Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfspots fakturahantering lämnar en del att önska

  • Surfspots fakturahantering lämnar en del att önska

    Publicerad av dendrite på 6 maj, 2017 vid 17:38

    Gjorde ett köp genom surfspots hemsida och betalade direkt med kort. Efter någon vecka får jag en faktura via mailen. Fakturan innehåller information om förfallodatum, betalningsvillkor, dröjsmålsränta, plusgironr mm… dock står detta i liten text längst ner:
    “OBS, vi mailar ut faktura även till dig som redan betalt via exempelvis
    kortbetalning eller plusgiro. Du som gjort det behöver således inte se denna
    faktura som betalningsanmodan utan som kvitto”.

    Har aldrig varit med om någon butik som gör på det här sättet. Är ju en påtaglig risk att folk råkar betala två ggr då man kanske inte har koll på vad/när man handlat, särskilt om det går några veckor innan fakturan kommer. Det naturliga sättet borde vara att skicka ett kvitto till de som betalat direkt och faktura enbart till de kunder som ska betala med faktura. Här finns det utrymme för förbättringar!

    bicless svarade 6 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • bicless

    Medlem
    7 maj, 2017 vid 15:35

    Tack för feedback. Vi skall försöka justera detta. Om nån råkar betala dubbelt betalar vi självklart tillbaka. Tror det hänt 2-3 gånger sista åren, vi har ca 3000 ordrar per år. Men det är inte optimalt utan har man redan betalt borde det stå kvitto, har man inte betalt borde det stå faktura. Jag skall ta upp det med vår leverantör av affärssystem så vi kan bli bättre.

  • alltidxx

    Medlem
    11 maj, 2017 vid 13:47

    Dendrite, rätt väg är att ta det med handlaren. Nu hänger ju bicless här men annars hade de inte fått en rättvis chans att förklara/ändra.

  • dendrite

    Medlem
    11 maj, 2017 vid 16:22

    @Alltidxx 743841 wrote:

    Dendrite, rätt väg är att ta det med handlaren. Nu hänger ju bicless här men annars hade de inte fått en rättvis chans att förklara/ändra.

    Det kan man tycka. Jag ansåg att det var bra att känna till för andra som handlar hos surfspot via webben. I övrigt är jag mycket nöjd med surfspot som butik, har handlat av dem flera ggr och det kommer jag fortsätta med.

  • mick

    Medlem
    11 maj, 2017 vid 21:34

    Håller med Alltidxx. Låt alltid butiken/säljaren få en chans att reparera sitt misstag. Om de inte gör det är det fritt fram att hänga ut dem. Men ge dem en chans först.

    Surfspot är exemplariska när det kommer till kundsupport så ett litet misstag eller en teknikbugg måste man kunna ha överseende med.

  • pedersen

    Medlem
    12 maj, 2017 vid 12:53

    Jag tycker också att Surfspot funkar bra, den få gånger jag handlat där. Kan dock tycka att det är lite mycket foruminlägg från nämnda shop som tenderar att likna reklam. Sådant brukar vara förbjudet i andra forum.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 maj, 2017 vid 15:32

    Äh, Bicless ger ju information som Du annars kanske inte hade fått. Jag tycker att Bicless håller sig inom ramarna och ger saklig information även om brädor som inte Surfspot säljer. Han har också förklarat prissättningar och vad de beror på. Jag håller absolut med Alltidxx och Mick att man ska ta upp klagomål i första hand med handlaren. Själv har jag svårt att se att man kan upprätthålla bättre kundservice än Surfspot!

  • pedersen

    Medlem
    15 maj, 2017 vid 05:49

    Jag tycker inte att det är så farligt så länge säljaren är öppen med att man har en butik, vilket Bicless är, inga problem där.
    Jag vet dock att andra säljare fått på fingrarna för samma sak och nu undviker att göra inlägg.

  • cosmosurfer

    Medlem
    15 maj, 2017 vid 18:19

    Ett alternativ kan ju vara att tillåta alla försäljare säga vad de har och tycker. Vi får information och kanske handlar genom dem och får därigenom ha kvar försäljningen i Sverige.

  • electric

    Medlem
    15 maj, 2017 vid 22:27

    @cosmosurfer 743881 wrote:

    Ett alternativ kan ju vara att tillåta alla försäljare säga vad de har och tycker. Vi får information och kanske handlar genom dem och får därigenom ha kvar försäljningen i Sverige.

