• maglu

    Medlem
    26 februari, 2016 vid 15:51

    @Robin 738352 wrote:

    Om man petar långt in med en tops och det plötsligt gör ont/ blir jäkligt obehagligt – då har man nått benet.

    Eller så har man nått trumhinnan om det plötsligt gör ont och samtidigt det lever om 🙂

  • robin

    Medlem
    26 februari, 2016 vid 21:10

    Nej, den sitter längre in. Så klart att du kan nå den om du bortser från allt obehag och fortsätter trycka, men det gör du knappast

  • robin

    Medlem
    26 februari, 2016 vid 21:12

    Uppsnappat från audionomerna på hörimplantatföretaget där jag jobbar☺

  • robin

    Medlem
    26 februari, 2016 vid 21:17

    Nej, den sitter längre in. Så klart att du kan nå den om du bortser från allt obehag och fortsätter trycka, men det gör du knappast

  • surfen

    Medlem
    27 februari, 2016 vid 08:26

    En liten bild

  • poppo

    Medlem
    27 februari, 2016 vid 21:05

    Tips: Man ska undvika att trycka in grejer, ex tops, långt in i örat om man inte vill ha ännu mer besvär.

  • mag

    Medlem
    28 februari, 2016 vid 17:02

    @oden031 738351 wrote:

    Tack för infon Mag!
    Blir till att köpa efter ditt råd.
    Vilken hör man bäst i och vilken föredrar du av dom två du nämnde?

    Surfears är bäst hittills. Version 2 ute nu. Medföljer tre olika storlekar på silikonplugg.
    http://surfears.com/shop/

  • hakuna

    Medlem
    28 februari, 2016 vid 20:40

    Nu ligger jag i sängen och hör blodet pulsera i ena örat. Sluta plantera åkommor i min skalle!

    #hypokondri

  • klas-tss

    Medlem
    28 februari, 2016 vid 21:07

    Jag hade problem några gånger efter utlands-surfresor, fick gå till en öronläkare som dammsög öronen. Han gav mig tipset att skölja örat med Alsolsprit, sån man köper på apoteket, efter varje surf – framförallt utomlands. Sedan dess har jag inte haft problem en enda gång.
    Visst detta stoppar nog inte problemet med brosktillväxt osv men jag tror inte jag får det problemet så lite som jag surfar..men man slipper den garanterade öroninflammationen efter varje semester!

  • maglu

    Medlem
    1 mars, 2016 vid 14:42

    Lite off i ämnet men handlar ändå om öronproblem vid surf. Jag har trånga örontrumpeter, så har sjuka problem med flygningar då jag inte kan tryckutljämna. Blivit klart bättre med såna där pluggar inför landning, så då gör det inte vansinnigt ont. Däremot kan jag ha kvar tryck i öronen flera dagar efter flygning. Trots nezeril och inga förkylningar.
    Till ämnet…så har jag flera gånger efter surf varit med om att det börjat spränga som öroninflammation/flyglandning. Ofta ett par timmar efter surf med mycket spolningar (fast bara utomlands i varmt vatten). Jag tror detta har berott på att jag fått in vatten bakvägen via “trumpeten” som ligger o gosar till sig och expanderar på något vis, med ett tryck som effekt. Gjort galet ont, tills jag kört nezeril så har det släppt oftast. Antar de flesta varit med om att om man böjer sig fram kvällen efter surf, kan få en flod av vatten genom näsan från bihålor osv…hehe. Gissar att mitt problem är samma fast i öronen och att det ligger kvar.

  • hakuna

    Medlem
    1 mars, 2016 vid 21:07

    @Maglu 738408 wrote:

    man böjer sig fram kvällen efter surf, kan få en flod av vatten genom näsan från bihålor osv…

    [OT] Ja, my god, det skvalar fram ibland.
    För mig rinner det extremt lätt vatten in i näsan och ner i munnen för övrigt. Riskerar drunkna om jag tittar uppåt när det regnar, typ.

  • dude

    Medlem
    2 mars, 2016 vid 17:11

    Har precis vart hos örondoktorn!

    Sa jag hade tio till tjugo procent ~förminskning~/~örongångsförträngning~, vad nu termen heter kommer jag inte ihåg. Och då det bara kommit så långt min komna ålder så rekommenderade han inte att använda några öronproppar – av egen erfarenhet då han själv vistas så mycket i vatten. Jag förstår att det är en högst personlig rekommendation men den appellerar till mig, just nu i alla fall. I värsta fall får jag göra en operation. Jag får väl hålla koll på mina örongångar helt enkelt (hur enkelt det nu visas vara).

    Doktorn började i alla fall med att plocka ut en enorm öronpropp så jag förstår varför jag kan ha hört sämre och känt att det skramlat! Det var lite irriterat. Han ordinerade mig en salva med specifikt sätt att applicera.

    Han avslutade med att man bör undvika pilla i örat, t ex med tops, eller ens trycka mot örat, vilket man kan se folk göra efter de vart i vatten, eftersom det i sig gör att det genereras mer vax i örat.

  • richardfb

    Medlem
    3 mars, 2016 vid 13:48

    Hälsade också på hos doktorn, fick med mig diproderm(örondroppar) hem, känns som att hälla syra i örat…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.