Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel Mistral Competition SST

  • Största segel Mistral Competition SST

    Publicerad av kailua på 9 maj, 2014 vid 14:54

    Först och främst – fantastiskt forum!
    Jag är återfallare. Seglade sent 80 tal och tidigt 90. Tack vare forumets alla inlägg, tips och råd har jag precis hittat en väg tillbaka in sporten på en 145l Fanatic Shark och tre tillhörande segel. Passade mig perfekt !!
    Två turer ute nu i vår och giftet är redan tillbaks i kroppen.
    Saken är den, när jag sålde allt på nittiotalet behöll jag ändå en Mistral Competition SST(1987 eller 1988 tror jag) och ett UP race/slalomsegel ( mitten -90 tal). Nostalgi eller en sista länk kvar till sporten vet jag inte men brädan har jag kvar. Lade den i vattnet för två år sedan och då väcktes en liten gnista till liv igen, trots sprickor i masten och i Jointen, bommen hängde som en gummisnodd och våtdräkt och hängsele som krympt… Gick ändå att plana
    Den fantastiska Sharken till trots så går jag och sneglar en del på Mistralen i garaget, tror att den med ett stort segel kan ge mig mer dagar på vatten, dagar då det inte planas med Sharken, för jag vill ha alla dagar jag kan få( jobb och små barn).
    Några frågor: ngn där ute som känner till den gamla SSTn och som vet hur stort segel man skulle kunna köra på den? Fungerar ett modernt freerace med några Cambers? Kan man byta Jointen så att övre delen skulle kunna vara kompatibel med en modern pinmastfot (för att använda ny mastförlängare). Vågar inte chansa och plocka isär för sabbar man mastfoten så är brädan körd (Mistral Original),
    Ha de bra

    jlhp svarade 5 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • raggarn

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 16:55

    ta några mobilbilder på prylarna och lägg upp så blir det kanska lättare att svara…för oss som inte haft en så´n….e de modell termos-kork..??

  • rrd

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 17:55

    SST=Steel Stringer Technology om jag minns rätt…

  • kailua

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 18:09

    Närå, Inte Termoskork, fast jag lärde mig med en så , “Mistral Kailua” med ett “Take Off” segel. Kommer ihåg att det hände att jag helt plötsligt stod med segel i näven och Brädan under fötter men dom satt inte längre ihop… Det var samma styrsel som i en badbalja 🙂

    Skickar två bilder.
    Det är en typ av mastfotsskena, går att flytta under segling genom att trampa på en pedal. Flytta långt fram för kryssen och längst bak på slör…

    Den lilla röda plattan på mastfoten sätts i 90 grader mot skenan och så klickar men till den parallellt med mastskenan. Det är alltså pinnen ner i mastfotsskenan som är den viktiga länken. Utan den tappas hela funktionen med flyttbar mastfot. Har titta på att ta isär mastfot från förlängaren, men allt verkar sitta stenhårt!!

  • kailua

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 18:24

    Ja just ja. Lite om brädan också.
    Ca 380 lång, volym är jag osäker på, över 200 liter. 8 fotstroppar och en vikt på ca 20 kilo.
    Jag tror att det kanske kan ha varit en typ av tidig courseracer , som Equipen , eller liknande men känns inte lika “räjsig”
    Trippelkonkav och enormt centerbord till… den tar höjd som en segelbåt.
    Har för mig orginalseglet låg på strax över 6 m2, men jag skulle alltså vilja försöka maxa segelytan. Skulle vara bra att veta hur mkt innan jag lägger några pengar på det. Så om ngn har en aning…
    ( om det nu kan vara värt att försöka få ut ngt från den… Brädan alltså )

  • billie

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 21:51

    Här finns en del att läsa med sökfunktion
    http://www.lbwindsurfing.com/forum
    Håller själv på med en gammal f2 lightning .
    Jag tror att om fenan är större än 32 cm kan du gott ha 9 m2 på den även större segel.
    Men du måste på något sätt få isär mastfoten och byta jointen till något nyare så att den håller

