, men hon försvann innan jag hann fråga.

    Är det för att binda ihop en ihoprullad rigg, eller? Fixar man att binda ihop riggen om det blåser lite, och det går sjö? Nån som provat?

    Antar att det inte är så lätt att ligga och paddla på en bräda som är under 100 liter heller om det dessutom ligger en ihoprullad rigg på brädan?

  • surfmeister

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 08:41

    Usch! Riktigt ruggigt när sådana här saker händer och jag hoppas allt går bra med rehaben och att Björn är på vattnet snart igen. Har själv under natten fått en rejält öm axel som uppenbarligen inte pallade med toköverriggad 3,7 igår i Lejet……man börjar bli gammal helt enkelt!

    En av de stora fördelarna med typ Lejet och Apelviken är att om ngt händer blir man alltid spolad in till stranden vilket oftast inte ligger allför långt bort. Dessutom brukar det alltid finnas flera surfare på vattnet inom ett begränsat område som man kan ropa efter och jag själv har alltid min polare som har koll på mig och jag på honom om ngt skulle hända. Detta är avgörande om man tex ska surfa i januari då det är 2 grader i vattnet och luften. Stort cred till er som hjälpte Björn komma hem igen!

  • trimmarn

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 08:47

    Bra jobbat av alla inblandade. jag ska omgående kitta min sele med tamp. Björn krya på dig och hoppas du hittar din rigg.
    Torö ger, Torö tar. En gammal skröna men ack så sann.
    pdr

  • kinabalu

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 09:04

    Grym insats av alla!! Man blir glad av att se hur engagerade och hjälpsamma många blir när någon har problem. Hoppas du kryar på dig snabbt Björn!

    Calle, du lever upp till ditt rykte som kungen av Torö… på alla sätt! 😉

  • mats_o

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 11:13

    All cred till Calle och de andra!!!!!

    Har länge funderat på några enkla nödsignaler som skulle underlätta oändligt i sådana situationer. Skapade en egen tråd för detta:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=75778″]NÖDSIGNALER för vindsurfare!!! – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • rad

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 14:44

    Försökte hitta någon info på nätet..den här har iaf några tips på hur man kan försöka rädda någons rigg…kan ju vara värt att prova om alternativet är att droppa prylarna. Hittade dock inget hur man skall göra för att fixa allt själv…
    http://www.rednemesisdog.com/windsurfing_how_to_rescue.htm

  • b-son

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 15:13

    Jag är den Björn som räddades och som är enormt tacksam för Calles och Svennes insatser.
    Jag har förstått att det var många fler som hjälpte till för att få mig i land och att få ordning på allt det praktiska och det är jag också väldigt tacksam för.
    Har inte så mycket att tillägga utöver hur Calle och Svenne beskrivit förloppet.

    När jag låg i vattnet och med armen ur led för ett löjligt litet kastfall innan jag kommit i bakstrppen, så inser man vad lite som behövs för att bli helt hjälplös i vattnet.
    Man kan inte göra någonting med en arm i vattnet som gör väldigt ont för den minsta rörelse som det blir av varje våg, förutom att klamra vid brädan med den andra, men då kan du inte vinka istället…

    All sjukvårdspersonal jag träffade var mycket trevliga och hjälpsamma och efter en Morfinspruta kändes det betydligt mycket bättre i den tidigare onda axeln.
    Halv tio igår fick jag åka hem från Karolinska och har lite rehabövnigar att se fram mot.

    En bra regel är att aldrig surfa ensam, ha koll på sina surfkompisar och att vara påklädd så att man klarar någon timme eller mer i vattnet och att ha alla möjliga tampar och upphalningslinor med sig.
    Bortsett från det för min personliga delen dramatiska avslutet, så var det en fantastiskt fin Torödag igår.
    Hoppas vi ses på Torö om någon månad igen!

    PS. Om någon hittat en rigg med ett rött NP Search 5,0 som drivit iland så få ni gärna maila mig!
    bw@tea.se

    Björn

  • blabussen

    Medlem
    1 augusti, 2010 vid 09:47

    Jag provade att bogsera en kille med trasig mast i apelviken i förra veckan med min quad, det är rätt segt och funkade bara en 20-30 meter. Som tur var han inte skadad och han drev åt rätt håll.

    Bra att veta att det går att få fram helikopter så snabbt genom att ringa 112. Man blir lätt lite nervös när man kommer långt ut och det blåser hårt, då är det skönt att veta att vi iaf håller lite koll på varandra.

  • nachoman

    Medlem
    1 augusti, 2010 vid 11:12

    Skönt att höra att det gick bra efter axelskadan. Hoppas att den läker kvickt så att du kan köra igen.
    Om någon hittar ett Simmer OnShore 5.0 lysgrönt får ni gärna meddela mig. Det var det jag fick dumpa för att klara mig till land.
    Kör lugnt där ute

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stökig dag på Torö med tankeställare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.