Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårformulerad fråga om centerbord

Taggad: 

  • Svårformulerad fråga om centerbord

    Publicerad av d97jro på 26 juli, 2019 vid 08:15

    Jag har i många år funderat på hur jag ska kunna ta reda på svaret på en fråga jag har utan att framstå som en dryg mupp, slutligen kommit fram till att det nog inte finns ett sådant sätt att formulera sig på, samt att det kanske får vara värt det för att få svaret. Frågan är alltså helt ärligt ställd för att jag vill veta svaret:

    Centerbord.

    Frågan i korthet: Varför envisas man med att utbilda nybörjare på centerbordsbrädor?

    Bakgrund till frågan:

    En gång i en inte alltför avlägsen forntid, när det var ungefär 10 år kvar av förra århundradet, började jag windsurfa på en gammal pråm från tidernas begynnelse som hade centerbord och slappt trekantssegel. Jag gick även en nybörjarkurs där de hade snarlika pråmar som man fick lära sig på. Själva körde instruktörerna funboards när de inte höll nybörjarkurserna och jag drömde om att en dag själv bli tillräckligt duktig för att segla en bräda som var spetsig i båda ändarna… Och kanske till och med hoppa på en våg! Den målbilden överbyggde den, om man ska vara ärlig, inte särskilt inspirerande finlandsfärjeupplevelse som mina grejer erbjöd.

    Så småningom inhandlades begagnad funboard (som var fullständigt värdelös, men det visste jag inte då och kanske hade en reparation av fenboxen och montage av en bra fena gjort underverk, men det visste jag inte heller – det hela löste sig sedermera med en annan, bra, begagnad bräda och bättre segel) och ett något modernare segel. Och att köra funboard var ju någonting HELT ANNAT än att fläska runt på den gamla centerbordskossan. Ja, rent teknikmässigt alltså. Min upplevelse var att jag var nybörjare på nytt och att jag hellre hade skippat hela tramset med centerbordsbrädan och i stället börjat direkt med att vara nybörjare på funboard.

    Likväl ser jag nybörjarkurserna som hålls 2019, och det är centerbordsbrädor som används. Nya sådana, som är mycket mer sjödugliga (om än kanske inte lika osänkbara) som den uråldriga centerbordsbräda jag hade, men likväl är det ju centerbordstekniken.

    Min disconnect är kanske att för mig var målet alltid att köra funboard. Och jag tycker att det är just funboard som är roligt (det hör man ju till och med på namnet!!). Men kanske är det så att andra inte har det målet och faktiskt gillar att köra med centerbord? (Visst, man kan ta lite mer höjd och sådant, men … ja, jag förstår inte.) Men jag antar att många av de som går nybörjarkurserna ändå har som mål att köra funboard vart det lider?

    Är det någon som kan hjälpa mig att förstå detta? Input mottages tacksamt. (Jag vågar inte fråga berörda på stranden med risk för att blir rullad i tjära och fjädrar för en fånig fråga.)

    sailortrash svarade 4 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    26 juli, 2019 vid 08:29

    Hej

    När du inte planar (vilket du inte gör som noobe) seglar en bräda med centerbord bättre i alla vinklar mot vinden än en funboard. Den ger mkt tydligare feedback på vad som händer när man gör ngt med riggen, och det är enklare att hålla en rak kurs. Speciellt i svag vind.

    Om du lärde dig kryssa på din gamla pråm underlättade det förmodligen din inlärning på funboard

  • d97jro

    Medlem
    26 juli, 2019 vid 08:40

    Det där med att plana och inte ger en annan fundering, och det är min åsikt att ingen gång är det så SVÅRT att windsurfa som när det blåser för lite – ändå ser man nybörjare ute med alldeles för små segel i alldeles för lite vind och jag tycker synd om dem för det hade varit så otroligt mycket lättare för dem om de hade haft lite mer drag. (Och då hade planandet löst sig ganska kvickt.)

    Men på centerbordsbrädan skulle man styra genom att luta riggen fram eller bak. Fotstyrningen på funboard var sedan något helt nytt. Nu är jag (faktiskt) rätt bra på att kryssa med funboard, men jag betvivlar starkt att det är tack vare mina erfarenheter från pråmen.

  • hakuna

    Medlem
    26 juli, 2019 vid 10:08

    Jag har i sommar testat på sådan där bogsering mha drake (kite heter det visst bland kidsen). Jag har insett att jag behöver träna utan bräda, för att lära mig styra draken utan att titta på den.
    Det är väl samma som med vindsurf, där man behöver få känslan i ryggraden för hur vinden och riggen interagerar.
    Men, som du säger, vind är en förutsättning!

