Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Taggad: ,

  • SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

    Publicerad av martineek på 10 maj, 2015 vid 22:21

    Hej Alla!

    Jag håller på att bygga ihop en egenritad SUP.
    Brädan är helt i trä och kommer byggas så miljövänligt det bara går.

    Har ingen aning om om den kommer bli paddlingsbar men det är ett kul projekt. Jag kommer att lägga upp hela tillvägagångssättet (från första skiss till paddlad bräda) här så den som vill kan följa bygget.

    Jag är brädfanatiker och åker skateboard och snowboard sen över 20 år tillbaka.
    Provade SUP för något år sedan och gillade det skarpt!
    Blev några vändor till Apelviken och hyrde bräda.
    Bor ganska nära vattnet i norra skärgården i Gbg och kände att jag nog behövde ha mig en egen SUP. Köpte mig en Red Paddle inflatable 10’6″ förra året men kände ganska snart att den är lite tråkig i mina vatten.

    Då slog det mig att det skulle vara kul att rita sin egna bräda!

    Jag jobbar med formgivning och kan det där med CAD lite grann så det var inga problem att få upp en form jag gillade.

    Däremot kan jag absolut ingenting om SUP generellt eller skrovformer så jag började med att mäta av en Naish Javelin X26LE 12’6″ för att främst få något att utgå ifrån.

    I januari skaffade jag mig även en 3-axlig fräs (DIY-bygge) delvis för detta projekt.

    Efter att ha stött och blött tillverkningsteknik väldigt länge och ändrat mig fram och tillbaka ett par gånger så beslutade jag mig för att köra stitch-and-glue-tekniken och sen drog jag igång!

    Nu har jag kommit en liten bit och mer bilder och info läggs upp inom kort…

    Ha det gott så länge!
    //Martin

    martineek svarade 8 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 91 Svar
  • 91 Svar
  • malibu

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 06:13

    Kul! Har funderat på samma sak (inte minst eftersom jag också är formgivare och kan det där med CAD 🙂 )

    Ska följa tråden!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 06:16

    Riktigt skoj, ska bli kul att följa.

    Bilder och beskrivning på fräsen?

  • martineek

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 11:29

    Fräsen är en DIY-byggsats från http://www.cncmaskiner.org som jag har moddat lite.
    Aktiv fräsyta på ca 1200 x 800 x 80 mm.
    Det gick åt mycket blod, svett och tårar då mitt hantverkskunnande ligger på hobbynivå…men nu funkar den perfekt med ca 1 mm tolerans. Det mesta strulet nu brukar vara handhavandefel! =)

    Vill ni veta mer så är det bara att fråga på!

    Kan förövrigt nämna att jag precis beställt miljövänlig fiberväv samt bio-epoxy…hittade detta i England.

    Fiberväv: http://www.easycomposites.co.uk/products/fabric-and-reinforcement/natural-fibres/flax-22-200g.aspx
    Bio-epoxy: http://shop.entropyresins.eu/super-sap-clr-clf-cls/15-super-sap-inf-entropy-resins.html

  • challgren

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 13:09

    Spännande projekt! Ska bli kul att följa!

  • martineek

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 22:23

    Här kommer en bild till på fräsen…det blev en stor pjäs!

    Jag mätte som sagt av en Naish Javelin X26LE 12’6″ med ett vattenpass, en tumstock och en polare. Min vetenskapliga avhandling ser ut så här:

    Från den avhandlingen började jag skissa i designprogrammet som jag jobbar med och CAD:ade upp ytor och struktur. Jag valde att köra med en mittstringer

    Därefter fräste jag ut spanten och printade ut stringern på 10 st A3 som jag sedan sågade ut med min fantastiska sticksåg från Clas Olsson! Jag har valt att köra i björkplywwod…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 06:15

    Nu blev man ju ganska sugen på en fräs till egna verkstan, ajdå. Fast det får nog bli handjagande även i fortsättningen,

    Om du kör spant och stringer med sticksåg, när blir det dax för fräsen?

  • martineek

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 07:04

    Ja…det är väldigt kul med fräsen! Har även en 3D-printer med ABS-plast. Man blir som ett barn när man ser dem jobba…står där med ett leende och har svårt att gå därifrån…tills något havererar! (gäller främst 3D-printern)

    Alla 9 spant är frästa (se foto lite längre upp i flödet där fräsen kör spanten).

    Vill undvika plast så gott det går och kommer även att fräsa handtag, leachfäste och fena.
    Dessa har jag inte skissat på ännu förutom mentalt. Vill gärna göra någon skön lösning där man integrerar vent-pluggen på något gött sätt.

    När det gäller vent-pluggen vill jag köra en mässingsplugg men det verkar inte vara det lättaste att hitta här i Europa. Får nog göra en DIY-lösning på det om jag inte hittar något. Kostar 500 spänn för ett 3-pack ihålig skruv och rampamuff av mässing + o-ring, ifrån USA…får bli nödlösningen.

