Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Taggad: ,

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2015 vid 08:43

    @Martineek 734079 wrote:

    Fick rådet av en kollega, som pular en del med båtar, att skippa slipandet och tvätta av ytorna noga med aceton och kör på nästa lager…låter ju perfa så man slipper skitgörat att slipa! Vad tycker ni?

    Definitivt nej.
    Epoxi binder enbart mekaniskt, det finns ingen kemisk reaktion mellan ett genomhärdat lager och ett nytt. Epoxi som härdar med tillgång till luft binder syre till ytan (karbonatisering). Ytan blir “fet” och det finns ingen struktur över huvudtaget som går att använda som fästgrund. Inget fäster utan slipning på en blank genomhärdad yta. Det enda sättet att undvika slipning är att använda avrivningsväv (peel ply). Ett annat alternativ är att lägga vått i vått, dvs att lägga slipgrund när det första lagret har börjat gela, då och endast då kommer dina lager att binda i varandra kemiskt.

    Slipa. Definitivt.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 juni, 2015 vid 09:10

    @Svenne 734086 wrote:

    Definitivt nej.
    Epoxi binder enbart mekaniskt, det finns ingen kemisk reaktion mellan ett genomhärdat lager och ett nytt. Epoxi som härdar med tillgång till luft binder syre till ytan (karbonatisering). Ytan blir “fet” och det finns ingen struktur över huvudtaget som går att använda som fästgrund. Inget fäster utan slipning på en blank genomhärdad yta. Det enda sättet att undvika slipning är att använda avrivningsväv (peel ply). Ett annat alternativ är att lägga vått i vått, dvs att lägga slipgrund när det första lagret har börjat gela, då och endast då kommer dina lager att binda i varandra kemiskt.

    Slipa. Definitivt.

    Välkommen tillbaka Svenne, länge sen man hörde nåt från dig här.
    Alltid kul med lite ordentliga råd!
    Mina når inte alltid hela vägen, hemmapulare som man är:)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 juni, 2015 vid 09:20

    @Svenne 734086 wrote:

    Definitivt nej.
    Epoxi binder enbart mekaniskt, det finns ingen kemisk reaktion mellan ett genomhärdat lager och ett nytt. Epoxi som härdar med tillgång till luft binder syre till ytan (karbonatisering). Ytan blir “fet” och det finns ingen struktur över huvudtaget som går att använda som fästgrund. Inget fäster utan slipning på en blank genomhärdad yta. Det enda sättet att undvika slipning är att använda avrivningsväv (peel ply). Ett annat alternativ är att lägga vått i vått, dvs att lägga slipgrund när det första lagret har börjat gela, då och endast då kommer dina lager att binda i varandra kemiskt.

    Slipa. Definitivt.

    Förresten hur är det med karbonatiseringen (som jag antar är samma som amino blush) går det väck med vatten och scotch brite?, har läst det på flera ställen både hos epoxitillverkare och på forum. Tycker dock det känns lite skummt och har alltid slipat istället.

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2015 vid 10:43

    @Bjorn Daniels 734088 wrote:

    Förresten hur är det med karbonatiseringen (som jag antar är samma som amino blush) går det väck med vatten och scotch brite?, har läst det på flera ställen både hos epoxitillverkare och på forum. Tycker dock det känns lite skummt och har alltid slipat istället.

    Amino blush är inte samma sak, det är fukt som binder istället för syre och händer bara om det är kallt och/eller fuktigt. Det går oftast bort med varmt vatten och vanligt rengöringsmedel, men om det ska lamineras igen måste ytan ändå slipas.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 juni, 2015 vid 11:18

    @Svenne 734089 wrote:

    Amino blush är inte samma sak, det är fukt som binder istället för syre och händer bara om det är kallt och/eller fuktigt. Det går oftast bort med varmt vatten och vanligt rengöringsmedel, men om det ska lamineras igen måste ytan ändå slipas.

    Tack, då har man lärt sig nåt idag med.

  • martineek

    Medlem
    30 juni, 2015 vid 11:37

    Gött att ha lite experter att tillgå!! Då blir det slipning!
    Det verkar iaf som att lamineringen gick vägen (iaf för ett otränat öga)!! Känns skönt…var som sagt lite nervös inför detta och när epoxyt började ta slut mitt i lamineringen ökade pulsen lite till!

    Nu börjar jag räkna ner till både semester och sjösättning…gör sista jobbveckan efter en hysterisk vår!
    På tal om det: Hur är det med sjösättning…räcker det att epoxyn är hård och klibbfri eller ska man vänta någon vecka?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 juni, 2015 vid 12:59

    Jag hade typ kört direkt. (Efter epoxin härdat förstås, borde vara ca 24h i rumstemp. Står i databladet eller på förpackningen.)

