Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa inte inom naturreservatet vid Roxen!

  • Surfa inte inom naturreservatet vid Roxen!

    Publicerad av clasen på 27 augusti, 2011 vid 17:06

    Hej Kitesurfare!
    Jag jobbar på Länsstyrelsen i Östergötland och vill bara påpeka att det är väldigt olämpligt att surfa vid Roxenstranden nära Vreta Kloster. Området är naturreservat med syfte att skydda fågellivet och den surfing som skett där t ex idag lördag innebär en stark störning av de änder och vadarfåglar som normalt rastar här. Det är en av de viktigaste fågellokalerna i landet. Tillträdesförbud gäller under våren och sommaren fram till 30 juni för att skydda häckande fåglar men området är en viktig rastlokal för massor av fåglar även under resten av sommaren och hösten. Om surfandet fortsätter kommer det att bli nödvändigt att införa hårdare restriktioner får att skydda fåglarna.
    Vänliga hälsningar
    Claes Svedlindh

    svenne svarade 12 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • oscar

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 18:49

    Du hare postat detta i vindsurfingforumet.

    Det finns ju ingen forskning som visar att kitesurfing stör fågellivet? Jag kitesurfar inte men motsäger mig förbud som inte har någon vetenskaplig grund!!

    Detta framförallt då det brukar innebära att vi andra som inte kitesurfar drabbas av förbud trots att vi inte stör alls….

  • oaxen

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 19:40
    Clasen;667533 wrote:
    Tillträdesförbud gäller under våren och sommaren fram till 30 juni för att skydda häckande fåglar men området är en viktig rastlokal för massor av fåglar även under resten av sommaren och hösten. Om surfandet fortsätter kommer det att bli nödvändigt att införa hårdare restriktioner får att skydda fåglarna.
    Vänliga hälsningar
    Claes Svedlindh

    Menar du att det inte är tillåtet att kitesurfa, segla eller åka båt där trots att tiden för tillträdesförbudet upphörde för nästan två månader sedan?

    Låt mig gissa, du är inte bara anställd vid länsstyrelsen du är också ornitolog, eller?
    Ok, det gick ju snabbt. En snabb sökning visade att så var fallet.
    Borde det inte vara en intressekonflikt att ha tjänstemannaansvar på länsstyrelsen och samtidigt tillhöra en betydande intressegrupp?
    Vilken forskning visar att fåglarna störs eller tar skada?
    Hur påverkas de av t ex ringmärkning? Det känns som om sådana aktiviteter borde påverka fåglarna menligt.

  • m3lk3r

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 21:21

    Haha stackars Clasen!

  • dane

    Medlem
    28 augusti, 2011 vid 09:04

    JDet var ju synd att jag själv var ute och vindsurfade igår. Hade varit intressant att istället tagit med mig tubkikaren till naturreservatet för att studera om kiting verkligen stör rastande fåglar.

    Snacket om att draken ser ut som en rovfågel tror jag inte på. Isf skull skulle fåglarna lika gärna ta miste på en häger och en havsörn. De störs ju inte ens av en fiskgjuse. Men jag kan ju ha fel. Östgötakitare: skicka gärna ett meddelande nästa gång, så gör vi en ovetnskapligundersökning av saken.

  • sourra

    Medlem
    28 augusti, 2011 vid 09:24

    Så så, lugna och fina nu. Jag tycker det är bra att någon från Länsstyrelsen faktiskt tar kontakt med surfvärlden istället för att hitta på saker i lönndom på sitt kontor. Dock är det ju helt förkastligt att komma dragandes med egna bestämmelser och hot men det är tyvärr inget unikt att fågelintresserade personer på Länsstyrelsen har sina egna korståg baserat på förhastade slutsatser, egna antaganden och eget intresse. Jag vet åtminstone två ställen där så har skett.

    Claes, om det är så att det rörliga friluftslivet stör fåglarna så får man väl tillsammans sätta upp riktlinjer som gör det möjligt att utöva aktiviteter inom reservatet på ett långsiktigt hållbart sätt. Det finns en del exempel på lyckade sådana samarbeten. Dock ska man ju ha i åtanke att det på sin höjd handlar om 10-12 dagar per år då man har rätt vind och riktning för att köra på ett specifikt ställe i Roxen så frågan är ju hur stor inverkan denna störning skulle kunna ha på fåglarna. Dessutom är det sällan fåglar trivs exponerade i det busväder som lämpar sig för kite- och vindsurfing. Surfing har pågått där i bra många år och eftersom fåglarna tycks trivas och må så är det kanske inte så mycket att hänga upp sig på?

