Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing stormsegel, vilket?

  • stormsegel, vilket?

    Publicerad av sailortrash på 30 september, 2016 vid 12:06

    Denna västanfläkt påminde mig om hur det var att va överriggad med 4.2 förra året på Torö…hur man fick stå och titta på perfekta förhållanden men knappt orkade hålla seglet mer än fram och tillbaka i k-viken…

    idag blev jag dessutom påmind om hur mkt det suger att segla överriggad (jag lämande 4.7:an hemma…minsta jag tog med var 5.3)…så nu ska jag fanimig inte stå och titta på när jag baxat mig 50 mil sydväst på en lämplig prognos – må det bli detta år eller nästa…

    finns det ngt favoritstormsegel där ute..st. ca 3.7..? det blir ju mest bump’n’jump eller onshore för min del så ngt allroundsegel eller “real world” segel är väl det som är intressant

    Finns det några särskilt lyckade modeller/årgångar?

    jag har t.ex ett simmer crossover från 08 som är trevligt, och jag har träffat rätt många som fortfarande håller i just den årsmodellen..

    sailortrash svarade 7 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • raggarn

    Medlem
    30 september, 2016 vid 23:25

    @sailortrash 741514 wrote:

    Denna västanfläkt påminde mig om hur det var att va överriggad med 4.2 förra året på Torö…hur man fick stå och titta på perfekta förhållanden men knappt orkade hålla seglet mer än fram och tillbaka i k-viken…

    idag blev jag dessutom påmind om hur mkt det suger att segla överriggad (jag lämande 4.7:an hemma…minsta jag tog med var 5.3)…så nu ska jag fanimig inte stå och titta på när jag baxat mig 50 mil sydväst på en lämplig prognos – må det bli detta år eller nästa…

    finns det ngt favoritstormsegel där ute..st. ca 3.7..? det blir ju mest bump’n’jump eller onshore för min del så ngt allroundsegel eller “real world” segel är väl det som är intressant

    Finns det några särskilt lyckade modeller/årgångar?

    jag har t.ex ett simmer crossover från 08 som är trevligt, och jag har träffat rätt många som fortfarande håller i just den årsmodellen..

    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/13662/simmer-crossover-4-0-och-4-5/

    eller

    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/13670/naish-boxer-44-och-50-med-den-unika-coola-doskalleloggan-fran-mr-naish/

    🙂

  • dr-masse

    Medlem
    1 oktober, 2016 vid 05:38

    Det är inte så petigt. Hitta en 3.7:a i bra skick med rätt mast. Jag kan varmt rekommendera 340 mast på mindre segel, gör stor skillnad.

  • sailortrash

    Medlem
    1 oktober, 2016 vid 07:02

    @dr Masse 741533 wrote:

    Det är inte så petigt. Hitta en 3.7:a i bra skick med rätt mast. Jag kan varmt rekommendera 340 mast på mindre segel, gör stor skillnad.

    jo jag ser att t.ex simmer har 340 master på mindre segel, det låter ju helt nice faktist..

    vad är rätt mast egentligen? på så korta master som 340/370…spelar egentligen kolhalt ngn roll? Jag läste ngt test (Adrian Jones..the “clones”), där ingen klarade ett blindtest på kolhalt på master under 430…

    ?

  • dr-masse

    Medlem
    1 oktober, 2016 vid 08:32

    Det handlar inte om kolhalt utan hur mjuk masten är. Våger man under typ 85 kg är en 340 mast i småsegel riktigt najs. Seglet blir mer levande, mindre av/på. Alla jag känner som köpt 340-mast för detta har aldrig ångrat sig.

    Jag kör mycket hellre en 5 år gammal 3.7a på 340 än ett helt nytt på 370.

  • sailortrash

    Medlem
    1 oktober, 2016 vid 09:15

    Ok, det var br råd faktiskt

    Tack

  • dendrite

    Medlem
    1 oktober, 2016 vid 09:24

    @dr Masse 741541 wrote:

    Det handlar inte om kolhalt utan hur mjuk masten är. Våger man under typ 85 kg är en 340 mast i småsegel riktigt najs. Seglet blir mer levande, mindre av/på. Alla jag känner som köpt 340-mast för detta har aldrig ångrat sig.

    Jag kör mycket hellre en 5 år gammal 3.7a på 340 än ett helt nytt på 370.

    Får man samma resultat om man kör en 370 flextop mast kanske?

  • dr-masse

    Medlem
    1 oktober, 2016 vid 10:38

    @dendrite 741545 wrote:

    Får man samma resultat om man kör en 370 flextop mast kanske?

