Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårt att rigga, lattor (battens) som trycker???

  • Svårt att rigga, lattor (battens) som trycker???

    Publicerad av mrquality på 24 november, 2016 vid 11:21

    :confused2:
    Hej!
    Har köpt en beg Boxer 5.4 (2012). Har provat rigga e med en naish rdm mast 60%. Har lattor som stycker ut från masten, ska man dra mer på uthal? På segel står att bom storlek ska vara 167 men jag har inställt den på 171 så det blir redan lite längre uthål. Jag använder rätt storlek på förlängare och nedhal är bara 3-4 cm från förlängare. Inte lätt att förklara för mig, men det känns som lattades trycker ut från mast ficka. Bifogar en bild på den.
    :confused2:

    mrquality svarade 7 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • mexi_

    Medlem
    24 november, 2016 vid 11:43

    Ser ut som att du behöver lite mer nedhal. Sen kommer nog lattorna ändå att ligga på en sida, men det ska funka att flippa runt dem genom att rycka inseglet. Om du trycker ner mastfoten och toppen när seglet ligger ner som på bilden så ska seglet sträckas ut och lattorna vridas.

  • joloo

    Medlem
    24 november, 2016 vid 11:51

    Segel kan töja sig lite och kan vara marginelt olika sydda så specen stämmer inte alltid. Sen kan också mastförlängarens längd vara olika beroende på typ av förlängare.

    1. Använd 3cm längre förlägning en vad specen anger.
    2. Börja med att dra nedhalet tills segelet får rätt profil.
    3. Dra därefter uthalet så lagom mycket vilket oftast inte är så mycket.
    4. Justera spänningen i lattorna om du får veck runt de.

  • erree

    Medlem
    24 november, 2016 vid 15:20

    de två nedre lattorna kan vara helt bakom masten, men de ska inte trycka ut framför. detta regleras med nedhalet. har du rätt med nedhal så börjar mastfickan bli tajt halvvägs mellan 1a o 2a lattan sett ovanifrån. Bomlängden stämmer i regel inte, så kör “by feel”. Dra 2-3 cm så seglet inte fladdrar helt vid clewen. Även om seglet fortfarande känns fel på land, ska du se att lattorna kommer hoppa över till andra sidan när vinden fyller i. Det är denna rotationen som håller seglet neutralt utskotat, men även det som håller treyckpunkten stabil

  • mrquality

    Medlem
    24 november, 2016 vid 21:23

    Tack för alla tips. Ska försöka dra lite mera nedhalen då, igår kändes som jag kunde inte dra mer än så och var lite osäker att skulle någonting gå sönder. Ska prova även att lägga till 3cm extra till förläggare. Återkommer på lördag efter att jag har testat 😁

  • joloo

    Medlem
    25 november, 2016 vid 08:54

    Du behöver bara lägga till den extra förlänging om du enligt specen kan dra seglet i botten och inte får till profilen. Annars är det bara att dra lite mer.

  • john1

    Medlem
    25 november, 2016 vid 09:38

    Det du kan dra sönder är din rygg, inget annat.
    JJ

  • mrquality

    Medlem
    25 november, 2016 vid 10:51

    @john1 742324 wrote:

    Det du kan dra sönder är din rygg, inget annat.
    JJ

    Hoppas inte annars det bli ingnen windsurf 😀 😀 😀 😀

  • mrquality

    Medlem
    26 november, 2016 vid 21:35

    Vad bra! Idag testade lägga till +2cm på förlängare och att dra nedhal så mycket det gick och problemet försvann. :cool2:
    Tack.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårt att rigga, lattor (battens) som trycker???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.