    De som jag skulle säga har kommit längst i arbetet med att ha fruktsamma dialoger med Länsstyrelsen är Skånes Kitesurfklubb. Ta gärna kontakt med de och hör dig för hur man bär sig åt för att tillgodose alla intressenter, inte bara de som bestämmer. http://www.surfklubben.se/

  • dane

    Medlem
    28 augusti, 2011 vid 10:24

    Sourra, bra inlägg! Claes: kitearna når du via Varamons surfklubb. Vi vindsurfare når du vi Linsurf, du kan enkelt skicka ett privat meddelande till någon av oss via detta forum. Nä nu ska det surfas på Roxens bästa spot, där stör vi garanterat inga fåglar 🙂

  • oaxen

    Medlem
    28 augusti, 2011 vid 11:31

    Eh, Skarvarna då?

  • clasen

    Medlem
    22 september, 2011 vid 22:10

    Hej Sourra, Oåxen mfl!
    Det kanske är idiotiskt att försöka komma i kontakt och dialog med kitesurfare via en blogg som denna – eftersom det bara leder till en massa knepigt huggande. Jag åkte förbi när en massa folk surfade vid Härnaviken och konstaterade att det var alldeles tomt på fåglar i det område som normalt brukar innehålla tusentals änder, vadare och gäss vid denna tidpunkt. Inte kan väl någon påstå att fåglarna inte störs när ett stort antal kitesurfare åker omkring precis intill? Det är givetvis inte för fågelskådarnas skull jag reagerar utan för fåglarnas – just dessa platser vid Roxen är de viktigaste rast- och födosöksplatserna i hela Östergötlands inland (möjligen Tåkern undantaget). Tvärskogs udde eller Sandvik är betydligt bättre områden i Oåxen med hänsyn till fågellivet.

    Tack för tips om vilka klubbar som nyttjar området. Givetvis behövs en dialog omkring nyttjandet och kontakter kommer att tas mer formellt med de aktuella vindsurfingklubbarna. Det är inte förbjudet att kitesurfa eller åka båt i området utanför förbudstiden 1 april – 30 juni – men givetvis olämpligt om fågellivet störs.

    Vänliga hälsningar igen
    Claes Svedlindh

    ps Det är vare sig konstigt eller något formellt fel att vara fågelskådare som tjänsteman på naturvårdsenheten!

  • animal

    Medlem
    23 september, 2011 vid 07:59
    Jag vet inte om Claes fortsätter att följa diskussionen i tråden, men oavsett så känner jag ett behov av att dela med mig av mina funderingar kring myndighetsutövande, makt och särintressen. Claes skriver med eftertryck att: ”Det är vare sig konstigt eller något formellt fel att vara fågelskådare som tjänsteman på naturvårdsenheten!”Något formellt fel i sig är det naturligtvis inte. Det är väl snarare positivt att skattemedelsfinansierade maktutövare är passionerade inom sina områden. Dock blir det för mig uppenbarligen problematiskt när Claes likt flera andra länsstyrelserepresentanter inte kan se att det kan ligga en konflikt i att som privatperson representera ett särintresse, samtidigt som man utövar makt genom sina myndighetsbefogenheter. Inlägget här på Surfzone, såsom det är formulerat, exemplifierar denna problematik.
    Det är sällan konstruktivt att kategorisera individer för att sedermera tilldela dem kollektiva egenskaper, men faktum är att flertalet av oss medborgare som genom skattemedel finansierar bland annat länsstyrelsernas arbete finner att ett särintresse som ornitologin får väldigt mycket utrymme. Det handlar inte om att jag som surfare inte bryr mig och naturen och dess fågelliv. Tvärt om, jag tror att många av oss är mycket naturintresserade. Vi ägnar oss åt aktiviteter som mycket handlar om att vara ett med naturen. Dessutom menar jag surfing är miljövänliga aktivteter (möjligtvis om man undantar transporten till och från våra spots, men här bidrar fågelskådarna med väl så mycket utsläpp genom sina ofta långmila jakter för att kunna beskåda och fotografera sällsynta arter).
    Som vanligt tror jag det hela handlar mycket om okunskap. Som någon påpekade så finns det ganska dålig vetenskaplig evidens för att surfing allvarligt skulle störa fågellivet. Även om det bara är en iakttagelse så upplever jag inte att fåglar flyttar på sig snabbare bara för att jag kommer med en kite eller en vindsurfingbräda, än om jag kommer med en kajak eller liknande. Skulle man i sällsynta fall ”skrämma” några änder så är min erfarenhet att de tillfälligt flyttar sig några hundra meter, inte att de får hjärtsnörp, dör, eller flyttar till västafrika för att aldrig mer komma tillbaka. Som många redan har påpekat så surfar man när det blåser, gärna ordentligt, gärna på hösten. Risken att i dessa sammanhang orsaka betydande skada för fågellivet ter sig väldigt låg.
    Även om fågelskådare självklart säger, och också tror, att de arbetar för fågellivets bästa, så är jag inte säker på att det alltid är hela sanningen. Hur som helst är uppfattningen om att många ornitologer bevakar sitt eget personliga intresse (att ha ensamrätt till naturen) besvärande för en saklig diskussion.
    Jag menar att det är olämpligt att som Claes gör använda sig av sociala forum för att utöva myndighetsmakt, speciellt när risken finns att man tolkar det som en sammanblandning av personligt särintresse och myndighetsansvar. Tonen i inlägget kan utan tvekan tolkas som hotfull. Det är en sak att surfare på ett socialt forum (ibland ogenomtänkt raljant) uttalar sig om “meningsmotståndare”, men återigen, det blir problematiskt när en myndighetsrepresentant agerar på det sätt som skett genom ovanstående inlägg.
  • electric