  • tsss

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 22:12

    hej

    Kul att se denna ganska eleganta konstruktion av mastfot. Den som du har är den tidiga modellen där jointen låses fast av en stålmärla som man trycker in i / drar ut från den blå delen där clamcleaten sitter. Modellen utvecklades senare till första modellen av Equipe, genom att den fick en modernare längare som lätt gick att ta bort. Detta gjorde det enklare att spänna luffen på seglet. Den modell som du har är jobbig eftersom masten måste vara monterad och i vägen när man ska spänna ned. Jag har aldrig bytt joint på dessa modeller men undrar om den är fastvulkad. Dock har jag en liggande om du behöver…
    På TWC så har vi en Mistral Maui och en Mistral malibu som båda hade såna längare och mastfötter som du har på din. För att kunna köra med samma riggar, alltså med moderna mastfötter, som på våra övriga lånebrädor tillverkade jag av´en bit mässing en konverter, som jag fräste en slits i och sedan monterade i den befintliga skenan. Då gick det att rigga med vanliga nutida grejor. Man blev då av med möjligheten att skjuta masten hela vägen framåt, nu kan man bara justera runt en decimeter eller så, men det får man leva med, Vi har ju dessa brädor som övningsgrejer och inget att tävla med.
    Kan skicka bild om du vill, det blev så fult så jag vill inte visa här på Surfzone, men det funkar.

  • kailua

    Medlem
    10 maj, 2014 vid 08:16

    Tack Billie
    http://www.lbwindsurfing.com/forum
    Ha – vilken kul sida. Tack för tips. Longboardsentusiaster. Finns ju massor med tips och kuriosa.
    Finns en hel del gamla långbrädor kvar i drift…. Och många verkar ju seglas med stora segel runt 9-9,5 m2 i alla fall.

    Nu har jag mätt fenstorleken; 25 cm (originalfenan från en Bic Calypso…) problemet är att det är en gammal fenkasset, tror den heter US. Inte genomgående i alla fall.
    Vet inte hur stora fenor man kan få tag på till en sån kassett.

    Tack Pssst.
    Den lilla märlan har jag fipplat lite med, den går att ta bort och därmed få förlängaren frikopplad från foten, så det går att hålla emot med foten ngt när nedhalat ska dras men nog inte tillräckligt för ett rejälare segel.
    Kanske får jag anledning att höra av mig för bilder på din lösning med brickan men först…
    -Försöka få bort jointen och ersätta med ngt som har pinmastfotsfäste eller liknande… Måste gå att limma med ngt riktigt starkt härdande? Vill kunna behålla funktionen med skenan.
    – om det funkar (håller tummarna) så hitta större fena , leta stort begagnat racesegel med tillhörande mast sen ut å kryssa.

    Om inte – hitta fungerande begagnad raceboard eller…

    är det vääääldigt svårt att segla Formula??

    Tack för tips och råd!!

  • billie

    Medlem
    10 maj, 2014 vid 08:33

    Läste någonstans att den där”sprinten ” du drar ur ,skall du vårda ömt .Alltså tappa inte bort dem. I ettt test i surfspot 1989 testade de stora raceboarden typ mistral f2 tiga m.m Alla hade en fena på typ 32 34 cm ganska breda . Det går även att ta en trimboxfiena och slipa ner så att den passar med us box skruv och bricka.

  • kailua

    Medlem
    10 maj, 2014 vid 08:55

    Tack Billie
    http://www.lbwindsurfing.com/forum
    Ha – vilken kul sida. Tack för tips. Longboardsentusiaster. Finns ju massor med tips och kuriosa.
    Finns en hel del gamla långbrädor kvar i drift…. Och många verkar ju seglas med stora segel runt 9-9,5 m2 i alla fall.

    Nu har jag mätt fenstorleken; 25 cm (originalfenan från en Bic Calypso…) problemet är att det är en gammal fenkasset, tror den heter US. Inte genomgående i alla fall.
    Vet inte hur stora fenor man kan få tag på till en sån kassett.

