Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf & solbrillor?

  • perkele

    Medlem
    2 april, 2008 vid 12:15

    Annars är dessa två produkter bra alternativ:

    http://www.cleareyes.com/

    http://www.panodil.se/

    😉

    @Jalla 455497 wrote:

    Opraktiskt kombination men skulle inte va fel på sommaren om man vill slippa få knalröda ögon efter en dag på vattnet! Kanske bara jag som “lider” av det men är mkt irriterande att ha svidande ögon och se ut som om man hade stått och hängd på en pub hela dagen istället för på en bräda. Det kan inte va bra för ögonen i längden heller!?.
    Nån som har testad “surf-solbrillor” som finns på marknaden???????

  • benkemyre

    Medlem
    16 april, 2008 vid 13:34

    Hej detta är mitt första inlägg här på surfzone.
    Jag hittade denna tråden när jag sökte på surf glasögon
    och måste passa på att presentera mig och och tala om att jag säljer kitesurfing brillor från tyska JC Action.
    Jag heter Benny och senaste halvåret har jag bott i Brasilien och jobbat som grossist åt surfshops och surfskolor som återkommande gör nya beställningar på glasögonen.

    Har nu satt upp en webshop där man kan kolla in och köpa dessa surfing brillor. Jag letar även efter återförsäljare som bedriver surfing verksamhet och som vill bredda sitt sortiment med en bra och lättsåld produkt. Kontakta mig vid intresse!

    kitecamp.se har jag skapat en tjänst där man kan markera kitecamps i Sverige och världen på en karta. På samma sida finns även webshopen.

    Hör av er om ni har nån fråga. Tack för mig!

  • johanc

    Medlem
    16 april, 2008 vid 16:14

    @Spray 455688 wrote:

    Köpa solglasögon för 39kr är ingen lysande idee, man får vad man betalar för. Visst är 39kr-glasögonen mycket bättre än inga alls. De dyrare glasögonen har oftast mycket bättre UV-skydd vilket stänger ute de skadliga strålarna bättre. Tillverkaren kan uppge att glasögonen stänger ute 95 eller 100% av strålningen, men i faktiska tester kan detta skilja mycket från sanningen.

    Självklart ska man köra med solglasögon på vattnet, spegeleffekten från vattnet är skadligt för ögonen! Allt ifrån grå starr och uppåt kan vara effekterna vid långtida överexponering.

    Sorry spray, det är fel… Vad skit du än stoppar framför jacken stoppar UV.. Test efter test efter test visar att just den egenskapen inte skiljer sig mellan t.ex HM och Chanel. Sedan finns det andra egenskaper som skiljer vad gäller brytning och reptålighet men förbluffande ofta är även dyra designerbågar rätt pissiga ur brytningssynpunkt.

    Det hindrar dock inte mig från att vara en Oakley-junkie, har precis beställt mitt fjärde par, ett par Fives2.0 Rx. Varför? Jag ser både bra ut i dem och genom dem och de passar mitt ansikte bra så jag får inget ljusinsläpp på sidorna.

    Enligt brorsan, som är ögonläkare, är det enda man direkt skall undvika blåa glas i brillorna. Detta eftersom blått ljus lurar ögat att det är mörkare än vad det är och öppnar pupillen så att högenergetiskt blått ljus släpps in vilket ökar risken för grå starr på sikt.

    Köp nåt som funkar till rätt pris för dig är mitt råd…

    MVH

    JohanC

  • rasmus_w

    Medlem
    18 april, 2008 vid 08:23

    @JohanC 458871 wrote:

    Sorry spray, det är fel… Vad skit du än stoppar framför jacken stoppar UV.. Test efter test efter test visar att just den egenskapen inte skiljer sig mellan t.ex HM och Chanel. Sedan finns det andra egenskaper som skiljer vad gäller brytning och reptålighet men förbluffande ofta är även dyra designerbågar rätt pissiga ur brytningssynpunkt.

    Ok för att priset inte behöver göra så stor skillnad men material gör. Vanligt glas är, lite lagom paradoxalt, nästan totalt ogenomskinligt för de flesta våglängder utanför det synliga området, faktiskt ett av de svartaste material man känner till, och därför ger alla glasögon i vanligt glas ett bra UV-skydd (fast sen vill man kanske minska insläppet av synligt ljus också), men så fort vi börjar prata om plaster av olika slag så varierar genomskinligheten i UV och i vissa fall sitter UV-skyddet helt eller delvis i någon beläggning på ytan och då kan ju skyddet variera, och kan eventuellt försämras om glasen blir slitna.

  • johanc

    Medlem
    18 april, 2008 vid 10:17
  • doc

    Medlem
    18 april, 2008 vid 19:24

    Spännande att alla länkar till kite/surfbrillor visar samma produkt men olika namn. Själv har jag köpt ett par SeaSpecs för 599 på SP. Funkar fint, skönt med polaroidglas. Hittade sedan exakt samma brillor på Shell i Särö för 299 spänn, NoName men fortfarande polariserade och hyfsade glas. Både jag och frugan använder dem.

    Dessutom har jag kontaktlinser med bättre UV-skydd än genomsnittet. Förhoppningsvis slipper jag grå starr på ålderns höst. (Sammanlagda solexponeringen under livet är en sannolik orsak)

  • rasmus_w

    Medlem
    19 april, 2008 vid 02:39

    @JohanC 459199 wrote:

    ’nuff said?

    JOhanC

    ?

    En samling länkar som säger att priset inte gör nån större skillnad? har jag påstått nåt annat? Glaset i mina fönsterrutor ger såvitt jag kan märka, ett utmärkt uv-skydd.

  • getwet

    Medlem
    19 april, 2008 vid 06:25

    Skulle det fungera med sån där grejsimojs på glasögonen som man har på bilvindrutan för att vattnet ska rinna bort?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf & solbrillor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.