    //Trekantsegel och flytbrygga 1995

  • pete

    Medlem
    26 juli, 2019 vid 11:36

    Jag brukar säga till dem som jag har försökt få in i denna underbara sport att det magiska steget är: hängselen. Det ligger lite längre fram än i lektion ett, men det är ju först med selen som man kan få ner tillräcklig kraft från seglet till brädan för att plana – och då får man sin första riktiga insikt om varför vindsurf är så fantastiskt. Så träna med sele när man har fått lite koll på att segla fram-å-tebaks, även om det förstås kostar en del kastfall, men då börjar oxå poletten trilla ner om varför brädan har stroppar o varför de sitter ”så långt bak”.

  • hakuna

    Medlem
    26 juli, 2019 vid 16:41

    Och what’s the deal med att dra segel?!
    Beach start är ju mycket lättare än att stå och vingla med röva ut och ingen balanserande fart på brädan. Som att lära sig cykla utan trampor och utan att nudda marken.

  • sailortrash

    Medlem
    26 juli, 2019 vid 21:06

    Det där med att plana och inte ger en annan fundering, och det är min åsikt att ingen gång är det så SVÅRT att windsurfa som när det blåser för lite – ändå ser man nybörjare ute med alldeles för små segel i alldeles för lite vind och jag tycker synd om dem för det hade varit så otroligt mycket lättare för dem om de hade haft lite mer drag. (Och då hade planandet löst sig ganska kvickt.)

    Men på centerbordsbrädan skulle man styra genom att luta riggen fram eller bak. Fotstyrningen på funboard var sedan något helt nytt. Nu är jag (faktiskt) rätt bra på att kryssa med funboard, men jag betvivlar starkt att det är tack vare mina erfarenheter från pråmen.

    Du styr fortfarande med riggen fram och bak. Slag och gipp är samma manöver planande som icke planande bara att det går fortare när man planar.

  • d97jro

    Medlem
    26 juli, 2019 vid 23:27

    Och what’s the deal med att dra segel?!

    Beach start är ju mycket lättare än att stå och vingla med röva ut och ingen balanserande fart på brädan. Som att lära sig cykla utan trampor och utan att nudda marken.

    Ja! Exakt! Dra rig är inte värdigt vare sig för den som gör det eller för den som ser på. Och det tar ju så enormt mycket kraft som man som nybörjare behöver till annat.

  • d97jro

    Medlem
    26 juli, 2019 vid 23:29

    Du styr fortfarande med riggen fram och bak. Slag och gipp är samma manöver planande som icke planande bara att det går fortare när man planar.

    Humm, jag styr inte medvetet med riggen fram och bak. 🙂
    Naturligtvis lutar jag masten åt olika håll för att förflytta vikten för att matcha fotstyrningen, men det är ju inte så att om jag planar med min bräda och drar seglet framåt så gippar den av sig själv utan övriga insatser.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 juli, 2019 vid 17:51

    Apropå alls ingenting. men ändå kantboll för att platsa in under denna tråd (under temat styra med seglet eller med fötterna) så blir en lite ny dimension när man kör fyrmedars på is. Då handlar det väldigt mycket om att belasta brädan med fötterna och betydligt mindre om att styra med seglet, även om man hanterar seglet på samma vis som på vattnet. För vindsurfare som vill lära sig gippa är vinterträning ett bra komplement, exempelvis med fullfartsgippar i 5 m/s.

  • sailortrash

    Medlem
    27 juli, 2019 vid 21:18

    Din bräda kommer faktiskt att gippa om du skjuter fram riggen i full planing. Men du kan inte med fötterna motverka seglet

    Det går att gippa och även göra downwind 360 utan att ta ut fötterna alls ur stropparna, så du behöver inte flytta fötterna alls för att styra brädan i planing heller.

    Google it!

  • the_novice

    Medlem
    28 juli, 2019 vid 11:33

    Jag förstår nog inte riktigt frågan…
    Moderna nybörjar brädor är inte alls som de gamla smala centerbordsbrädorna ifrån 80-talet, det är nog bara Kona brädan som håller fast vid det.

    De moderna nybörjar brädorna är istället både bredare och kortare, samt har cut-outs i den bakre delen, precis som än större modern freeride bräda har. Centerbordet används då bara i lättvind, vid mera vind så är det bara att fälla upp centerbordet, kliva i stropparna och plana. I det läget är brädan ungefär som en vanlig freeride bräda, fast lite tyngre då de är starkare byggda och har en mjuk EVA foam över hela däcket.

