Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Större bräda att plocka vågor med?

  • Större bräda att plocka vågor med?

    Publicerad av nikke på 8 september, 2009 vid 14:33

    Har kommit på att det inte skulle vara helt fel med någon större bräda att plocka lite vågor med när vinden gått ner men vågorna är kvar eller köra lite plattvatten när man är på vänern när min 107 l inte räcker. Men jag vägrar köpa större segel än mitt 6.9

    Någon som har något bra tips?

    ola-h svarade 14 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • hellgren

    Medlem
    8 september, 2009 vid 14:38

    Lätt! Nu vet jag inte om den är skit bra egentligen.. Men klippet e så jävla gött!

    [ame=”http://www.vimeo.com/4475443″]Smack my SeaLion up on Vimeo[/ame]

    Gurra vet väl mer antar jag..

  • nikke

    Medlem
    8 september, 2009 vid 14:49
    hellgren;574211 wrote:
    Lätt! Nu vet jag inte om den är skit bra egentligen.. Men klippet e så jävla gött!

    Smack my SeaLion up on Vimeo

    Gurra vet väl mer antar jag..

    Tack för tipset! Ska kolla upp de brädorna!

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2009 vid 15:07

    Sealion är inte direkt skitkul på plattvatten, tycker jag. Men om du gillar “glidarstilen” i vågor så kan den eller någon SUP sm kan vindsurfas vara något. Annars kanske en Starboard Aero 117 eller 127 från 06.

  • doc

    Medlem
    8 september, 2009 vid 15:27

    Dom är ju inte så lätta att hitta bara. Har sökt en Aero 117 ett tag utan framgång…

  • nikke

    Medlem
    8 september, 2009 vid 16:03
    Ola H.;574217 wrote:
    Sealion är inte direkt skitkul på plattvatten, tycker jag. Men om du gillar “glidarstilen” i vågor så kan den eller någon SUP sm kan vindsurfas vara något. Annars kanske en Starboard Aero 117 eller 127 från 06.

    Har funderat på aero också. Men aero är väl nu kode de större varianterna va? Ola, tror du man vinner så mycket på köpet aero 127/Kode 122 om man jämför med kombat 107 som jag har sen tidigare?

  • pgvirtual

    Medlem
    8 september, 2009 vid 16:35

    Nikke, hur mycket väger du? Det avgör väl till stor del om du har nytta av en större bräda.

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2009 vid 16:44

    Ja, om du väger typ 95 så tror jag det blir en tydligt skillnad, framförallt när vi snackar lättvindsvågsegling.

    Aero blev Kombat och sedan Kode, men de senare är inte riktigt lika våginriktade som originalet.

  • nikke

    Medlem
    8 september, 2009 vid 16:59
    Ola H.;574255 wrote:
    Ja, om du väger typ 95 så tror jag det blir en tydligt skillnad, framförallt när vi snackar lättvindsvågsegling.

    Aero blev Kombat och sedan Kode, men de senare är inte riktigt lika våginriktade som originalet.

    Du råkar inte veta vilka fler SUP som finns som det går att windsurfa med? Och du råkar inte veta var man ev. kan få tag i en aero från 06?

  • macedu

    Medlem
    8 september, 2009 vid 17:27
    Ola H.;574255 wrote:
    Ja, om du väger typ 95 så tror jag det blir en tydligt skillnad, framförallt när vi snackar lättvindsvågsegling.

    Aero blev Kombat och sedan Kode, men de senare är inte riktigt lika våginriktade som originalet.

    Om man nu skall plocka vågor Dr Ola :-), i lätt vind….. ja användande av tex 5,9-6,5…..

    Vad skulle måtten vara om man väger 93kg exkl resten……
    V, L och W och maybe tailen ala fotmätnings tänket 🙂

    Pratar vi Naish all Terrain!?!:confused2:

  • windmiller

    Medlem
    8 september, 2009 vid 18:41
  • bohm

    Medlem
    8 september, 2009 vid 19:03

    Jag har surfat SUP och longboard i nån månad, så jag har ingen större erfarenhet, men har läst en hel del.

    Den som många pratar om är Starboard 12′ 2″. De har inte den i sortimentet längre och anledningen är säkert att den var för smal för att använda med paddel. (den är 26 5/8” bred). De flesta SUP’ar är 28-31″ breda. När man kör med segel är det en fördel om de inte är för breda. De blir lätt “stampiga”, alltså att nosen åker upp och ner, om de är för breda.

    Vill du ha en longboard som är gjord för att segla i vågor ska du titta på RRD longrider eller någon KONA (tex 9″5′, 10’5, 11’5, kona surf).

