• Surfers ear

    Publicerad av robin på 23 februari, 2016 vid 08:14

    När jag var hos doktorn för några veckor sedan så tittade han mig i öronen och frågade om jag brukade vara mycket i havet… Hörselgångarna har blivit tunnare och jag har ungefär halva diametern kvar. Enligt honom var det ingen fara eftersom det trots allt fanns mycket kvar att ta av. Jag har surfat i drygt tjugo år och har inga planer på att sluta så länge jag kan stå på benen, så jag funderar på att börja köra med surföronpluggar. Någon som har provat sådana eller vet mer om hur mycket de hjälper? Någon som vet hur fort brosktillväxten sker, är det kanske ingen fara på taket?

    richardfb svarade 8 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • richardfb

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 13:54

    Jag har samma problem, har dessutom fått infektion på ytterörat(extern otit) pga vattnet…. så undrar också om pluggarna funkar.

  • mag

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 14:49

    Har du det minsta problem så ska du köpa pluggar! Idag.
    Det blir bara värre, det är det enda som är säkert.

    Jag har kört med pluggar i mer än 10 år, efter sista örongångsinflammationen. Då fick jag tipset med pluggar av en australiensare. Och då fick jag inflammation på Mauritius, dvs även varmt vatten påverkar. Men kallt är mycket sämre och örat försöker då skydda sig genom brosktillväxt.

    Jag känner ingen som helst nackdel, när man väl vant sig vid känslan. Sedan två-tre år kör jag med Surfears som är de bästa pluggar jag provat. Jag har mer än 100 surfdagar per år. Har inte haft några som helst problem med inflammationer sedan jag började med pluggar.

    Mindre örongång ger naturligtvis även försämrad hörsel.

  • hakuna

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 15:40

    Jaha, det kanske är därför jag inte gillar att ha öronproppar (på konsert).
    Men, att surfa 20 ggr/år, skulle det göra någon skillnad?

    //24 säsonger

  • robin

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 17:50

    Jodu Niclas, vi snittar nog på lika många gånger ungefär, och lika många säsonger. Jag har ju inga problem än, men det låter ju som att det kan vara på g.

  • robin

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 17:52

    Imponerande med hundra surfdagar på år förresten!

  • staffomania

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 19:43

    Å fan! Jag har senaste året fått inflammation i ytterörat (som jag trodde var vanlig öroninflammation). Verkar dessutom komma tillbaka lite då och då. Hade inte en tanke på att det hade med surfingen att göra.

  • surfing_is_great

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 20:13

    Intressant tråd, har haft problem med öroninflammation så länge jag kan minnas!

    I mitt fall har det nog inte med surfingen att göra då jag haft problemet sedan barnsben och min dotter verkar ha fått ärva dilemmat men saken blir nog inte bättre av surfandet.

    Varför får man lätt öroninflammation genom att bada/surfa mycket?

  • john1

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 22:36

    Har en kompis i Norge som aldrig har surfat, men har simmat mycket i kallt vatten och hoppat från en viss höjd (några meter) helt sedan ungdomen. Vi diskuterade detta och han har samma problem som ovan. Påstår han blev opererad (meisling av brosk)? Det är ett känd fenomen, skall själv prova “surfproppar” om det inte går utöver balansen.
    JJ

  • ola-h

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 02:13
  • oden031

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 17:53

    Jag som inte tycker om att ha något för öronen/luva, då man tappar lite av orieterings-“känslan” av att inte höra allt runt om/ha koll osv.
    Finns det något bra alternativ här, någon bra propp/skydd som bara håller vattnet borta men inte stänger ute så mycket ljud?

  • mag

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 18:14

    Vissa av propparna har hål eller membran som släpper igenom ljud Surfears och Doc’s proplugs ex.
    Det är mest en vanesak faktiskt. Hälsan går före lite sämre hörsel genom en plugg. Balansen påverkas inte mig alls.

  • staffomania

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 21:08

    Man får väl köpa såna där jävla pluggar.. Huva borde dock skydda rätt bra också.

  • oden031

    Medlem
    24 februari, 2016 vid 21:55

    @Mag 738348 wrote:

    Vissa av propparna har hål eller membran som släpper igenom ljud Surfears och Doc’s proplugs ex.
    Det är mest en vanesak faktiskt. Hälsan går före lite sämre hörsel genom en plugg. Balansen påverkas inte mig alls.

    Tack för infon Mag!
    Blir till att köpa efter ditt råd.
    Vilken hör man bäst i och vilken föredrar du av dom två du nämnde?

  • robin

    Medlem
    25 februari, 2016 vid 06:11

    @hakuna 738324 wrote:

    Jaha, det kanske är därför jag inte gillar att ha öronproppar (på konsert).
    Men, att surfa 20 ggr/år, skulle det göra någon skillnad?

    //24 säsonger

    Jag kom på att det knappast är därför du inte vill ha öronpluggar, benet sitter mycket längre in. Om man petar långt in med en tops och det plötsligt gör ont/ blir jäkligt obehagligt – då har man nått benet. Så långt trycker man inte in proppar.

  • hakuna

    Medlem
    25 februari, 2016 vid 12:44

    @Robin 738352 wrote:

    Jag kom på att det knappast är därför du inte vill ha öronpluggar, benet sitter mycket längre in. Om man petar långt in med en tops och det plötsligt gör ont/ blir jäkligt obehagligt – då har man nått benet. Så långt trycker man inte in proppar.

    Det är mer att jag får ont i hela örat, troligen för att pluggen är för hård och stor. Har köpt nya pluggar att testa med: http://www.oronpropp.se/alpine-partyplug-transparant.html

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.