    Fenboxen är det enda jag kommer att köpa och som kommer vara i plast.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 10:53

    Ahh, läste lite för fort, ser nu att det bara var stringern som kördes med sticksåg.

    Vill du så är det inte jättesvårt att göra egna fenboxar.

    Ska bli intressant att läsa om Flaxen när det blir dax för den, var har du tänkt använda den?

  • martineek

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 11:34

    Jag hade funderingar på att även göra fenboxen men tror nog att det är bäst att köpa en i plast. Det kan ju bli en del påfrästningar på den om man kör i fenan i botten och går den sönder är det gött att kunna byta ut den.

    Flaxen är tänkt att användas istället för glasfiber så allt kommer att Flaxas är tanken! Enligt UPS dyker den upp på fredag.

    Här kan du läsa lite mer:
    http://www.compositesevolution.com/news/biotex-flax-used-to-strengthen-sustainable-paddle-board-for-bic-sport/
    http://www.materialstoday.com/carbon-fiber/news/samsara-eco-surfboard-features-biotex-flax-fibre/

    Har aldrig laminerat något eller ens använt epoxy innan så hela detta projektet är learning by doing. Tränade lite igår med biltemas epoxy och glasfiber och laminerade en träkloss…spännande! =)

  • mag

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 12:36

    Galet kul initiativ. Fler byggprojekt på konfen är bra.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 05:27

    @Martineek 732744 wrote:

    Jag hade funderingar på att även göra fenboxen men tror nog att det är bäst att köpa en i plast. Det kan ju bli en del påfrästningar på den om man kör i fenan i botten och går den sönder är det gött att kunna byta ut den.

    Flaxen är tänkt att användas istället för glasfiber så allt kommer att Flaxas är tanken! Enligt UPS dyker den upp på fredag.

    Här kan du läsa lite mer:
    http://www.compositesevolution.com/news/biotex-flax-used-to-strengthen-sustainable-paddle-board-for-bic-sport/
    http://www.materialstoday.com/carbon-fiber/news/samsara-eco-surfboard-features-biotex-flax-fibre/

    Har aldrig laminerat något eller ens använt epoxy innan så hela detta projektet är learning by doing. Tränade lite igår med biltemas epoxy och glasfiber och laminerade en träkloss…spännande! =)

    Går ju även att byta egna boxar, fast jag förstår om du föredrar att ta en färdig, mkt nytt ändå.

    Antar att du tänker klä ramverket med faner och sen laminera med Flaxen?
    Du vill inte ha synligt trä, det lär väl försvinna vid laminering med Flax?
    Är det “miljöaspekten” som gör att du väljer Flax eller något annat?

    Det har skrivits flera gånger i andra trådar men Biltemas prylar är inte det bästa och inte billigt.

    Kompositer är skitkul! se bara till att använda ordentlig skyddsutrustning

    Ähh, blev lite styltigt skrivet, ursäkta

  • martineek

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 08:05

    Jag är ju splajans ny inom området så min kompetens är = noll! =)
    Tar gärna tips om hur man gör en fenbox (och alla andra tips också förstås!!)
    Jag har redan köpt mig en fenbox US 10″

    Nu är “skelettet” färdigt. Gick loss med hålsågen stringern i lördags kväll när frugan och lilleman sov! Bästa sättet att roa sig en lördagkväll!!

    Nästa steg är att limma ihop Stringern. För att den ska hålla så bra som möjligt fick sticksågen och raspen tillverka ett pussel. I detta området ska även handtaget sitta så här får jag stärka upp med lite mer plywood tänkte jag.

    Stringern är gjord av 9 mm plyfa, spanten i 4 mm plyfa och allt ska kläs in med 4 mm plyfa. Allt i björk.

    Första anledningen varför jag valde Flax var att det var miljövänligt…när jag kikade närmare på det så tycker jag att det är ett riktigt snyggt material och gör brädan lite mer spännande utseendemässigt jmf med björplyfan som inte är så sexig.

    Testet med biltemas grejer har inte härdat riktigt ännu…faan vad temp-känsligt och långsamt det verkar vara!
    Ser fram emot och jobba med Flaxen och Super SAP-epoxyn! Allt har skickats från England och Spanien (tror jag) så jag bör ha det snart!

  • canoya

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 12:17

    Vill du förstärka skarvarna så kan du limma en 4 mm plyfa på var sida. Vad räknar du med för slutvikt på skapelsen?

  • martineek

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 13:47

    Tänkte faktiskt köra med lite fetare plywood där så jag får lite mer yta till mitt handtag som kommer att hamna i det området. Har tankar på att göra någon lösning där handtag och ventplugg är integrerade i en skön design. Har några förslag i huvudet…

    Viktmässigt har jag ingen som helst aning…kan bli en fjäder eller ryssarnas nya pansarvagn… =)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 19:29

    För tips för laminering och vanligt brädbygge finns det mycket skrivet i gamla trådar på forumen, sök på brädbyggning, laminering etc.
    Själv har jag bidragit med lite grand,
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?94051-Bantat-bygge
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93580-Brädbyggning
    I den första länken finns beskrivet hur du gör boxar,

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.