Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Taggad: ,

  • henryk

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 04:43

    Japp – håller med, ambitiöst projekt och kul läsning. Inspirerande att sätta igång med ett sånt ovanligt projekt och samtidigt avskräckande när man inser hur mycket jobb det är 😉
    Skönt att den fungerar, ser kul ut 🙂

    Skickas från min iPad via Tapatalk

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 13:15

    Ja, kul tråd och roligt att den blev bra!

  • martineek

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 18:03

    Ja…det har varit ett kul och lite väl ambitiöst projekt kanske… =) Jag är supernöjd med brädan…men jag har ju inget att jämföra med och jag kommer undvika att testa någon annan bräda så jag slipper bli besviken! =)

    Har nog glömt skriva om vad Leash-fästet och ventilationen består av. De består av en rampamuff av mässing och en D-rings-skruv i kinesiskt rostfritt stål (som verkar ha det tufft mot Göteborgs salta vatten…) och en 1/4″-O-ring från Biltema.

    http://www.ebay.com/itm/NEW-Great-Planes-Brass-Threaded-Insert-1-4-20-4-GPMQ3368-NIB-/331084776033?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d1630c261

    http://www.ebay.com/itm/2X-1-4-D-Ring-Longer-Camera-Screw-Bolt-fr-Tripod-Quick-Release-Plate-Ball-Head-/271013177235?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f19a4e793

    Eftersom jag ritat allt från första skiss och hela projektet har varit Learning-By-Doing så ska jag vara riktigt nöjd! Det enda negativa jag kommer på är vikten som hamnade på 25-26 kg. Gjorde fel val redan från början genom att välja björk. Skulle valt furu-, gran- eller luan-plyfa istället! Kanske lite väl ambitiöst att ge sig på skrovformer och sånt när man inte kan ett smack om det. Vill man göra det enklare för sig och vara säker på att man får ett fungerande skrov kan man köpa ritningar på en Kaholo-SUP.
    http://www.clcboats.com/shop/boats/surf_boats/sup/kaholo-stand-up-paddleboard.html

    En annan sak att tänka på är att ha mycket epoxy hemma när man drar igång med lamineringen. Fick som sagt halvt panik när epoxyn började ta slut när jag kommit halvvägs men lyckades arbeta ut epoxyn och släcka de bränder som uppstod med lite sista-sekunden-lösningar som man kanske inte hade gjort i förstahand

    Har ni tiden så testa och gör er egna bräda! Det är något speciellt att paddla den när den väl är klar!

    Jättekul att ni följt min resa med bygget! Jag är supertacksam för alla råd jag fått…hade inte fixat det utan dem och jag har lärt mig supermycket. Det verkar som att jag inte behöver göra en ny bräda till mig till nästa sommar men det blir justeringar på brädan och antagligen en junior-bräda till den äldsta sonen som är 4 år till nästa säsong. Kommer nog gå aningen mer smärtfritt och inte vara lika avancerad i formen…

    Är det något ni undrar över är det bara att skriva här eller maila mig (martineek@hotmail.com)

    Blir nog lite mer uppdateringar här med bilder, egen fena och problem jag kommer råka ut för…den kommer säkert läcka eller spricka eller något annat! =)

    Ha det gött så länge och njut av sommaren!
    //Martin

  • martineek

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 18:29

    Här kommer en fotosammanfattning av hela projektet…









  • martineek

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 18:32










  • martineek

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 18:33







  • johanvm

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 19:45

    Hej, kul att du delar med dig av ditt bygge! Jag är lite nyfiken, har du nån koll på vad budgeten landade på?
    Ska du bygga ett nytt ex så kan man ju fundera på om epoxi är lite overkill då hela bygget är i trä (dvs INGEN friggo). Med polyester hade du väl kapat lite pengar och troligen inte märkt nån skillnad på slutresultatet.
    /J

  • martineek

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 22:46

    Jag har faktiskt ingen full koll på kostnaderna. Köpte lite mer av både plyfan och flaxduken än nödvändigt för lite andra projekt. Har inte fokuserat på budget utan haft miljöfokus vilket har gjort den aningen dyrare…men ett snabbt överslag för materialåtgång till brädan hamnar väl på ca 5600:-

    Plyfa: ca 2000:-
    Flaxduk: ca 1000:-
    Epoxy: ca 2000:-
    Övrigt: ca 600:-

    Jag har noll koll på polyester VS epoxy men stämmer det, är det kanske det jag ska använda på lillemans bräda i så fall!?

    Btw…är det någon som vill ha ritningarna så är det bara att höra av er! =)

  • johanvm

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 08:14

    Epoxi är ju ca 5ggr dyrare så det finns lite pengar att spara. Nackdelen med polyester är lukt (inga problem om du laminerar utomhus eller i avskiljt utrymme), den härdar snabbare och är inte riktigt lika slagtålig.
    /J

  • svenne

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 07:00

    @johanvm 734345 wrote:

    Epoxi är ju ca 5ggr dyrare så det finns lite pengar att spara. Nackdelen med polyester är lukt (inga problem om du laminerar utomhus eller i avskiljt utrymme), den härdar snabbare och är inte riktigt lika slagtålig.
    /J

    Då ska vi se.
    Polyester 128:- >>>
    Härdare 55:- >>>
    Totalt 183:-

    Komplett paket 40 minuters lamineringsepoxi, 260:- >>>

    40 % dyrare, inte fem gånger.
    Utöver det är samma epoxi drygt dubbelt så starkt i hållfasttester och hermetiskt tätt (vilket polyester inte är).

  • johanvm

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 08:04

    Bra, jag gjorde bara en snabb slagning i Seasea:s webbshop. Dina siffror är säkert mycket mera rätt.
    (Typ, 500 spänn kilot för epoxi kontra ca 100 för polyester – härdaren räknade jag inte med eftersom en liten flaska brukar räcka långt.)
    /J

  • martineek

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 23:21

    Epoxyit is and it is the shit!!
    Tänker ju fräsa en fena i trä till hösten…det slog mig också att det kanske hade varit kul att göra ut en gjutform och gjuta fenan i epoxy… Börjar nog med en träfena dock! 🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 juli, 2015 vid 07:49

    Priset på epoxi och väv kan variera ganska mycket mellan olika leverantörer. Likaså kvalitet.
    Så att lägga lite tid på att kolla vad och var man ska köpa är väl investerad tid.
    Nu finns det ju fler aspekter typ support, leveranstid, garanti etc. som man också behöver väga in.
    Själv tycker jag oftast att support, kvalitet och smidighet är överordnat pris.

  • martineek

    Medlem
    17 juli, 2015 vid 22:46

    Ja…Har förstått det! Tack för tipset!
    Tog en riktigt skön kvällstur med brädan ikväll…

  • martineek

    Medlem
    7 augusti, 2015 vid 22:37

    Go’kväll!

    Lite uppdatering…
    Ventilationen är installerad och den pös ordenligt när jag borrade genom skrovet…det betyder ju att den är tät i alla fall!!
    Brädan glider på som den ska och sköter sig grymt i alla vatten! Fick mig en genomkörare härom dagen med hög sjö och motvind i 2.5 km…men tillbaks var det en fröjd och behövde knappt paddla. Ikväll var vädret annorlunda!

    f67653323e106b27ffdc14471a1f15e1.jpg

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.