    Tack Pssst.
    Den lilla märlan har jag fipplat lite med, den går att ta bort och därmed få förlängaren frikopplad från foten, så det går att hålla emot med foten ngt när nedhalat ska dras men nog inte tillräckligt för ett rejälare segel.
    Kanske får jag anledning att höra av mig för bilder på din lösning med brickan men först…
    -Försöka få bort jointen och ersätta med ngt som har pinmastfotsfäste eller liknande… Måste gå att limma med ngt riktigt starkt härdande? Vill kunna behålla funktionen med skenan.
    – om det funkar (håller tummarna) så hitta större fena , leta stort begagnat racesegel med tillhörande mast sen ut å kryssa.

    Om inte – hitta fungerande begagnad raceboard eller…

    är det vääääldigt svårt att segla Formula??

    Tack för tips och råd!!

  • bicless

    Medlem
    11 maj, 2014 vid 20:33

    Tips på fena: Tekkno crossover fenan finns köpa ny i 35cm USB. Inte så många tillverkare som gör långa usboxfenor längre då det bara är små brädor som har us-box numera.

  • kailua

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 07:56

    Så var det en begagnad mastfot på väg i posten. Tusen tack för det!!!!!
    Början på en väg mot lättvindssegling,
    Betyder att det går att segla med “nya” orginal mastfoten parrallellt med att den gamla mastfoten kan börja monteras isär för att monteras ihop med nyare prylar som är mer kompatibla med större/nyare segel. Hittat en del länkar där oliak personer hittat lösningar på att behålla skenans funktion.
    Dessutom två sprintar om man trots öm omvårdnad råkar tappa en! ( Borde gå att göra en kopia?)

    Tekkno Crossover – perfekt – Hittade en länk där ngn byggde ut eventuellt glapp mellan ny fena och gammal box med avklippta kreditkort =) Alternativet är väl att slipa ner om det tvärtom är för tight!

    Nu återstår frågan om lämplig rigg på runt9,5… Men det får vänta en lite stund.
    Min Sambo behöver smälta förra inköpet =) Osså behövs det ju en rigg runt 8 för Sharken och det måste väl komma före…. och förankras =)
    Hmm – Om det kunde börja blåsa lite utanför kontoret också!!!
    Jobba kanske…

  • canoya

    Medlem
    14 maj, 2014 vid 12:56

    Jag har själv en Bic Bamba från -91 som fortfarande används emellanåt. Vad jag förstår så ska man försöka få tag på ett segel med mycket bottendrag. Hög toppfart har man inte så mycket nytta av. Raceboards är inte så snabba i toppfart jämfört med moderna slalom, formula eller freeride som moderna segel är gjorda för. Det är inte all säkert att ett modernt 9,0 ger tidigare planing än ett gammalt 7,5 avsett för raceboards, det kanske bara blir just större.

  • tws

    Medlem
    14 maj, 2014 vid 13:08

    Crc .

  • kailua

    Medlem
    10 mars, 2015 vid 08:52

    Vinter, pappaledig, lite tid över… Så jag gjorde om mastfoten.
    Lite bilder om ngn kanske är intresserad och har ett liknande projekt.
    Den viktiga slutsatsen var att gummit i gamla jointen var vulkat över en kona i aluminium. Den fungerade som hona för en klassisk M8 från mastfoten så det var bara att byta ut mot en ny bogejoint. Det jobbiga var att få loss det gamla. Slutade med morakniv, bågfil, polygrip. Var tvungen att såga ut en “tapp” i aluminiumkonen som jag kunde sätta största skiftnyckeln i för att hålla emot polygripen. Sen var det handstyrka. Att förvärma för att lossa går inte – då smälter den röda plasten på orginalfoten.
    Bild 1 originalmastfot
    Bild 2 demolerat. Man kan se resterna av aluminiumkonen med en tillsågad tapp.
    Bild 3 den viktiga länken för att kunna ha kvar funktionen med rörlig mastfot i skenan.
    Bild 4 klart med ny bogejoint och PIN fäste.

  • emmhmms

    Medlem
    10 mars, 2015 vid 16:31

    Fick du tag på något segel?

    Sailloft Traction är ett segel med mycket bottendrag.
    Finns ett begagnat 8,5m2 på Surfspot för 897 kr. Tilltalande pris om du är osäker på hur brädan klarar större segel och om mastfoten håller. Masten fanns det ingen lämplig bland fynd/beg så det blir 1799 kr för en Reptile Green Mamba 40% :-/

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel Mistral Competition SST

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.