    Jag har en Kona Surf, en Gong 10’6″ SUP och en Starboard EVO 74 liter. Det som är det mest roliga är att variera. Den lilla brädan känns OTROLIGT liten och manöverbar efter att man har kör de stora brädorna. Å andra sidan så är de stora brädorna väldigt roliga när vindförhållandena inte är de bästa, tex byigt, lite vind etc.

  • nikke

    Medlem
    8 september, 2009 vid 19:29
    Windmiller;574279 wrote:

    Den från BIC verkar lite väl basic. Beginner/freeride är inte riktigt min grej, letar mer efter en för wave och lite speed.

  • nikke

    Medlem
    8 september, 2009 vid 19:59
    bohm;574291 wrote:
    Jag har surfat SUP och longboard i nån månad, så jag har ingen större erfarenhet, men har läst en hel del.

    Den som många pratar om är Starboard 12′ 2″. De har inte den i sortimentet längre och anledningen är säkert att den var för smal för att använda med paddel. (den är 26 5/8” bred). De flesta SUP’ar är 28-31″ breda. När man kör med segel är det en fördel om de inte är för breda. De blir lätt “stampiga”, alltså att nosen åker upp och ner, om de är för breda.

    Vill du ha en longboard som är gjord för att segla i vågor ska du titta på RRD longrider eller någon KONA (tex 9″5′, 10’5, 11’5, kona surf).

    Jag har en Kona Surf, en Gong 10’6″ SUP och en Starboard EVO 74 liter. Det som är det mest roliga är att variera. Den lilla brädan känns OTROLIGT liten och manöverbar efter att man har kör de stora brädorna. Å andra sidan så är de stora brädorna väldigt roliga när vindförhållandena inte är de bästa, tex byigt, lite vind etc.

    Visst ja, kona finns ju också. Är kona the best shit eller är rrd likvärdigt? Har verkligen noll koll på SUP. Tror du att det gör stor skillnad med 6.9 på en typ kona och min kombat 107 så det verkligen är värt pengarna? Hittade den svenska sidan för kona. Men är det inte joakim för kona som har varit på steffo och spridit massa konainfo till den grad att vissa på steffo blivit lite lätt kräksjuka….hehe.

  • bohm

    Medlem
    8 september, 2009 vid 20:15

    Jag skulle inte påstå att kona är “the shit”. Det finns säkert andra som är minst lika bra eller bättre. Men kona har iaf ett eget koncept med step-tail, vilket göra att du har en lång bräda när du inte planar, och en kortare när du planar. Bra eller dåligt? det är nog en smaksak. Endel säger att en äkta longboard i vågor ska vara över 12 foot för att man ska få “glidet”. De som påstår det bor väl iof på ställen där kvaliten på vågorna är lite bättre än i sverige, och vågorna bryter ungefär likadant hela tiden. I sverge måste man planera lite bättre….

    Jag körde i lördags i vågor med folk som körde wavebrädor. Man kan säga att jag som körde på en 320 lång och 65 bred körde lika snabbt som de andra som körde på sina “normala” wavebrädor. En formula eller slalombräda har man inte en chans på…. men som sagt, det är olika typer av brädor, olika feelings, dessa brädor är ju oftast inte ute i vågor…

    Att köra en stor, fet bräda i vågor är helt klart en annorlunda känsla.
    Jag tror inte att longboard är för alla. Den är trögsvängd, stor, klumpig…. Det är inte extremt. Men jag tycker att det är känslan av att inte behöva “arbeta” när man surfar, utan bara njuta, som gör en longboard rolig. Jag skulle vilja påstå att segla longboard är soulsurf, alltså surf som ger bränsle till själen.

    Är du i skåne nån gång får du gärna testa min kona, bara att höra av sig.

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2009 vid 20:45
    NIKKE;574258 wrote:
    Du råkar inte veta vilka fler SUP som finns som det går att windsurfa med? Och du råkar inte veta var man ev. kan få tag i en aero från 06?

    Man får nog kolla från fall till fall. Problemet är nog att om man väljer en surfig sak så är den inget vidare på insjö annat än i deplacement. Och väljer man en som planar OK, så är den inte kul i vågor. Själv har jag en Starboard superfish 9.8 som är en riktigt surfbräda med runda kanter och mycket kurva. Det går att lana med den på insjö, men det är inte särskilt kul. Dock är den väldigt kul som lekbräda i lättvind om man är lagd åt det hållet.

    Vill man kombinera lättvindsfreeride och våg, tror jag som sagt man får ut mer av en bräda som Aeron. Tyvärr vet jag inte var man hittar en. Jag har en Starsurfer M som är samma shape som originalAeron, men den är ganska mycket tyngre och inte riktigt lika snärtig i känslan. En stor Kode kan förstås också funka OK om du ser till att fixa fram en bra stor vågfena till den för vågseglingsdagarna.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Större bräda att plocka vågor med?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.