Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Summan av 5 års arbete..

Taggad: 

  • svennebanan

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 11:05
    dr Masse;700225 wrote:
    Att jag nu skaffat en SUP har för evigt cemtenterat töntighetsfaktorn för denna ‘sport’.

    Mupp! Vilket elände blev det tillslut och varför? (iofs helt ovidkommande, men det kan ju finnas ännu töntigare ‘too late adopters’ som behöver brädvalskunskap för att om möjligt få töntfaktorn att stiga ytterligare)

  • dr-masse

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 11:39

    Komplement till dagar med vågor men mindre eller utebliven vind. Ville ha något som fungerade även i små vågor och som mina barn kan testa om de vill ge sig ut med bräda och paddel, kanske även rigg.

    Det blev en JP 9′ 3”. Har ingen j-a aning om den är bra eller så och är nu helt nybörjare i en sport för första gången på väldigt länge. De första gångerna har varit en fascinerande mix av hårda prövningar och förnedring, att stå på knä på en bräda tittandes på en mjäkig våg och tänka ‘nej, inte nu igen’ har en förmåga att reducera ens inbillade mod och manlighet högst avsevärt, och väldigt inspirerande. Det är ju kul och betydligt mer annorlunda mot vindsurfing än vad jag trodde, både vad gäller teknik och upplevelse. Hittills gillar jag det verkligen. Misstänker dock starkt att detta endast är ett första steg mot en riktig surfbräda.

    Detta är den första surfpryl som införskaffats under alla år där fru och barn sagt – ‘nämen va kul! när får vi prova den här?’.

  • svennebanan

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 13:04
    dr Masse;700234 wrote:
    ..töntmanifest..

    Jag är i exakt samma läge och väntar bara på att begmarknaden ska komma i gång. Men nu ska vi inte låta Kona tråden handla om SUP för vad jag förstått har KonaJocke tagit över Kona One från Exocet, som istället satsar på (Wind)SUP. En notering till too-late-adopters är dock att se till att aldrig paddla sin SUP rakt igenom en shortboard lineup på första och sneaka vågor från sagda lineup vilket jag förstått har varit ganska dyrköpt (vad det gäller det subkulturella kapitalet) för vissa early-adopters;-).

  • sailortrash

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 13:22

    tillbaka till Kona

    jag var vid Norra Garda sjön förra veckan och råkade av en slump se på När Neil pryde lanserade sin RS1 bräda entypsklass (tillsammans med Jaguar av ngn anledning)..den såg ut som en kona i lättviktsutförande utan blommor..

    men såg knappast roligare ut att segla…den verkar också kräva typ 7 ms för att plana..

    vilken klass blir störst? Kona eller RS1?

    målgruppen är ju helt klart samma allafall

  • joachim_larsson

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 18:24

    Rs One är vår Kona link (den har vi i skolan, men aldrig lykats sålt någon)och är bredare och kortare vilke gör det sämre i lite vind och sämre i mycket vind, de har valt att sätta ett väldigt simpel centerbordslösning, den har inte ASA i konstruktionen så den blir inte lika tålig. RS One har fri pumpning men det försöker ju ialla fall kopiera vilket gör det vi går intressant för NeilPryde. Men som man säger finns ju bara ett original. Brädan togs fram för att konkkurera med BIC och en feeder för RSX som nu är borta från OS programmet så man kan ju undra vad den ska feeda. Jag säger bara lycka till.
    Hur många har vindsurfat idag? Jag var ute ocj testatde weedfins för klassen idag, ser ut som vi får fram en som man kan kryssa på i hårdvind.

    Förresten kul att Slusken och Jeppe är tillbaka.

    Jag dra förresten till Kina nästa vecka och seglar Kinesiska mästerskapen vi blir nog ett 50-100 talet på eventet, vi finns nu på alla kontinenter. I vinter drar min dotter och seglar Kona i Australien och givetvis vågsurfar, Sup:ar och Kitar också, varför inte göra fler saker???? Jag tror faktiskt jag är en vinnare och ni är losers (med fokus på Jeppe och Slusken)

  • sailortrash

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 18:34

    Jo personligen skulle jag varken köpa kona eller rs1…sup har jag i te heller fattat.. Vad e poängen med sup? Köp en kanot om man vill padla, svenska vÅgor suger ju vilket som utan segel

  • pedersen

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 19:01

    Är det inte bara att inse att vi talar om olika sporter? Bor man på västkusten (Varberg, Halmstad) seglar man vågor i vindar över 10 m/s. Bor man vid en insjö så passar att cruisa om kring på brädor med centerboard bättre. Så många surfdagar som varit denna säsong på västkusten så är jag nöjd med mitt val av sport :cool2:

  • doc

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 21:45

    SUP är skitkul!
    ’nuff said…

  • sailortrash

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 07:43

    men vad gör man på en SUP?

    liksom…va fan gör man?

    stå upp och paddla…eller har jag missat ngt grundläggande…?

    “Är det inte bara att inse att vi talar om olika sporter? Bor man på västkusten (Varberg, Halmstad) seglar man vågor i vindar över 10 m/s. Bor man vid en insjö så passar att cruisa om kring på brädor med centerboard bättre. Så många surfdagar som varit denna säsong på västkusten så är jag nöjd med mitt val av sport “

    Det finns mååånga bättre och roligare lättvindsbrädor än kona för insjöar. RsX är ju typ också ett skämt…en blandning av Kona och formula typ. skönt att bli av med den som OS-klass..

  • dr-masse

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 08:02

    Man står upp och paddlar.

  • svenne

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 08:02
    Doc;700291 wrote:
    SUP är skitkul!
    ’nuff said…

    Exakt så!

  • irieman

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 09:11

    Är du på ett vågställe så tar du vågor, är det platt så cruisar du eller använder den för en rejäl workout. Annars kan man oftast sätta segel på den för att använda den för lättvindsvågsegling. Dessutom, barnen älskar den, sätt barnen på brädan, en lätt knuff och sedan surfar dom på småvågor i 50 meter.

    http://www.sup.se/portfolio-item/jakten-pa-den-langsta-vagen/

  • sailortrash

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 13:57

    ska tänka på saken…

  • surfslusken

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 14:14

    Se där!!!
    Konfen hänger på IKEA retuscherings trenden!
    Sorglit.

  • the_novice

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 20:55

    IKEA?
    Jag tycker mera att det liknar Scientologi, eller någon annan konstig sekt…?

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Summan av 5 års arbete..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.