    Medlem
    23 september, 2011 vid 10:13

    Varför detta hackande på budbäraren? Tack vare “tipset” om tongångarna inom Länsstyrelsen finns ju nu chans att undvika ett förbud; ett förbud som även kommer att drabba vindsurfingen! Vem som står bakom tipset spelar väl ingen roll. Hade det varit bättre om ingen varskott?

    /Lars

  • lunkan2

    Medlem
    23 september, 2011 vid 11:28

    Claes Svedlindhs uppmaning om att inte störa i ett fågelreservat möter flera märkliga invändningar. Låt mig till att börja nämna att jag är fågelskådare. Jag är inte kitesurfare, men brukar åka långfärdsskridskor på vinterna. Jag förstår mycket väl tjusningen i att använda naturens element som vind och vatten i sport och friluftsliv. men all sådan utövning är förenad med hänsyn. Det gäller även fågelskådare. Vi brukar bli förbannade på de i våra egna led som inte visar tillräcklig hänsyn.

    Till att börja med behövs det ingen vetenskaplig forskning för att konstatera att fåglarna störs, oavsett om det är vindsurfare, kiturfare, båtägare m fl. Det är ju uppenbart att rastande fåglar stöts upp och att sträckande fåglar inte vågar gå ned. Det som gör Västra Roxen till en stor rastlokal är de breda strandängarna och grunda vatten. Fågellivet vid t ex Sandvik och Tvärskogsudde är inte lika rikt, men vid dessa lokaler är stör inte kite- och vindsurfing

    Att det inte är tillträdesförbud innebär inte att det är fritt fram. Att fågellivet enligt reservatsreglerna inte får störas gäller året runt. tillträdesförbudet är till för att garantera ett skydd under häckningstiden med ägg och ungar. Även rastande fåglar behöver få vila upp sig inför sin långa flytt.

    Att Claes Svedlindh skulle stå i en intressekonflikt som tjänsteman och fågelskådare stämmer inte. Claes S har öppet redovisat sin ställning som tjänsteman. Han har inga uppdrag i någon ornitologisk förening el dyl. Att han som professionell naturvårdare har ett privat naturintresse är inte konstigare än att en tjänsteman på Trafikverket kan vara intresserad av teknik och bilar.

    Som tjänsteman kan han naturligtvis uttrycka sig på sociala medier, så länge han klargör sin roll. poängen med sociala medier är ju att de är interaktiva och nätverkskommunikation. Det måste väl vara bra att han tar kontakt, istället för att agera. Hur ofta får man inte höra “Varför har vi inte fått veta något i innan?”.

    Sammanfattningsvis är Västra Roxens fågelliv som rikast vår, sommar och tidig höst. Ta hänsyn till det.

    Slutligen, parkera inte på cykelbanan. Den är enbart till för gående och cyklister. Ni får lösa parkeringsfrågan på annat sätt.

