Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfhandskar?

  • svartepeter

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 20:13

    Prova dom gula diskhandskarna på ICA och sätt en cykelkorg på bomen så du kan lägga handväskan där.

  • nikke

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 21:35
    peterpett;481143 wrote:
    Prova dom gula diskhandskarna på ICA och sätt en cykelkorg på bomen så du kan lägga handväskan där.

    Tror du att man kan få en rosa cykelkorg då…haha!

  • knodden

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 22:59

    Halvfinger ger ofta ett visst skydd mot blåsor, men eftersom inget håller “handskfingrarna” i utsträckt läge så blir det “korvigt” istället, vilket leder till kramp.

    Testa som tidigare nämnts helfingerhandskar istället.

    De (enligt mig) klart bästa handskarna är Mystic Dry Glove. De är tunna, smidiga, har bra grepp och ger minimalt med kramptendenser.

    Men bäst känsla blir det förstås utan handskar.

    För att minimera risken för kramp kan du också testa en bom med tunnare dimension. Det finns en del bra bommar med tunnare profil just runt “handgreppet”. Skonsamt för svaga surfhänder 😉 !!

  • jat

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 04:20

    Min kompis är en äkta mjölkbonde. Han vindsurfar och får aldrig uppslitna händer. Jag som är en kontorsråtta får alltid uppslitna händer. Felet är alltså inte materialet utan samhället…. 🙂 Det borde heta Neil Pryde kontorsråtte handskar. Sådana kör jag med…

  • nikke

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 19:31
    Knodden;481200 wrote:
    Halvfinger ger ofta ett visst skydd mot blåsor, men eftersom inget håller “handskfingrarna” i utsträckt läge så blir det “korvigt” istället, vilket leder till kramp.

    Testa som tidigare nämnts helfingerhandskar istället.

    De (enligt mig) klart bästa handskarna är Mystic Dry Glove. De är tunna, smidiga, har bra grepp och ger minimalt med kramptendenser.

    Men bäst känsla blir det förstås utan handskar.

    För att minimera risken för kramp kan du också testa en bom med tunnare dimension. Det finns en del bra bommar med tunnare profil just runt “handgreppet”. Skonsamt för svaga surfhänder 😉 !!

    Mystic Dry Glove är ju torrhandskar. De måste bli varma under sommaren tycker jag. Har tittat på http://www.dakine.com/windsurf/accessories/gloves/full-finger-sailing-gloves/ och funderar på att köpa dem.

  • bicless

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 21:17
  • josefc

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 21:37

    @simpa 480819 wrote:

    Jag kör med Neilpryde’s halvfinger och det reducerar blåsor väldigt bra men istället får man ont i hela händerna på något skumt sätt.. Jag brukar alltid börja med handskarna. När jag sen börjar få någon krampliknande förlamingskänsla efter några timmar då kör man utan och därmed hinner inte blåsorna bli så farliga.

    känner igen det där mer än väl, kör själv på ett par seglingshandskar (halvfingrar) herni lloyd i nått läder liknande matrial. blir precis sådär som du säger

  • knodden

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 23:28
    NIKKE;481419 wrote:
    Mystic Dry Glove är ju torrhandskar. De måste bli varma under sommaren tycker jag.

    Tycker inte jag!!

    Handskar har man ju när det brallar i ordentligt, och hur varmt är det oftast då egentligen?

    Dessutom gäller det väl att köra fort på vattnet :cool2: !! – och då blir ju den välkända nedkylningseffekten ganska stor – känns ungefär som i Sälen i januari?? 😉

    Oftast får man också in en liten mängd vatten i handskarna, då de bara funkar till 100% som torrhandskar ihop med torrdräkt – och det kör man ju kanske inte med på sommaren. Tillsammans med våtdräkt blir dessa handskar därför riktigt bra också på sommaren.

  • maglu

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 16:02

    Var på Naturkompaniet/Fjällräven och hittade ett par handskar som verkade grymma. Hiko Slim. Avsedda för paddling…tunna, smidiga, lite förböjda och verkar ha riktigt bra grepp. Har inte testat dem än dock.
    http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=77352

  • ola_p

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 19:06

    @Maglu 481860 wrote:

    Var på Naturkompaniet/Fjällräven och hittade ett par handskar som verkade grymma. Hiko Slim. Avsedda för paddling…tunna, smidiga, lite förböjda och verkar ha riktigt bra grepp. Har inte testat dem än dock.
    http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=77352

    Neopren i handflatan är kass.

  • callep

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 19:23

    kör oftare så händerna vänjer sig och tejpa om du får sår. känns inte så mkt när man seglar utan det är ju mest på land det gör ont. handskar är till för tyskar!!

  • pelle_o

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 18:32

    Vilken bom har du? Förrut hade jag en bom som jag fick blodblåsor av efter några timmar men sen jag bytte till Local Spirit kan jag köra en hel vecka utan problem.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfhandskar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.