    Så moderna nybörjar brädor är väldigt mycket en instegsbräda till brädor utan centerbord, ungefär som man vill ha det?

  • rickard_nr1

    Medlem
    28 juli, 2019 vid 23:48

    Jag förstår nog inte riktigt frågan…

    Moderna nybörjar brädor är inte alls som de gamla smala centerbordsbrädorna ifrån 80-talet, det är nog bara Kona brädan som håller fast vid det.

    De moderna nybörjar brädorna är istället både bredare och kortare, samt har cut-outs i den bakre delen, precis som än större modern freeride bräda har. Centerbordet används då bara i lättvind, vid mera vind så är det bara att fälla upp centerbordet, kliva i stropparna och plana. I det läget är brädan ungefär som en vanlig freeride bräda, fast lite tyngre då de är starkare byggda och har en mjuk EVA foam över hela däcket.

    Så moderna nybörjar brädor är väldigt mycket en instegsbräda till brädor utan centerbord, ungefär som man vill ha det?

    Håller till fullo med. Nyare nybörjarbrädor dvs från nånstans 2005 och framåt är rejält tilltagna i bredd och användarvänlighet för att komma igång. Som någon sa att prioritera Beach start före att dra rigg med skulle göra framtiden betydligt lättare. Sen är det som sagt i icke planande tillstånd egentligen bara fördelar med centerbord(om man inte ska upp i planing fort). Mindre avdrift, bättre höjdtagning och mindre vingligt….

  • d97jro

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 00:13

    Din bräda kommer faktiskt att gippa om du skjuter fram riggen i full planing.

    Jag har nog inte de fysiska förutsättningarna för det experimentet; därtill är mina armar alldeles för korta givet var jag står på brädan i full planing.

  • d97jro

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 00:18

    De moderna nybörjar brädorna är istället både bredare och kortare, samt har cut-outs i den bakre delen, precis som än större modern freeride bräda har. Centerbordet används då bara i lättvind, vid mera vind så är det bara att fälla upp centerbordet, kliva i stropparna och plana. I det läget är brädan ungefär som en vanlig freeride bräda, fast lite tyngre då de är starkare byggda och har en mjuk EVA foam över hela däcket.

    Så moderna nybörjar brädor är väldigt mycket en instegsbräda till brädor utan centerbord, ungefär som man vill ha det?

    Ah, ja, faktiskt var det en lirare som var ute och körde på precis det du beskriver i Klagshamn i lördags. Blåste mycket gjorde det (jag själv på 4.7 med 106 l under fötterna, tidvis makalöst överriggad i den byiga vinden) och han bombade fram på nämnda projektil.

    Då går det hela ihop mycket mer för mig, rent logiskt. Därmed är frågan alltså varför nybörjarkurserna nyttjar dessa moderna centerbordsfarkoster på samma sätt som man gjorde för 25 år sedan på nybörjarkurserna med 70-talspråmar, och låter noviserna kämpa med alldeles för små segel i alldeles för otillräcklig vind. Bästa sättet att döda ett spirande intresse, eller darwinistiskt tänkande att de som tar sig förbi det och själva sedan kommer på hur man ska göra kommer att hänga kvar i sporten?

  • the_novice

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 22:37

    Jag förstår nog forfarande inte riktigt vad du är ute efter här, vilka nybörjarkurser syftas det på?

    Jag har skickat frugan på lite kurser medans jag själv seglar (Grekland, Garda sjön och Pozo mm) och nybörjarna har då kört 1-1.5m^2 mindre än mig. Jag har då haft full planing med segel kring 5.0 på en liten vågbräda (ca 85 liter) medans nybörjarna har kört ca 3.5-4.0 segel (berorende på personvikt). Större än så orkar de helt enkelt inte hantera, det handlar om att bygga upp muskelreflexer för skotningen av seglet samt att både kunna slå och gippa. Seglen har varit riktiga vågsegel med fullcarbon rdm master etc. När de kan segla fram och tillbaka så fortsätter man med att lära ut beachstart som är en bra träning inför vattenstarter. Att segla med större segel utan hängsele är helt enkelt för jobbigt och hängselen tar lite tid att lära sig. Man behöver ha en känsla för skotningen innan man börjar med sele, annars blir det nog bara en massa kastfall.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårformulerad fråga om centerbord

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.