• Publicerad av staffomania på 25 november, 2015 vid 08:45

    Nu är det dags att byta bil då Toyotan blir för dyr för att reparera. När det ändå är dags för ny bil tänkte jag att man ska köpa en bil som dunkar bra med att ha surfgrejer i.

    Vilken är den bästa surfbilen för lite över 100′ ?

    Behöver en bil där jag kan ta hyffsat stora segel och master i bilen. En bonus om man får in brädorna också men dom kan vara ok att ha på taket. Viktigt dock att man kan åka tre personer +katt i bilen och samtidigt ta en massa segel och bommar i bilen.

    Har kollat runt mycket förut och läst en massa trådar tidigare och de jag fastnat för är
    – Chrysler Voyager (frågetecken kvalitet)
    – VW Sharan, Passat, Touran
    – Dodge Journey (framsätet kan fällas platt frågetecken kvalitet)

    Planer finns på att köpa en surf/campingbil men dom får nog läggas på is ett tag men kommer säkert återupptas. Därför vill jag inte köpa en allt för stor vardagsbil.

    jester svarade 8 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    25 november, 2015 vid 12:01

    Ett relevant men också återkommande ämne, sök i arkivet så hittar du!
    Men du är på rätt spår när det kommer till fällbart framsätet. Jag valde en v70 av senaste generationen och är väldigt nöjd, dock tveksamt om du får en sådan med vettigt miltal för under 100 000.

    Jag använder även en takbox från surfbox.de som är 265 cm lång. Den rymmer bräda, 4 segel ett par master, bom samt småprylar. Den utrustning som ofta används ligger alltid i boxen så att jag snabbt kan ta mig till surfet, vid speciella förhållanden eller när man samåker så slänger jag in resten av prylarna i bilen.

  • staffomania

    Medlem
    25 november, 2015 vid 12:07

    @Gustav1980 737176 wrote:

    Ett relevant men också återkommande ämne, sök i arkivet så hittar du!
    Men du är på rätt spår när det kommer till fällbart framsätet. Jag valde en v70 av senaste generationen och är väldigt nöjd, dock tveksamt om du får en sådan med vettigt miltal för under 100 000.

    Jag använder även en takbox från surfbox.de som är 265 cm lång. Den rymmer bräda, 4 segel ett par master, bom samt småprylar. Den utrustning som ofta används ligger alltid i boxen så att jag snabbt kan ta mig till surfet, vid speciella förhållanden eller när man samåker så slänger jag in resten av prylarna i bilen.

    Vilken årsmodell är det på senaste generationen av V70?

    Kan man sätta fast brädor på surfboxen? Kör ju med rätt breda brädor (90cm) som nog inte går in i en box.

  • gustav1980

    Medlem
    25 november, 2015 vid 19:48

    Yes, det sitter “takräcken” ovanpå boxen som funkar bra. Har haft 3 brädor ovanpå boxen under kortare turer. Tror nya v70 kom 2008!

  • mikaels

    Medlem
    25 november, 2015 vid 20:33

    Dodge Journey heter Fiat Freemont numera, vi är några som har den här på forumet och är nöjda.

    Surfbox har breda boxar: https://surfbox.de/p/dachboxen/surfboxen/?cnpf=1&cnep=0&meta__width=86,140

  • jester

    Medlem
    26 november, 2015 vid 09:23

    Om du ändå skall skaffa riktig surfbil framöver är det nog smartare att skaffa en mellanklasskombi där framsätet går att fälla. Jag har tex en Renault Megane Kombi där jag får in 3-4 race-riggar (upp till 9.5 kvadrat) och ett par brädor (upp till 72cm breda) och kan fortfarande se ut i sidofönstren (hjälpligt iaf)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.