  • martineek

    Medlem
    30 juni, 2015 vid 13:10

    Precis vad jag ville höra!!! =)
    Vill bara få skiten i sjön för att kolla om den över huvudtaget flyter!
    Drar på lite mer epoxy, monterar fenboxen, ventliationen och leachfästet…sen kör jag!!

  • martineek

    Medlem
    30 juni, 2015 vid 22:13

    Tog och våtslipade skiten (120-papper) och sedan fick den ligga i solen och torka.
    Sedan körde jag på ett lager. Gick ner och kollade på ytan när den blivit tacky och tyckte att det nog behövdes ett lager till…känns som det blev ganska bra… Den glänser i alla fall!!=) Blir nog lika tung som Titanic men oj vad kommer plöja genom vågorna! =)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    2 juli, 2015 vid 07:35

    Akta dig bara för isberg.

  • martineek

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 00:06

    OK…nu har det hänt grejer!!

    Monterade fenboxen i dagarna…

    Sen kunde jag inte hålla mig längre…. Var tvungen att sjösätta skiten idag (onsdag)!! Det blåste och var riktigt rufft vatten…den typen av sjö som jag ville att brädan skulle funka i. Syns dock inte så bra på bilderna,,,

    Den flöt!! Jag hoppade på…och den sjönk inte!! Wohoooooo!!

    Tyckte att den tog sjön superbra. Den skar genom vågorna och när fören dök ner i vågorna så rann liksom vattnet av åsen jag har i fören. Jämfört med min Red Paddle inflatable 10’6″ x 32″ så är hemmabygget en dröm i denna vind och sjö! Den var bra mycket vingligare än Red Paddlen precis som jag ville att den skulle vara (så jag får lite utmaning) men de 27″ var bra mycket stabilare än jag hade räknat med! Den är tung (25 kg) och går rakt fram som en Atlantångare. Inte vindkänslig för 5 öre….riktigt kul att den funkade!! Ska bli kul och prova den i lugnt vatten också…

    Ikväll monterade jag leach-fästet och även en rampamuff fram som en “bra-att-ha”-sak…kan användas till transport och gopro-kamera med mera…

    Kvar är att fixa ventillationen…och självklart ska jag fräsa mig en egen fena! =)

    Återkommer med mer bilder! =)

  • martineek

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 11:14

    Ojdå…tidigare inlägg försvann.

    I alla fall…
    Monterade fenboxen här om dagen.

    Sedan kunde jag inte hålla mig…var tvungen att sjösätta skiten!
    Körde ner brädan till vattnet mha kanotvagnen som jag köpt på Biltema…funkade kalas!

    Vädret var blåsigt och sjön var ganska ruff…precis sånt väder jag vill att brädan ska klara! Min Red Paddle inflatable 10’6″ går knappt att använda i sådant väder.

    Jag sjösatte brädan och den flöt!! Jag hoppade på brädan och den sjönk inte!!
    Den överraskade mig hur bra den tog vågorna…den klöv dem och vattnet delades snyggt över åsen jag har fram i fören. Den var mycket vingligare än Red Paddlen som är 32″ bred (har jag för mig), vilket jag ville att den skulle vara så man får lite utmaning. Dock så var den stabilare än jag trodde med sina 27″.

    Nu har jag monterat leash-fästet och en extra rampamuff i fören som kan användas för transport, gopro-kameran etc.

    Kvar att göra är ventilation samt en egen fena…

    Återkommer med fler bilder…

  • martineek

    Medlem
    10 juli, 2015 vid 00:13

    Här kommer lite mer bilder…
    När den väger mycket:
    98ff56d4c015db24c69d10d2b17fe42f.jpg

    När den flyter:
    9ced3c39222485ef410f5817acb63eb1.jpg

    När den inte sjunker:
    a456f22325ce66f8996e4ed95be3bc7a.jpg

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • martineek

    Medlem
    11 juli, 2015 vid 15:14

    Imorse kom det stora provet för brädan…
    En tur till Fotö och tillbaks. En sträcka på dryga milen och tog ca 2 timmar.

    Tyckte brädan skötte sig galant! Den drar lite till höger och jag insåg att fenboxen hamnat lite snett (blev lite hetsigt och slarvigt i slutet för att få i brädan). Dock inget som stör direkt så det får bli höstens justering. Jag slipper iaf bygga en ny bräda då jag är riktigt nöjd hur den hanterar sjön.

    Kommer bli en massa träningsvärk nu känner jag!!

  • robin

    Medlem
    11 juli, 2015 vid 20:25

    Grattis, vad kul att den funkar som du vill efter allt slit! Det har varit en kul tråd att följa!

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.