  • m3lk3r

    Medlem
    23 september, 2011 vid 12:31

    Om du ska göra en wall of text kan du väl göra det i kiteforumet då de flesta kitesurfare läser där och inte i vindsurfingforumet.

  • animal

    Medlem
    23 september, 2011 vid 12:40

    Intressant debatt!
    Tack Lunkan2 för ett engagerat inlägg!

    Till en början med så vill jag förtydliga att jag naturligtvis inte uppmuntrar folk att inte visa hänsyn. Det är klart vi skall visa hänsyn, både till olika intressegrupper och till naturen som vi alla gillar.

    Utöver det har jag aldrig påstått att det är fel av en myndighet att vara aktiva genom sociala medier. Tvärtom, det är en demokratisk möjlighet man bör uppmuntra! Med det sagt menar jag fortfarande att det inte är helt oproblematiskt, speciellt inte i denna fråga. Jag tycker inte att Lunkan2:s utsago om att det inte skulle kunna vara en ”intressekonflikt” mellan rollen som tjänsteman (beslutsfattare) och fågelskådare stämmer.

    En uppgift som länsstyrelsen har att hantera är att göra ibland delikata avgöranden vilka intressen som bör väga tyngst. Det kan röra allehanda förbud och tillståndsgivningar inom länsstyrelsens ansvarsområden. Min uppfattning är att det är näst intill naivt att tro att dessa avgöranden görs utifrån helt neutrala positioner, även om man strävar efter det. Jag har naturligtvis inga bevis för det, men jag tror att om det hade funnits lika många surfare som fågelskådare inom myndigheten så hade förbudszonerna sett annorlunda ut.

    Jag surfar inte i Roxen och kan ingenting om stället ni refererar till. Det kan mycket väl vara så att det är berättigat med restriktioner för att värna om fågellivet, men då borde detta rimligtvis gälla bra mycket mer än surfing. Jag tror att många känner att det från vissa håll finns en avig attityd mot surfare och mot surfing som inte är helt är i relation till verksamhetens konsekvenser. Jag tror att det är viktigt att som myndighet känna av denna ”spänning” och den misstro som ibland finns gentemot myndighetsutövarna. Att ”informera” på det sätt som skett i detta fall tror jag inte är optimalt. Man signalerar en konfronterande attityd. Det borde finnas lämpligare sätt att inleda en konstruktiv dialog. Sedan har jag en sakfråga jag gärna skulle vilja ha svar på. Jag har tyvärr begränsade fågelkunskaper, men är det verkligen så att fåglar ”vadar” och rastar i krabb sjö när det blåser 10 ms? Söker de inte sig till mer skyddade miljöer?

    Jag har trots allt tilltro till länsstyrelserna och till det viktiga arbete de utför, dock med invändningen att man i denna fråga inte riktigt hanterar spänningen mellan intressegrupperna optimalt. Hoppas det bli en bra dialog kring frågan hursomhelst!

  • ola-h

    Medlem
    23 september, 2011 vid 13:29
    m3lk3r;670837 wrote:
    Om du ska göra en wall of text kan du väl göra det i kiteforumet då de flesta kitesurfare läser där och inte i vindsurfingforumet.

    Bra att debatten först även här och en eloge till Animal, Lunkan2, Claes mfl som för den på en konstruktiv nivå. I likhet med ANimal tror jag man måste inse att den utnyttjandet av naturen med nödvändighet kommer att inkorporera olika intressen, som ibland är i konflikt med varandra. “Självklarheter”(“Det är ju uppenbart att…”, “Inte kan väl någon påstå att…”) är ofta långt ifrån självklara när man analyserar påståendena i ett lite vidare perspektiv. För att gå till en extrem: Det är ju självklart att mänsklighetens som sådan stör fåglarna. Så frågan handlar ju alltid om prioriteringar där (olika) människors (olika) behov ställs mot fåglarnas behov (och även ibland mot varandra). Därför behövs det ibland ett ( objektivt?) forskarperspektiv. Det tenderar nämligen att vara avgörande exakt hur man ställer frågan. Det torde t ex i detta fall vara skillnad på huruvida närvaron av en kite kan få en fågel att flyga eller inte landa respektive om om närvaron av kitesurfing påverkar fågelbeståndet.

  • m3lk3r

    Medlem
    23 september, 2011 vid 13:44

    Tror att det är bättre om det går ut till fler kitesurfare än vindsurfare dock..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa inte inom naturreservatet vid Roxen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.