• Surf4Life

    Medlem
    24 oktober, 2017 vid 08:59

    Toyota Auris har fällbart säte fram och ser ut att fungera ok. Synd att 3008 (Päugeåtten) har fel delning på ryggstöden i baksätet där. 5008 ser lite najs ut med alla möjliga säten där. Tror mer på 508:an egentligen.
    Har Passat nu (som ska bytas) och där får jag in två brädor helt ok (vid en ölandsresa tre brädor samt en massa segel. Skulle kunna bli en ny men vill gärna testa något annat.
    Opel insigna kan ev. vara ok men det är en sjukt lång bil på utsidan. Frågan om den går in i mitt garage i länga utan problem… Mondeon är också rymlig och är förmodligen ett bättre alternativ.
    SEAT har jag inte kikat på än. Kommer kolla vidare så posta om du hittar något bra.
    Utgångspunkten för mig är att jag vill ha en passagerplats.

  • john1

    Medlem
    24 oktober, 2017 vid 11:17

    Har gått med mätband i dom flesta bilarna, har också tittat på Opel Insigna, men trots sin längd får man inte in någon bräda, går inte att fälla framsätet. Skall visst nog komma en Opel SUV likande Overland X med fällbart framsäte. Volvo CX60 2017 (classic kan fälla framsätet), men även om du drar sätet maximalt bakåt går det inte att sänka tillräckligt för att få nackstödet under handskfacket och knuffa framåt. Ingen nya Volvoer har funktionen. Volvo lägger skulden på all elektronik i säten.
    Seat Alhambra har fällbart framsäte, allt blir ganska så platt, men det är ingen SUV eller crossover, liknar mer en transpotbil.
    Peugeot 5008 fungerar bra, men hur är det med kvaliteten, VW har heller inte funktionen.
    Tyvärr ei heller Toyota Kodiaq/Scout som är en mkt. snygg/fin bil.
    Har du kunskaper om Peugeot och kvalitet? det var inte mkt. att skryta av för några år sedan.

    • Detta svar ändrades 6 år, 5 månader sedan av  john1.
  • pedersen

    Medlem
    24 oktober, 2017 vid 12:41

    Sätet i en nyare passat går inte att fälla, men skjut fram sätet och kör upp ryggstödet så man får in en bräda.

  • sundheden

    Medlem
    24 oktober, 2017 vid 13:45

    På flera bilmodeller är det säkerligen tillval.

    Jag har precis beställt en ny tjänstebil, Skoda Octavia 2018 och till den har jag valt till fällbart ryggstöd på passagerarsidan. Tror jag mätte att det blev 290cm lastlängt då.

    Jag får ju in allt i min nuvarande lilla Skoda Rapid Spaceback utan helt fällbart ryggstöd men med brädan där också så blockeras all sikt åt höger så brädan får åka på taket.

    Ser fram emot Octavian dock, kommer underlätta en del + den har mer utrymmen att stoppa undan saker, bland annat dubbelt golv som är nedfällbart om man vill. Allt detta extra utrymme gör att jag kan förvara massa saker så när det väl blåser kommer jag iväg några minuter snabbare. =)

  • sailortrash

    Medlem
    24 oktober, 2017 vid 16:12

    Ford s max funkar bra, sväljer massor men brädor får ligga lite snett. 2 går in utan problem. Kanske går att fälla fram om man har en modell utan elstol. Citroën c 4 grand Picasso samma, blir slätt lastgolv och på vissa kan man fälla även fram.

  • Surf4Life

    Medlem
    24 oktober, 2017 vid 16:36

    Jag kommer privatleasa om det blir fransk bil. Annars vill jag ha en väldigt bra deal. Förr var mycket med elektroniken men jag antar att dom har mestadels iso-kablage nuförtiden. Men man vet aldrig med fransoser 😉

    Passaten går inte att fälla men skuta fram som pedersen skriver. Men jag fick alltså in tre brädor på höjden där, en skate på 228, en quad på 227 (med fenor) och en jp på 225 och inklusive boardbags såklart. Normalt har jag två brädor på högkant.

