Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Större bräda att plocka vågor med?

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2009 vid 20:53
    MacEdu;574264 wrote:
    Om man nu skall plocka vågor Dr Ola :-), i lätt vind….. ja användande av tex 5,9-6,5…..

    Vad skulle måtten vara om man väger 93kg exkl resten……
    V, L och W och maybe tailen ala fotmätnings tänket 🙂

    Pratar vi Naish all Terrain!?!:confused2:

    Det beror en hel del på dina personliga preferenser. Om man jag skulle specieldesigna en skulle jag inte göra den för stor utan mer koncentrera mig på att maximera “flytkänslan per volymsenhet” kanske 110-115 liter, kanske 66-67cm bred, 240 lång, 42 tail typ. Bara lite grovgissat sådär. Antagligen twin fin. Eller kanske thruster.

  • nikke

    Medlem
    8 september, 2009 vid 21:03
    Ola H.;574353 wrote:
    Man får nog kolla från fall till fall. Problemet är nog att om man väljer en surfig sak så är den inget vidare på insjö annat än i deplacement. Och väljer man en som planar OK, så är den inte kul i vågor. Själv har jag en Starboard superfish 9.8 som är en riktigt surfbräda med runda kanter och mycket kurva. Det går att lana med den på insjö, men det är inte särskilt kul. Dock är den väldigt kul som lekbräda i lättvind om man är lagd åt det hållet.

    Vill man kombinera lättvindsfreeride och våg, tror jag som sagt man får ut mer av en bräda som Aeron. Tyvärr vet jag inte var man hittar en. Jag har en Starsurfer M som är samma shape som originalAeron, men den är ganska mycket tyngre och inte riktigt lika snärtig i känslan. En stor Kode kan förstås också funka OK om du ser till att fixa fram en bra stor vågfena till den för vågseglingsdagarna.

    Jag får inleda jakten på en originalaero då. Läste lite om kona här på steffo och efter vissa inlägg kan man inte precis säga att man vill köpa en, så mycket tjafs för en bräda. Tack för alla tips du nämnde. Ska tjata på tor på onwater och se om han kanske vet var någon aero ligger gömd också.

  • kapten-k

    Medlem
    8 september, 2009 vid 21:08
    Ola H.;574360 wrote:
    Det beror en hel del på dina personliga preferenser. Om man jag skulle specieldesigna en skulle jag inte göra den för stor utan mer koncentrera mig på att maximera “flytkänslan per volymsenhet” kanske 110-115 liter, kanske 66-67cm bred, 240 lång, 42 tail typ. Bara lite grovgissat sådär. Antagligen twin fin. Eller kanske thruster.

    Det där låter låter faktiskt som en slalombräda 240*67 går faktiskt att segla vågor med dom, fast det är väl roligare med en freeride så man kan flytta in stroparna lite.

    typ:
    Futura 111 240.0 68.0 43.1

    om man väljer starboard

  • nikke

    Medlem
    8 september, 2009 vid 21:11
    bohm;574343 wrote:
    Jag skulle inte påstå att kona är “the shit”. Det finns säkert andra som är minst lika bra eller bättre. Men kona har iaf ett eget koncept med step-tail, vilket göra att du har en lång bräda när du inte planar, och en kortare när du planar. Bra eller dåligt? det är nog en smaksak. Endel säger att en äkta longboard i vågor ska vara över 12 foot för att man ska få “glidet”. De som påstår det bor väl iof på ställen där kvaliten på vågorna är lite bättre än i sverige, och vågorna bryter ungefär likadant hela tiden. I sverge måste man planera lite bättre….

    Jag körde i lördags i vågor med folk som körde wavebrädor. Man kan säga att jag som körde på en 320 lång och 65 bred körde lika snabbt som de andra som körde på sina “normala” wavebrädor. En formula eller slalombräda har man inte en chans på…. men som sagt, det är olika typer av brädor, olika feelings, dessa brädor är ju oftast inte ute i vågor…

    Att köra en stor, fet bräda i vågor är helt klart en annorlunda känsla.
    Jag tror inte att longboard är för alla. Den är trögsvängd, stor, klumpig…. Det är inte extremt. Men jag tycker att det är känslan av att inte behöva “arbeta” när man surfar, utan bara njuta, som gör en longboard rolig. Jag skulle vilja påstå att segla longboard är soulsurf, alltså surf som ger bränsle till själen.

    Är du i skåne nån gång får du gärna testa min kona, bara att höra av sig.

    Tack för all info om KONA, nu vet jag lite mer. Lutar åt en starboard aero om jag nu hittar en vill säga. Är jag i skåne någon testar jag gärna kona, skulle vara riktigt roligt att testa brädan i alla fall.

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2009 vid 21:24
    Kapten K;574368 wrote:
    Det där låter låter faktiskt som en slalombräda 240*67 går faktiskt att segla vågor med dom, fast det är väl roligare med en freeride så man kan flytta in stroparna lite.

    typ:
    Futura 111 240.0 68.0 43.1

    om man väljer starboard

    Fast då snackar vi ju en helt annan rocker. Men visst går det.

