Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stor bräda + stora vågor + galen surfare = inte så bra kombo

  • zucko

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 20:14

    okej fel nummer då, E det den du kör med eller?

  • ola-h

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 20:30

    Mikaels: Kolla bilden nedan. Visserligen en serieproducerad bräda, men i princip så ser även en modern custom som t ex Svennes ut så (fast byggda av en svensk wizard istället för en thailändsk timanställd). Det är alltså kärna, fiber, hårdskum (sandwichskum), fiber + ev trä och så förstärkningar lite här och där.

    tech_wood.jpg

  • svenne

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 20:49
    Lars_K;564829 wrote:
    Hur avgör du om en epoxi är bra eller dålig Svenne? Gör du provstavar som du gör drag- eller böjprov på? Vad för egenskaper är du ute efter?

    Nej, det har tillverkarna redan gjort, så jag frågar efter tekniska specar och hur de själva har gjort sina drag/böj/trycktester eftersom de alla gör olika (ibland får man tjata). Sen är det bara att sitta och plöja datablad, vilket jag har gjort i några år. Jävligt tråkigt lördagsnöje, men det är lärorikt. I vintras gjorde jag ett 30-tal olika testlamineringar för att efterlikna en brädkonstruktion som jag sen körde samma tester på. Det är ganska stor skillnad bara man stegar upp en nivå i kvalitét. Till exempel håller NM650 för flera gånger högre böj än NM275. För att laga eller bygga brädor är 275 helt okej även om jag hemma använder epoxi med högre kvalitét. När jag reparerar kolfiberhjul eller cykelramar är det 650 som gäller (om vi nu pratar NM dårå…).

    Gör det enkelt, ta en svindyr TÜV-certad epoxi och kör på. I slutänden är det en överdimensionering som inte ens är värd på ett brädbygge, oftast går det inte att köpa i små kvantitéter heller (och dessutom är det kortare bäst före-datum, den kristalliserar lättare, rinner mer osv). Jag tror jag har sagt det förut, det går att bygga en bräda som håller för ett världskrig och bara väger 3,5 kg. Tyvärr vill ingen betala för den.
    Sicomins 1800 funkar för att göra hållbara brädor så det behöver inte vara svindyrt. Det blir bevisligen ännu bättre brädor med högre kvalle och jag har inte planerat för kvantitét, jag vill göra bra brädor så jag stegar upp ett par snäpp. 🙂

  • mag

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 21:53

    Jag skulle då aldrig låna ut en bräda till den “ökände bräddräparen” Jonas. Eller Jonathan för den delen 😉

    Som jag alltid sagt, en rejäl överroterad riktigt hög framåt med plattlandning finns det ingen normal bräda som håller för. Och knäleder eller fötter går av om brädan håller.

    Kul att läsa om dina erfarenheter, Svenne.
    /Magnus

  • dr-masse

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 10:39

    Ja, j-ar anamma vilken resa den är 83an har haft från planering och bygge till segling och död! Det går ju inte ens att skriva en tiondel av allt som hänt här på surfzone, ha, ha! På något underligt sätt känns det som en öerhört värdig avslutning på den brädans korta, men mycket intensiva, liv här på jorden.

    Dräpt av Hörnstein på Guincho. Vackert. Får nästan en liten tår i ena ögat.

    Skall bli kul när vi ses här hemma igen, och kanske rullar vi i höst ner mot Torö för fler “hållbarhetstester”….

  • surfineurope

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 17:31

    He he, vad skall man säga. Tack för lånet 🙂

    Nu vill jag inte framstå som en hemsk människa som med berått mod knäcker lånade brädor, utan måste påpeka att det hela skedde i rent självförsvar och för allas bästa. Den här brädan var ansvarig för inte mindre än tre trasiga fräsar (fyra om vi räknar Svennes fräs i Sverige), en trasig vakuumpump, en försvunnen nyckel till garaget, samt en krossad ruta på Svennes bil. Trots detta tog det emot lite när jag väl skulle sätta in dödsstöten, för i vattnet förvandlades denna hemska bräda till något av det snällaste man kan tänka sig. Med sina 83 liter hade jag nästan räknat med att den a) skulle skära fast i bottensvängen, och/eller b) skulle stutsa till och tappa greppet i toppsvängen. Inget av detta hände dock utan jag hade riktigt kul med brädan, trots att jag i normala fall hade kört en 67 liters bräda i de här förhållandena. Även i hoppen kändes den förvånandsvärt kompakt och kontrollerbar. Hur som helst, vi hade ett jobb att utföra och någon var tvungen att göra det så det var bara att bita ihop och göra processen kort…

    Trots en del motgångar har det som varit en riktigt kul och lärorik sommar med mycket mekande med både produktionsteknik, programvara, och brädkonstruktioner. Ett stort tack till Svenne för besöket och utbytet av erfarenheter. Sommaren är ju inte slut utan nu tar jag vid och färdigställer den bräda som Svenne lämnade här nere: 74 liter, 5 fenor, och en konstruktion som håller för plattlandningar! Det senare återstår dock att se…

    /Jonas

  • mats_o

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 08:40

    Svenne, kul att höra om dina erfarenheter, du har gjort en grym research kombinerad med egna erfarenheter!!! Har ett par shaper som jag skulle vilja fräsa o bygga, en quad o en twin, får väl ta en kölapp…

    Jag har precis gjort slut på sista dropparna lamineringsepoxi och behöver en liter för lagningar. Sicomins 1800 verkar ju vara det man ska ha (?) Var köper man det som privatperson?

  • planing

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 20:05
    Svenne;564856 wrote:
    Jag tror jag har sagt det förut, det går att bygga en bräda som håller för ett världskrig och bara väger 3,5 kg. Tyvärr vill ingen betala för den.

    Och vad skulle du använda för material då, och hur mycket skulle den isåfall kosta? Skulle bara vara kul att veta :tongue:.

  • rusiak

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 19:45

    Smutt, hatten av för detta 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stor bräda + stora vågor + galen surfare = inte så bra kombo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.