    Skodan kan vara ett alternativ, eventuellt superb kanske, men tittar nog på leasing även där.
    Jag har tänkt att köra combi standarbil, dvs inte SUV eller någon högre modell om det inte blir en klar fördel.

  • mrquality

    Medlem
    24 oktober, 2017 vid 19:36

    I min Passat 2010 års modell jag kan lasta in en bräda 265×70(127lt) och 4 kompletta rigg har även plats på en bilbarnstol ahahah. Stora bräda packar på takkräcke istället. Fiat Freemount borde ha 260 cm att lasta om man fäller sätet.

    Attachment Image
  • martinc

    Medlem
    24 oktober, 2017 vid 22:13

    Köpte en Volvo XC70 härom året. 2015 års modell. Tänkte att det fick vara slut på att sitta fast i sanden nere vid surfklubben. Jag fullkomligt älskar denna bil! Fäller sätet och kan lasta in ett halvt vindkraftverk. Finns ingen parkering kör jag rakt ut i terrängen. Fast det är klart, andrahandsvärdet på en tung diesel är inget vidare längre. Struntar jag i, för jag kommer köra den tills någon förbjuder mig.

  • john1

    Medlem
    25 oktober, 2017 vid 10:14

    Tack alla för bra information.
    JJ

  • steffo

    Medlem
    25 oktober, 2017 vid 10:46

    Kia Optima Sportswagon
    Någon som har kollat in KIA Optima Sportswagon?
    Baksätet går att fälla 40:20:40 men om framstolen går att fälla framgår inte.

    • Detta svar ändrades 6 år, 5 månader sedan av  steffo.
  • gustav1980

    Medlem
    29 oktober, 2017 vid 16:43

    Tidigare Volvo v50,v60 v70 kan alla fälla passagerarsätet som standard, undantaget vissa sportstolar. Nu finns det inte ens som tillval hos nya Volvo.

    Flickvännen har precis plockat ut en ny Tiguan och den har (som standard) en suveränt smidig fällning av pass stolen, snäppet bättre än Volvos lösning. Övriga Vw-modeller har det som tillval.

  • john1

    Medlem
    29 oktober, 2017 vid 17:35

    Låter intressesant med VW Tiguan allspace som är lite längre än den vanliga Tiguan, men är du helt bombsäker på att det går att fälla framsätet framåt och få nackstödet under handskfacket? I såfall är det en mkt. bra surfbil.
    Har tittat på Skoda Kodiaq som är billigare, men i princip samma bilen, men har enligt inte fällbart framsäte som tillval.
    JJ

  • gustav1980

    Medlem
    30 oktober, 2017 vid 08:47

    Ja, fällningen på Tiguan är dessutom smidigare än Volvos i två avseenden.
    “Fällknappen” på Volvo utgörs av två spärrar som sitter besvärligt placerade under stolen och nås från baksätet. På Tiguan är det ett smidigt vred ungefär där svankjusteringen sitter.
    På Volvo måste man så gott som alltid trixa med övriga stolsjusteringar för att få in nackskyddet under instrumentpanelen. Behövs inte på Tiguan.

    En annan trevlig finess med Tiguan är att hela baksätet kan skjutas i längsled, beroende på om du vill prioritera benutrymme för passagerare eller mer lasturymme.

  • levieux

    Medlem
    31 oktober, 2017 vid 14:11

    Var på VW igår och kunde inte låta bli att kolla hur framsättet fungerar i Tiguan.
    Mycket smidigt är svaret 🙂

    Attachment Image
  • staffomania

    Medlem
    30 april, 2019 vid 13:28

    Från vilken årsmodell funkar det INTE att fälla framsätet på v70 respektive passat? Hur är det med xc70? Kollar just nu på en begagnad kombi att ha som surfbil.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.