  • feg

    Medlem
    9 september, 2009 vid 06:57

    Allt beror väl på vilka vågor och vilken typ av vågsurfing vi snackar om.

    De största brädorna jag testat i vågorna på Torö är RRD Freestyle Wave 95 från -05 och Fanatic Skate 112 från -02.
    Med mina högst amatörmässiga bedömningar lider båda av att rockern är för rak. Man kommer med vågen bra men att svänga så tajt som de branta vågorna kräver går inte utan att bryta runt brädan på bakfoten som en dåre och då tappar man all fart och vågen kör över en.

    Om vågorna är flackare och linesen är längre funkar det nog mycket bra att “longboardsurfa”, dvs mjuka “glidarsvängar” med en freestyle, freeride, slalom eller vad du nu vill. Såg exempelvis Phil McGain göra det på Hookipa vintern 08 med 8.5 på en fet slalombräda.

    Själv tycker jag Sealion ser kul ut för Torö eftersom den är kort och verkar tydligt våginriktad.

    /Jocke

  • pgvirtual

    Medlem
    9 september, 2009 vid 07:02

    Det är främst KONA ONE som har diskuterats här på Forumet, och det är ju helt klart fel bräda för dig (jag vet, jag har en…).

    Men Kona har en 10’5 vågbräda som kanske skulle fungera, och så har de förstås 120 liters Mini-Tanker. Jag har inte provat den men påståendet är att den svänger mycket bättre på en våg än en lika stor FSW. Givetvis till priset av litet sämre planingsegenskaper.

    En annan bräda som kunde fungera för lättare vind i vågor är Exocet Cross 118. Enligt Boardseeker “turns faster than a Clio on a skidpad”.

  • nikke

    Medlem
    9 september, 2009 vid 07:07
    Ola H.;574217 wrote:
    Sealion är inte direkt skitkul på plattvatten, tycker jag. Men om du gillar “glidarstilen” i vågor så kan den eller någon SUP sm kan vindsurfas vara något. Annars kanske en Starboard Aero 117 eller 127 från 06.

    Kom på en fråga till: Om man ställer Starboard Aero mot AHD Sea Lion – Vilken får man ut mest av när det gäller att plocka lite vind och små vågor och även lite freeride när min 107 l säger nej till surf?

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2009 vid 07:33

    Aero är betydlgit bättre på freeride. Sånär som på att den pga sin korta längd är lite teknisk när man vill plana riktigt tidigt så tycker jag den är en väldigt kul freeridebräda. Förhållandevis snabb och med bra sväng. Sealion är på sin höjd en skojig glidarbräda, tycker jag.

    I vågor är det också olika. Sea lion är en slags kort longboard. Man surfar den med en helt annan teknik. Aero seglas med klassisk shortboardteknik, dvs som en vanlig vågbräda. OM vågorna är så små att det knapt går att svänga på dem, dvs man bara glider runt lite sakta. Då är Sea lion roligast. Om det däremoet handlar om att kunna fortsätta segla “som vanligt” när vågorna är rätt OK men vinden inte spelar med så är Aero grym. Givetvis går det dock att segla sealion och andra longboards/SUPar även i bättre vågor. SOM Bohm m fl skriver är det en viss känsla. Men personligen föredrar jag då att om det går segla “vanlig” vågbräda av lämplig storlek och om det inte går helt enkelt SUPa. En Sealion har ju den fördelen att den går att paddelsurfa också, även om den kanske kan uppleves lite vinglig om man är tung.

  • nikke

    Medlem
    9 september, 2009 vid 08:01
    Ola H.;574407 wrote:
    Aero är betydlgit bättre på freeride. Sånär som på att den pga sin korta längd är lite teknisk när man vill plana riktigt tidigt så tycker jag den är en väldigt kul freeridebräda. Förhållandevis snabb och med bra sväng. Sealion är på sin höjd en skojig glidarbräda, tycker jag.

    I vågor är det också olika. Sea lion är en slags kort longboard. Man surfar den med en helt annan teknik. Aero seglas med klassisk shortboardteknik, dvs som en vanlig vågbräda. OM vågorna är så små att det knapt går att svänga på dem, dvs man bara glider runt lite sakta. Då är Sea lion roligast. Om det däremoet handlar om att kunna fortsätta segla “som vanligt” när vågorna är rätt OK men vinden inte spelar med så är Aero grym. Givetvis går det dock att segla sealion och andra longboards/SUPar även i bättre vågor. SOM Bohm m fl skriver är det en viss känsla. Men personligen föredrar jag då att om det går segla “vanlig” vågbräda av lämplig storlek och om det inte går helt enkelt SUPa. En Sealion har ju den fördelen att den går att paddelsurfa också, även om den kanske kan uppleves lite vinglig om man är tung.

    Tack för informationen igen! Då har jag lite mer koll. Skulle du snubbla över någon aero som ska säljas kan du väl hojta till.

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2009 vid 08:08

    Will do.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Större bräda att plocka vågor med?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.