Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbster eller Hammerhead?

  • maui-mange

    Medlem
    24 november, 2014 vid 05:16

    Jag tror att jag läst att Tomo jobbat på sina shaper i 4-5 år. De användes i ASP redan 2012 http://www.youtube.com/watch?v=1GPz-6Qj_vA%5B/url%5D och http://www.youtube.com/watch?v=RumViduD7qI

  • tws

    Medlem
    24 november, 2014 vid 22:24

    Jeg kan avsløre at tabou også kommer med den brede avkappede hekken med tynne kanter.
    Har noen bilder men klarer ikke legge dem inn her. Den likner Quatro Pyramid. (Men det gikk på edit.)

  • tws

    Medlem
    24 november, 2014 vid 22:34

    Eller så har fanatic sin triwave hekk veldig bred og med tynne kanter. Fernandez kan tillate seg å være selvsikker med disse brettene på Klitmøller. Jeg har testet Triwave 95L og den gjør deg faktisk bedre på alt i bølger untatt sideoff eller sideshore på Lista. Kansje den funker da også.

  • dude

    Medlem
    25 november, 2014 vid 12:30

    Ingen har dock tittat på detaljerna på Tomas bräda, dvs s-rails, kanaler, helt nytt fenkoncept med jämn övergång i grepp från noll till hundra (jämfört med konventionella under- och övertrycksfenors av och på), förutom det vi redan nämnt. Jag fick själv tillfälle att testa den igår och skulle nog säga att det som jag direkt uppskattade var s-rails, parallell outline och avkapad nos. Den avkapade nosen tyckte jag var riktigt ball, den liksom finns där längre fram än den är, för lägger du i mer rail och till och med “sjunker nosen” så bara fortsätter den driva och hittar upp igen så fort du släpper trycket. Jag skulle personligen beskriva det så som så att eftersom railen inte rundas av, utan har raka rails hela vägen fram, så uppkommer inget extra motstånd, kanske på liknande sätt som squaretail släpper jämfört en roundtail. Kan man kalla det “invisible nose”?

  • alexasu

    Medlem
    25 november, 2014 vid 19:48

    @dude 729379 wrote:

    Ingen har dock tittat på detaljerna på Tomas bräda, dvs s-rails, kanaler, helt nytt fenkoncept med jämn övergång i grepp från noll till hundra (jämfört med konventionella under- och övertrycksfenors av och på), förutom det vi redan nämnt. Jag fick själv tillfälle att testa den igår och skulle nog säga att det som jag direkt uppskattade var s-rails, parallell outline och avkapad nos. Den avkapade nosen tyckte jag var riktigt ball, den liksom finns där längre fram än den är, för lägger du i mer rail och till och med “sjunker nosen” så bara fortsätter den driva och hittar upp igen så fort du släpper trycket. Jag skulle personligen beskriva det så som så att eftersom railen inte rundas av, utan har raka rails hela vägen fram, så uppkommer inget extra motstånd, kanske på liknande sätt som squaretail släpper jämfört en roundtail. Kan man kalla det “invisible nose”?

    Kan du utveckla det där med fen-konceptet? (Det lät intressant, men jsg hängde inte med riktigt.)

  • dude

    Medlem
    25 november, 2014 vid 20:17

    De är längre “kanter” helt enkelt, inga aerodynamiska profiler som genererar över- och undertryck, utan bara kanter att trycka mot, vare sig det är när man åker rakt fram eller gör en toppsväng. Men jag tyckte inte jag fick testa på brädan tillräckligt för att känna på detta. Det behövs side(shore) för det.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    25 november, 2014 vid 20:34

    Hade ju varit grymt intressant att se bilder o en mer ingående beskrivning av tankarna bakom bygget som helhet.

  • svenne

    Medlem
    25 november, 2014 vid 21:37

    Jao, jag tror att INGEN har kollat Tomas bräda. Botten på den är… …annorlunda.

    Tomas är nog en av de byggare som jag uppskattar mest, för han vågar testa nya idéer. Rätt radikala sådan också. Inget flashigt reklambladsmumbojumbo utan redigt radikala tankar. När han kommer och hämtar material så är det alltid nåt nytt på gång. 🙂

  • mag

    Medlem
    26 november, 2014 vid 05:45

    Jag kunde se ett par kanaler på vågsurfbrädan och thruster setup.

  • alexasu

    Medlem
    26 november, 2014 vid 15:37

    Det låter verkligen som om någon måste lägga upp en bild på Tomass bräda, underifrån. Jag fattar fortfarande inte…

  • svenne

    Medlem
    26 november, 2014 vid 19:52

    @alexasu 729409 wrote:

    Det låter verkligen som om någon måste lägga upp en bild på Tomass bräda, underifrån. Jag fattar fortfarande inte…

    Någon? Det ska nog Tomas bestämma själv.

  • challgren

    Medlem
    26 november, 2014 vid 21:34

    @Svenne 729413 wrote:

    Någon? Det ska nog Tomas bestämma själv.

    Varför sån attityd Svenne?

  • svenne

    Medlem
    26 november, 2014 vid 23:45

    @challgren 729416 wrote:

    Varför sån attityd Svenne?

    Attityd mot vad? Att andras projekt är Open Source per default? Låt Brandis bestämma det i sånt fall.

  • sailortrash

    Medlem
    27 november, 2014 vid 07:55

    tja…han behöver ju inte lägga ut cad-filen för nedladdning direkt…en bild ger ju som bäst inspiration. Men i sak är jag på din sida Svennis..

  • alexasu

    Medlem
    27 november, 2014 vid 10:31

    Med “någon” menade jag att han verkar inte hänga på konfen själv.
    Men “måste” menade att jag kommer nog inte förstå botten/fen-konceptet riktigt om jag inte får se en bild.
    Jag menar absolut inte att någon ska sprida bilder på hans bräda mot hans vilja!
    En språklig miss i så fall…

    Jag hade i alla fall tyckt det varit väldigt kul att få studera skapelsen lite närmre. 🙂

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbster eller Hammerhead?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.