    Det finns ju Branschforum här bredvid som är avsett för “information” från försäljare! Där är det fritt fram att informera om nyheter – som kan läsas (och kommenteras) av den som vill få “information” på det sättet. Och de försäljare som vill synas ännu mer kan annonsera på riktigt sätt (dvs betala för sig – och det är ju sådant som Surfzone lever på!).

    Att släppa försäljare loss i de vanliga forumen minskar dels intresset för att betala för riktiga annonser, dels att forumen blir fulla av “information” (dvs reklam. Som det finns hur mycket som helst av!) som gör att övriga trådar riskerar att försvinna i mängden. Jag tycker det är fantastiskt att Surfzones admin:s (och vi användare!) lyckats hålla försök till överträdelser stången – vilket är en anledning till att forumen överlevt så länge.

    /Lars

  • cosmosurfer

    Medlem
    16 maj, 2017 vid 03:44

    Ok, ja, i så fall kanske tidigare synpunkt om att admin tillåter för mkt har fog för sig.

  • dr-masse

    Medlem
    16 maj, 2017 vid 09:13

    Mig veterligen har inte någon hindrats från att delta aktivt i dessa forum så länge det finns en tydlig avsändare om vad man ev. representerar (och såklart följer grundläggande regler i ett öppet forum). Någon gång har det väl tagits upp att “det vore väl bra om med en signatur”, men inte mycket mer än så. Snarare tvärtom, skulle gärna se fler från branschen vara aktiva här. Vindsurfingvärlden är liten, i Sverige ännu mindre, så skulle alla som har någon form av inblanding i branschen vara utestängda så… blir det inte många kvar, ah.

    Det är en annan sak om man vill sälja sina produkter mer direkt, och därför finns köp å sälj för privatpersoner, möjligheten att annonsera samt branschforumet för nyheter från branschen.

    Tankar om hur detta kan ändras eller förbättras är alltid välkomna, antingen direkt till Surfzone eller här, det är ett öppet forum.

    Jag är endast frivillig moderator, men tycker personligen att karaktärer som Ola H., Bicless, Svenne, Jesper B., Olandersson och flera andra genom åren har bidragit med många mycket läsvärda inlägg och kunskap genom sin inblick i branschen och passion för sporten. Fler får mer än gärna göra samma sak, även om balansgången mellan kommersiellt och läsvärt är ständigt pågående och ibland blir fel. Förhoppningsvis blir det mer rätt än fel här, men ofelbart blir det aldrig.

    Onekligen har många flyttat fokus till andra kanaler där man kanske kan kontrollera sin kommunikation enklare och nå en större målgrupp, vilket är fullt normalt. Dock tycker jag fortfarande att forum fyller sin funktion och kanske till och med är på väg tillbaka en smula i takt med att en viss trötthet verkat uppstå över en del social media där nyhets- och annonsflödet typ dränker allt vettigt… Eler så börjar jag bli gammal och ännu sämre på att ändra mina vanor, ha, ha!

    Nåja, vi får se hur det går och att det jobbas vidare med att hålla Surfzone aktuellt, läsvärt och enkelt att använda.

  • john1

    Medlem
    16 maj, 2017 vid 09:44

    Tycker som doktor Masse, trevligt med dom kända namnen i alla innläggen.
    JJ

  • electric

    Medlem
    16 maj, 2017 vid 11:20

    Ett klargörande betr mitt inlägg ovan där jag skrev om “försäljare”. Jag syftade då bara på branschpersoner när de gör inlägg som (enbart) marknadsför egna produkter (vilket är väldigt sällsynt här!). Att branschpersoner (t ex de som dr Masse nämner) deltar här som vilka andra medlemmar som helst är däremot fantastiskt bra! T ex tillför nämnde Bicless väldigt mycket konstruktivt i sina inlägg! Det uppskattas verkligen! (Mer sådant! Och gärna fler branschfolk i forumen!).

    /Lars

  • cosmosurfer

    Medlem
    16 maj, 2017 vid 13:37

    Ja, det är ju väldigt bra om vi kan få lite direktinformation om prylarna här. Kanske får det försäljningseffekter för dem som skriver, men då får vi i gengäld ha kvar shopparna i Sverige.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 maj, 2017 vid 20:05

    De flesta som läser inläggen är vuxna människor som kan göra egna bedömningar! Ju mer information vi får ju bättre. Om någon skulle känna av att informationen är präglad av “sälj” så får man lägga in det i sin egen värdering. Svårare kan det väl knappast vara!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfspots fakturahantering lämnar en del att önska

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.