Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf (tennis) armbåge!

  • Surf (tennis) armbåge!

    Publicerad av swen på 13 december, 2007 vid 12:40

    Nu är jag mäkta trött på min tennisarmbåge som jag haft i 13 månader. Har under denna tid inte kunnat surfa överhuvudtaget. Kör sjukgymnastik och stretching men det är hela tiden bakslag, vill inte testa kortison då jag blivit avrådd av expertis inom området. Är det någon som vet hur vanligt detta problem är inom windsurfing och som kan dela med sig av sina erfarenheter?

    En som vill ut på vattnet till nästa säsong!

    Swen:confused2:

    pataba svarade 11 år, 7 månader sedan 28 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • nachoman

    Medlem
    13 december, 2007 vid 13:15

    Hej,

    Surt det där med att ha ont när man vill ut på vattnet. Nu är det ju ändå rätt kallt och fördelen är att det hinner att läka till säsongen börjar.
    Kortison ska du inte ta överhuvudtaget, kan paja senor och såvidare.
    En behandling som är förvånansvärt bra och gör en bra på ca 3-5 behandlingar är en typ av naprapatbehandling. Den bygger på att man utsätter stället där man har ont för ljud/tryckvågor. En liten maskin som slår många många slag och på så vis skadar den vävnad där man har ont. Fördelen med det är att en skadad vävnad får mycket blodtillförsel och återuppbyggs av kroppen. Det gör ont under behandlingen men man märker tydligt resultat redan efter andra behandlingen.
    Jag har själv haft problem med detta och blev av med det på ca 1 månad istället för att vänta ett år.
    Om du bor i sthlm så vet jag en naprapat som är bra. Annars får du kolla med dem som har denna teknik, kallas “Shock Wave”

    Lycka till,:smile:
    Lage

  • larry

    Medlem
    13 december, 2007 vid 13:30

    Hej.

    Har haft problem med armbågen för några säsonger sen när jag körde flera dagar i rad. Vet dock inte om det var tennisarmbåge.
    Jag styrketränar oftast en gång i veckan på vinterhalvåret och jag började dra i en stång ungefär på samma sätt som när man vindsurfar. Körde med lätta vikter ca 3×50-100 upprepningar. Körde den övningen ett par tillfällen under två senaste vintrarna och har inte haft problen denna säsong trots mycke vindsurfande.

    Lycka till!

    //L

  • surfen

    Medlem
    13 december, 2007 vid 14:06

    Det är inte roligt, köp dig en Gyrokula, tränade själv bort min värk i armen på bara ett par veckor. Jäkligt effektiv, plus att man håller armarna igång med den.. Finns på Teknik magasinet har jag för mig, själv så köpte jag min av en lirare här på Konfen.
    En sådan menar jag: http://spinball.se/

  • el_duderino

    Medlem
    13 december, 2007 vid 16:18

    Har samma problem, i somras när jag va i Alacati en månad så kunde jag i slutet av vistelsen inte köra utan att proppa mig full med voltaren först!

    Det suger APRÖV med surfarmbågar!

    Jag tränar regelbundet, har provat sjukgym, gått på IPREN kurer osv.. Men problemen kommer tillbaks varje gång jag får “för mycket” tid på vattnet.. Te.x. 3 dagar i sträck eller nått…

    Det handlar nog bara om att planera sin surf, inte va ute 4a timmar i sträck osv… Lagom med vila mellan passen och inte köra för många dagar i sträck.
    Det är nog lösningen som skulle funka för min egen del iaf

  • swen

    Medlem
    13 december, 2007 vid 19:33

    Tack för svaren surfvänner! Har kollat upp var jag kan få stötvågsbehandling här i Göteborg. Kanske även provar att beställa en spinnball. Och är än mer övertygad att kortison är skit som inte skall in i mina armbågar.

    Swen

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 december, 2007 vid 20:51
    Swen;433933 wrote:
    Tack för svaren surfvänner! Har kollat upp var jag kan få stötvågsbehandling här i Göteborg. Kanske även provar att beställa en spinnball. Och är än mer övertygad att kortison är skit som inte skall in i mina armbågar.

    Swen

    Teknik magasinet har bl.a. 🙂 Så att beställa ? Spring ner och köp på en gång!
    Riktigt bra träning, tyvär blir det lite för sällan… Hoppas att klättringen stärker mina underarmar tillräckligt för tennis armbåge är värdelöst :S

  • rasmus_w

    Medlem
    13 december, 2007 vid 21:11

    Vet inte om det är det jag har haft men jag har haft en hel del problem med smärta i armbågn de senaste åren. Visserligen sällan när jag bara seglar men när jag pumpar hårt med stora segel. Efterhand har jag kommit underfund med att problemet sitter i underarmarna. Mer stretch och styrketräning verkar ha fixat det nästan helt.