    Nej. Inte om masten i sig är hårdare i botten. Du vill att _hela_ masten skall vara mjukare.

  • bicless

    Medlem
    4 oktober, 2016 vid 21:01

    Jag blev förvånad häromdagen när jag testade ett 4,0 från slutet på 90 talet, mycket mindre twist, faktist svårare hålla det i 14-15 m/s än modern 4,5 som jag bytte till strax efter. 4,5 känndes lättare och kunde skotas hem mycket enklare. Kan vara värt hålla koll på att det segel du kör har bra twist annars måste man krypa ner i storlek ytterliggare.
    Fler lattor ger också lite bättre hårdvindsprestanda, allt annat lika.
    Sen håller jag med om detta med kortare mast. Inte kul ha för lång mast på små segel i hårda vindar. Ryckig känsla.

    Bicless

  • sailortrash

    Medlem
    5 oktober, 2016 vid 06:28

    @Bicless 741652 wrote:

    Jag blev förvånad häromdagen när jag testade ett 4,0 från slutet på 90 talet, mycket mindre twist, faktist svårare hålla det i 14-15 m/s än modern 4,5 som jag bytte till strax efter. 4,5 känndes lättare och kunde skotas hem mycket enklare. Kan vara värt hålla koll på att det segel du kör har bra twist annars måste man krypa ner i storlek ytterliggare.
    Fler lattor ger också lite bättre hårdvindsprestanda, allt annat lika.
    Sen håller jag med om detta med kortare mast. Inte kul ha för lång mast på små segel i hårda vindar. Ryckig känsla.

    Bicless

    Gamla segel är ju ofta rätt höga med många lattor. Jag har en 4.2 simmer onshore från 2002 typ, som riggas på 400 mast (405). Idag riggas ju samma segel på 340 mast, eller motsvarande (typ icon/blacktip)

    Måste ju bli rätt stor skillnad på mjukheten i masten. Eftersom seglet är högt och smalt kanske det inte har så mkt twist inbyggt heller…eller?

  • bicless

    Medlem
    6 oktober, 2016 vid 15:32

    Nej precis, de hotsails från 90 tal jag testade i helgen hade obefintligt med twist jämfört med en loftsails från 2016.

  • raggarn

    Medlem
    9 oktober, 2016 vid 15:09

    @Bicless 741688 wrote:

    Nej precis, de hotsails från 90 tal jag testade i helgen hade obefintligt med twist jämfört med en loftsails från 2016.

    lite nyfiken på vilka gamla Hot testade du..?? eftersom jag har några gamla själv…liggandes i stora surfförrådet……..:-)

  • svensson61

    Medlem
    16 oktober, 2016 vid 17:25

    Visst kan man skaffa ett segel bara för att vara ute på vattnet när det blåser i och då funkar nästan vad som helst bara det är litet. Själv tycker jag att det är synd att missa sådana dagar med dåliga grejor. Självklart är en mast som passar seglet och de flesta segel i storleken 3,5 3,7 kör på 340 mast. Då får man också rätt böjkurva till storleken vilket påverkar mycket hur seglet känns och beter sig.
    Själv kör jag Avanti Fenix 3,6 med Avantis Spine 340 eller Unifibers 340 mast. Rätt grejor får man en riktigt skön dag även i stormbyar

  • sailortrash

    Medlem
    16 oktober, 2016 vid 18:37

    @svensson61 741849 wrote:

    Visst kan man skaffa ett segel bara för att vara ute på vattnet när det blåser i och då funkar nästan vad som helst bara det är litet. Själv tycker jag att det är synd att missa sådana dagar med dåliga grejor. Självklart är en mast som passar seglet och de flesta segel i storleken 3,5 3,7 kör på 340 mast. Då får man också rätt böjkurva till storleken vilket påverkar mycket hur seglet känns och beter sig.
    Själv kör jag Avanti Fenix 3,6 med Avantis Spine 340 eller Unifibers 340 mast. Rätt grejor får man en riktigt skön dag även i stormbyar

    Personligen tycker jag utrustningen spelar som mest roll i antingen extremt lite vind eller extremt mkt. Däremellan kan man ju köra på det mesta i “rätt” st. När det blåser mkt märker man ju rätt snabbt om man har utrustning som håller måttet. Marginalerna blir mindre. Därav behovet av stormsegel, då 4.2 var för stort sist
    Men då blåste det kring 18-19 också. Men det gör det ju typ 1 gång per år ngnstans i Sverige allafall…och är man där vill man inte tvingas upp på land..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing stormsegel, vilket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.