  • gustav1980

    Medlem
    13 december, 2007 vid 21:52

    Är surfarmbåge ett generellt uttryck för när man får ont i armbågen pga surf?
    Eller är det en specifik “skada”?

  • tsss

    Medlem
    13 december, 2007 vid 23:01

    @Gustav1980 433951 wrote:

    Är surfarmbåge ett generellt uttryck för när man får ont i armbågen pga surf?
    Eller är det en specifik “skada”?

    tennisarmbåge är en inflammation i muskelfästet som sitter nära armbågen, en aning ned mot handen på underarmens över/ut-sida. Själv fick jag det pga att jag höll får hårt i min golfklubba. Har aldrig tittat åt ett tennisrack, men ändå sa medicinmannen: “Tennisarmbåge”. Om man får tårar i ögonen av att lyfta TV-kontrollen, då vet man vad det är för något. Undvik monotona rörelser, så blir det bättre på ett halvår. Man kan avlasta muskelfästet med ett elastiskt band runt underarmen en bit nedanför armbågen. Känns litet bättre i alla fall.
    (Såna band såldes för ett halvdussin år sedan på apoteken, men finns nog ej längre kvar i sortimentet.)
    Min husdoktor var emot cortisonsprutor: “Hjälper ett tag, men det kommer tillbaka”

  • euromats

    Medlem
    14 december, 2007 vid 08:03

    finns särskilda skydd som man sätter runt armen beroende om det är tennis armbåge eller golfarmbåge sitter en liten kudde i armbandet som skall trycka på ett visst ställe fick det av min sjukgymnast ivåras skall avlasta vid belastning funkar bra. sen skulle jag smörja in armbågen med voltarensalva eller liknande

  • imported_borje

    Medlem
    14 december, 2007 vid 09:47

    Kortison kan vara sissta utvägen om du gått och dratt med det länge och ingenting hjälper. Har själv tagit en hel del kortisonsprutor i mina dar och vissa har varit extremt effektiva = symtomen har försvunnit direkt. Har dock ej tagit mot tennisarmbåge dock. Däremot är det viktigt att sätta kortison på exakt rätt ställe för att det ska verka samt att man inte injicerar rätt in i en sena, vilket kan försvaga den. Men som sagt, försök hitta alternativ, går inte det, var inte rädd för en kortisonspruta – den kan göra underverk!

  • surferboy

    Medlem
    14 december, 2007 vid 21:43

    Mitt tips är att ta Ibumetin som hjälper mot inflammationer. Jag har haft dubbelt diskbrock som plågat mig under 5 år och det enda som kunde häva de låsningar jag fick 4-5 ggr per år, då inflammationer uppstod i piriformis-muskel som ej går att behandla med gel-mediciner eller massage då den ligger under skinkmuskeln, var 800 mg Ibumetin 3 gånger om dagen. Nu har jag alltid ibumetin på hyllan hemma. Så fort jag har övertränat någon muskel och börjar få problem tar jag en kur och inflammationen försvinner som med magi.

    jag har testat Voltaren, Diclofenac och alla smärtstillande som finns att köpa receptfritt men inget funkar ens i närheten lika bra på mig.

    Det bästa är att 400 mg tabletter är receptfria på apoteket så det är bara att köra på. Min läkare rekommenderade 800 mg via recept.

  • kapten-k

    Medlem
    14 december, 2007 vid 22:42

    Har haft ont i hälsenan ett tag, det försvann när jag fick en antibiotika kur mot hosta!
    Troligen nåt bakteriellt ihälen då med.

    Min hemma kur annars:
    och i den här ordningen: Pizza med vitlök, hästlinnement, träna , antibiotika bredspektrum!

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 december, 2007 vid 10:15

    Vad är det för expertis som avråder från kortison?

  • swen

    Medlem
    15 december, 2007 vid 11:04

    Jag har blivit avrådd av båda mina sjukgymnaster samt en ortoped som är vän till vår familj. De hävdar alla samma sak att kortison fungerar på de flesta ställen i kroppen såsom knän eller axlar men att i armbågar tenderar problemen att komma tillbaka efter en tid ca: 3-4 månader. Det har även gjorts studier i fallet med testgrupper med och utan kortison där man sett att korttidseffekten av kortison är god men gruppen med kortison hade fler återfall efter 12 månader än gruppen utan kortison. Känner även en bra tränad kille som fått 3 sprutor men som alltid är tillbaka på ruta noll efter ett par månader. Både han och jag äter ett naturpreparat som heter Fortodol numera och det har gett positiv effekt. Jättetacksam för alla svar och allt engagemang i frågan. Mitt tips är låt det aldrig gå så långt som det gjorde för mig utan sansa Er och vila om det dyker upp smärta på utsidan av armbågen och akta Er för fyrtiorskrisen då man inser att smärta släpper inte alltid på ett par dagars vila!

    Swen

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf (tennis) armbåge!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.